Uitleg bij de Foto: Peter Heins

Uitleg bij de Foto: Peter Heins

Redactie digifoto Starter 1652
Peter Heins maakte deze prachtige foto van een wilde vos in de sneeuw. Vol met detail en inspirerend om naar te kijken, dat is zijn foto zeker. Dat vraagt om zijn verhaal achter de foto; hoe is de foto gemaakt, waar heeft Peter op gelet en wat voor tips heeft hij voor jou? Je leest het in de rubriek: Uitleg bij de Foto.

Foto © Peter Heinds
Foto © 'Fox in the snow' - Peter Heins

Camera: Canon 7D met grip
Lens: Sigma f2.8 120-300 mm APO DG EX OS HSM
Brandpuntsafstand: 220 mm (344 mm, 35mm equivalent)
Diafragma: F/3
Sluitertijd: 1/1000
ISO: 400

Peter Heins

'Deze foto is gemaakt in de Amsterdamse Waterleidingduinen, langs de Duizendmeterweg.' vertelt Peter. 'Ik werk in Haarlem en vanaf daar is het 15 minuten rijden naar de ingang in Vogelenzang. Vanaf de ingang is het dan nog 40 minuten lopen naar de zogenaamde “vossenplek”. Omdat er mensen zijn die al sinds jaar en dag de vossen voeren zijn ze minder schuw. Ondanks dat blijven ze hun natuurlijke gedrag vertonen, met als voordeel dat je hier wat dichterbij kunt komen zonder dat ze weglopen. Ik heb ook al eens een vos gefotografeerd die een muis ving. Het had ‘s ochtends gesneeuwd en ik kon wat eerder weg van het werk, maar de sneeuw begon al te smelten. Toch scheen er een heerlijk winterzonnetje. De laagstaande zon zorgt voor mooi licht. Dat ik nog 40 minuten moest lopen is totaal niet erg. Je komt onderweg altijd nog wel wat moois tegen, zoals een landschap of een hert; ik kom altijd wel met onverwachte foto’s thuis. De natuur laat zich niet regiseren, dus "be prepared".'

Vossen

'Deze dag ging ik voor de vossen in een winterlandschap en heb daar de camera ook op ingesteld; dat wil zeggen qua instellingen: all Servo (Continue AF), middelste scherpstelpunt, ISO 400 (die houd ik toch zelf zo laag mogelijk daarom geen automatische voorkeuze) en 1/1000e sluitertijd, want bij vossen moet ik uit de hand fotograferen. Vossen bewegen continu, vandaar deze instellingen en zet de burstrate op snel. Dat is wel een voordeel met de 7D die ik gebruik, die maakt acht beelden per seconde. Zo kun je thuis de beste foto uitzoeken. Bij de plek aangekomen: geen vos te zien natuurlijk, dat zul je net zien. Ik loop wat heen en weer, spreek andere fotografen die ook aanwezig zijn, sommige gaan zelfs al naar huis, maar ineens zie ik iets roodbruins tussen het dichte struikgewas. Ik kijk met mijn teletoeter en ja hoor, een vos. Ik wacht nog even en kijk goed rond want je weet nooit waar ze ineens opduiken.' 

'Andere fotografen zaten gehurkt in een groepje foto’s te maken. Ik probeer dan altijd te kijken naar een ander standpunt, een andere achtergrond, maar je hebt niet veel tijd. Een vos wacht niet op jou, je camera moet schietklaar zijn. Ik kijk wat rond kies mijn plek en laat me op de grond vallen, eigenlijk zonder na te denken, maar ik zie door de zoeker al snel dat ik een prachtige achtergrond heb en toch wat sneeuw op de voorgrond. Voordat ik de foto maak, probeer ik constant de vos in het midden te houden van mijn compositie, een ruim kader te nemen (als je genoeg megapixels hebt kun je thuis nog bijsnijden) en schieten maar. Toen de vos weer in het struikgewas verdween voelde ik pas hoe koud en nat de grond was, maar toen ik op het schermpje keek deerde dat me niet; het was het waard geweest. Echt, de Amsterdamse Waterleidingduinen is een top natuurgebied. De hertenbronst bijvoorbeeld is er ook goed te fotograferen. Er zitten ook veel watervogels en ik heb al een paar keer het ijsvogeltje gezien.'

Wie is Peter Heins?

Peter Heinds'Ik fotografeer sinds 1975, mijn eerste toestel was een Praktica die ik kon lenen. Pas veel later heb ik zelf een Canon AE1 gekocht en daarna een A1. Toen is het fotograferen op een laag pitje gekomen en heb ik al mijn spullen verkocht. Achteraf net op tijd, want een paar jaar later kwam de opmars van de digitale fotografie, waarna ik het weer heb opgepakt; eerst met een Olympus, maar daarna toch weer een Canon gekozen. Ik fotografeerde eigenlijk van alles en ik vond op een gegeven moment dat ik een specialisatie moest zoeken. Voetballen vond ik leuk en ik begon toen voetbalwedstrijden te fotograferen. De lokale omroep AlkmaarCentraal sprak mij aan om voor hen foto's te maken. Sindsdien zit ik in Alkmaar, echt een sportstad met De Meent, het Sportpaleis, hockey- rugby- en voetbalvelden. Elk weekend sta ik weer langs het veld. Voor sport heb je snelle lenzen en camera's nodig. Ik begon met een tweedehands Canon 1D Mark II en een 1D Mark III. Dit vond ik best zware camera's, dus inmiddels heb ik de lichtere maar wel snelle EOS 7D  waar ik er nu twee van heb. Voor buitensporten gebruik ik mijn Sigma f/2.8 120-300 mm EX HSM objectief en de Sigma f/2.8 50-150mm DC OS HSM.'

Tips

  • Weet wat je kunt verwachten.
  • Stel je camera daar op in.
  • Draag geen opvallende kleding.
  • Neem ook een (camouflage)regenhoes voor je camera en lens mee (ik heb er een op ebay gekocht, goedkoop en goed).
  • Draag altijd een lange broek en lange mouwen i.v.m. teken ook al is het warm.
  • Let ook op de achtergrond.
  • Wees niet te snel tevreden, ga niet zitten waar iedereen al zit.
  • Ga met een vooropgesteld plan op pad, focus op één onderwerp (zoals ik nu vossen in de winter wilde fotograferen).
  • Vooral bij dieren, schiet veel foto’s, beter teveel geschoten dan dat ene moment net gemist.
afbeelding van Redactie

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie