DIGIFOTO Awards

Review Nikon Z 5: harmonieus en verleidelijk

Dre de Man 663
Bij de introductie van de Nikon Z 6 en Z 7 was menigeen verbaasd dat de Z 6 zoveel eigenschappen deelde met de Z 7. Ook het goedkopere model had de uitstekende zoeker en dezelfde body met zijn uitstekende ergonomie en zeer degelijke bouw. Bij de Z 5 herhaalt Nikon deze truc. Daarmee is de camera meteen een uitzonderlijke aanbieding.

Nikon heeft eigenlijk niet bezuinigd op de Z 5. Ja, biedt alleen op een paar punten nét iets minder dan de Z 6 maar op één punt zelfs meer. Als je naar de specificaties gaat kijken, dan moet je goed zoeken om verschillen te vinden. Vergelijk je de camera met de concurrentie, dan zie je zelfs dat de Z 5 op de belangrijkste punten meer biedt. En de Z 5 biedt wel héél veel meer dan de camera die hij feitelijk opvolgt, de D610.

Een van de belangrijkste punten in het voordeel van de Z 5 binnen zijn klasse is wel de zoeker. De elektronische zoeker van spiegelloze camera’s was altijd een punt van discussie – totdat de Nikon Z-camera’s geïntroduceerd werden. Met hun OLED-zoeker met bijna vier miljoen beeldpunten en uitstekende optiek die het elektronische beeld ook briljant en met een vergroting van 0,8 x weergaf, was er eigenlijk geen reden meer om de zoeker van een spiegelreflex te prefereren.

Het idee dat de zoeker van een reflexcamera beter is, klopt namelijk niet. Het beeld is anders dus je moet daar héél even aan wennen. Maar het beeld van een reflexzoeker is bij veel licht en een lichtsterk objectief te licht, bij minder licht en helemaal met een lichtzwak objectief is het te donker. De scherpte ervan is door het matglas ook beperkt. Het belangrijkste is misschien: je hebt geen enkele indicatie over hoe de foto eruit zal zien. Bij de Z 5 zie je dat precies. Mis je details omdat het contrast niet klopt, dan kun je een andere zoekerweergave kiezen, maar veel slimmer is het natuurlijk om  je instellingen aan te passen zodat niet alleen je zoekerbeeld, maar ook je foto perfect wordt. De stabilisatie maakt het beeld ook nog eens rustiger, wat vooral met een kort teleobjectief zonder optische stabilisatie meetelt.

Foto door Jordi Koalitic

'Nu de researchkosten van de Z-serie een beetje afgeschreven zijn, maakt de Z 5 een van de beloften van spiegelloos waar: camera’s die goedkoper te produceren zijn tegen een lagere prijs'

Stabilisatie is meteen een groot voordeel van de Z 5. Ook daar heeft Nikon dus niet gespaard. Dat maakt de camera zeer geschikt voor gebruik met bijvoorbeeld een 85mm f/1.8, hetzij het geweldige Z-objectief, hetzij de nog steeds prima goedkopere F-versie. Samen met het supercompacte set-objectief van de Z 5, de Nikkor Z 24-50mm f/4-6.3, heb je dan een set waarmee je de meest fantastische foto’s kunt maken. Dat setobjectiefje is trouwens een extra vermelding waard. Het is niet alleen uiterst compact maar ook echt goed. de eenderde stop kleinere lichtsterkte in vergelijking met soortgelijke objectieven voor reflexcamera’s is zowel in de zoeker als voor de scherpstelling niet merkbaar.

De camera heeft een snelste sluitertijd van 1/8000 seconde  dus overbelichting zal ook in combinatie met zo’n lichtsterk objectief zelden of nooit voorkomen (dat is ook beter dan bij de D750/D610 waar het  1/4000 seconde was).  Wel is de camera minder snel dan de Z 6: 4,5 beelden per seconde, heel normaal voor de klasse maar een heel stuk minder snel dan de Z 6. Daar staat weer tegenover dat de Z 5 over twee geheugenkaartsleuven beschikt, wel voor SD.

Foto door John Wingfield

Iets soortgelijks zien we bij video: de camera kan wel in 4k bij 30 bps filmen, maar dan in een crop van 1,7x. Dat betekent dat 24 mm effectief 40 mm wordt, nét voldoende  voor veel scènes, maar om het effect van een 24m te bereiken heb je een 14mm nodig. Alweer normaal voor de klasse maar minder goed dan de Z 6. Voor professionele video-toepassingen is de Z 6 dus te prefereren. Wel kan de Z 5 dankzij de USB-aansluiting blijven opladen tijdens het filmen, dat maakt het filmen bij bijvoorbeeld een verjaardagspartijtje weer heel gemakkelijk, mede dankzij de twee kaartsleuven.

De AF is zowel in de bediening als in de prestaties gelijk aan die van de Z 6. Let wel: als bij de Z 6 met de laatste firmware, want de prestaties van die camera zijn er weer sterk op vooruitgegaan sinds de introductie. Alleen bij de instelling AF bij weinig licht is er een verschil van 1 EV ten nadele van de Z 5, maar die instelling zal weinig gebruikt worden.

'Als je naar de specificaties gaat kijken, dan moet je goed zoeken om verschillen te vinden'

De beeldsensor van de Z 5 is geen BSI-sensor, maar een gewone. Ik val een beetje in herhalingen maar ook dat is weer normaal voor de klasse, maar vergeleken met de Z 6 een klein nadeel. Het verschil is echter vaak niet waarneembaar in de praktijk. De dynamiekwaarde voor de lichtste partijen is maar eenderde stop minder goed en die voor de schaduwpartijen circa een halve stop.

De camera heeft geen informatieschermpje bovenop maar daarvoor zit de standknop weer op een net iets handigere plaats én hij laat zich ook verder sneller bedienen dan die van de Z 6 en Z 7. Hij mist weer de vergrendeling maar op deze plaats is het welhaast onmogelijk om hem per ongeluk te verdraaien bij het uit de tas nemen. De secundaire instelschijf (dus naast de standknop, achteraan rechts) is zelfs iets groter dan die van de andere Z-camera’s en hij zit duidelijk meer naar achteren en dat is weer echt handiger.

In de menu’s heb ik geen verschil kunnen vinden; de camera is net zo goed aan te passen aan je voorkeuren en heeft dezelfde mogelijkheden zoals focus-shift (het maken van een serie opnamen die samengevoegd kunnen worden voor een onbeperkte scherptediepte).

Conclusie Nikon Z 5

Nikon heeft bij de Z 5 bijna nergens op bespaard. Daardoor is de camera een heel aantrekkelijke aanbieding geworden: een zeer volwassen camera met een kleine prijs. De besparingen zullen voor de meeste gebruikers niet van belang zijn. Nu de researchkosten van de Z-serie een beetje afgeschreven zijn, maakt de Z 5 een van de beloften van spiegelloos waar: camera’s die goedkoper te produceren zijn tegen een lagere prijs.

Beoordeling Nikon Z 5

Beeldkwaliteit 8,5
Bediening 9