Bizarre herinneringen

Vreemde foto reclames uit de jaren 90

Siem van Woerkom 1090
De 90's staan nu niet exact bekend om subtiliteit, maar de reclames waren vaak uitzonderlijk vreemd. Hier een kleine greep.

Down with red eye

 

 

We weten niet precies wat het vreemdst is aan deze retro reclame van Nikon. De Muziek misschien? Een vervormde cover van We Will Rock You van Queen kenmerkt de video, waarin de woorden zijn veranderd naar; down with.. down with.. red eye! De dokter naast de uitvergrote versie van een oogbal? Of de vele referenties aan de Illuminati, en scenes die niet zouden misstaan in een horror film.

Het totaal vertaald zich naar een video die ons achter laat met meer vragen dan antwoorden. Los van eentje dan; Nikon is blijkbaar het beste merk in de strijd tegen rode ogen in foto's (in de jaren 90). 

 

Kodak Disc system

 

 

Kodak bracht deze video uit om hun nieuwe Disc camera systeem te promoten. Deze camera's, waar de camera 15 opname's maakt op een rond schijfje film waren destijds al een vreemde eend in de bijt, maar zien er in deze moderne tijd nog vreemder uit dan ooit. Wat de reclame zelf apart maakt is de man die in eerste instantie met de camera rond gaat bij familie rond de feestdagen. Maar na een zus en moeder zien we meer dan een enkele vriendin?

Het lijkt bijna of kodak een kleine toespeling maakte naar een man die cadeau's gaat uitdelen bij zijn meerdere liefdes? Een concept waar bedrijven hun vingers anno 2019 waarschijnlijk niet aan zouden willen branden. Vooruitstrevende technologie in 1990, een fantastische 'foute' reclame om nu van te genieten. 

 

10x zoom Olympus

 

 

Toen olympus een van de eerste compacte camera's met 10x optische zoom uitbracht, was deze reclame op tv te zien. Het laat een man op safari zien, die wegduikt voor de leeuw die in zijn ogen al bijna voor hem staat. Natuurlijk gaat het hier om de 'ongelofelijke' zoom voor die tijd. Een concept dat nu moeilijk te bevatten is met systeem camera's die wel 100x optische zoom aankunnen. Tel daarbij op dat bijna iedereen een iphone of android telefoon in hun zak heeft met vaak meer dan 4x optische zoom (en nog vele malen verder met digitale zoom).

Deze reclame is niet zo apart, het is duidelijk dat ze meer voor de humor gingen. Wat hem leuk maakt is het enorme contrast dat we zien met onze huidige technologieën.

 

 Canon Photura

 

 

Meer 90's dan dit wordt het niet. Een gigantische concept camera van Canon die er blijkbaar zo verdacht uitziet, dat hij op de vliegveld uit de bagage wordt gehaald van een zakenman. De man probeert in gebrekkig engels uit te leggen dat het hier echt om een camera gaat en niet om een wapen maar de vrouwen hebben er in eerste instantie geen gehoor naar. We zien onder andere een gestoorde zoom functie, die de futuristische vorm van de de camera te goede komt, en een stel een de andere kant van de luchthaven die op de foto gezet worden.

Op het einde is er een soort seksuele spanning tussen de man en de twee vrouwelijke beveiligers. Wat we niet vreemd vinden, want het is nu eenmaal een ongelofelijk charismatische camera. De Canon Photura werd uiteindelijk ondanks de vele promoties toch geen groot succes.

 

afbeelding van Siem van Woerkom

Siem van Woerkom | Content Editor

Bekijk alle artikelen van Siem