'Te duur' Boudoir fotografie

Franciëlle Rozendal 1126

‘Verre van goedkoop’. ‘Op het moment zit ik even krap bij kas, kan het ook voor een wat lager tarief?’ en ‘bij een andere fotograaf ben ik minder kwijt!’ Dit soort reacties zijn helaas veelvoorkomend, wanneer je als fotograaf het tarief benoemt. Hoe handel je dit op een professionele manier af? Boudoir fotograaf, Michael Sasser, geeft advies over hoe je het best kunt omgaan met klanten die aangeven dat ze er het geld niet voor over hebben.

Hoe hoort het eigenlijk? Boudoir Fotografie 

Een mindere manier van reageren, op de opmerking dat een andere fotograaf minder vraagt, is volgens Michael Sasser om uit een vluchtig impuls gelijk in de aanval te gaan. Het maakt de klant niet uit hoeveel het jou heeft gekost en hoeveel tijd je in de shoot geïnvesteerd hebt.

Blijf kalm en probeer de volgende dingen te overwegen:

 

  • De klant wil jou inhuren. Vandaar dat ze ook niet naar die zogenaamd “goedkopere” fotograaf hun aanvraag doen, als ze dat daadwerkelijk van plan waren geweest, anders waren ze nu niet met jou in onderhandeling gegaan. Daar is wel degelijk ruimte voor.
  • Ze proberen duidelijk te maken dat ze het zich niet kunnen veroorloven, in plaats van simpelweg aan te geven dat je te duur bent als fotograaf. Klanten die het tarief te hoog vinden zullen eenmaal voortkomen, ongeacht hoezeer ze jouw werk ook waarderen. Probeer dit in gedachte te houden en ze op een rustige manier te benaderen en direct uit te leggen waarom de tarieven zo gehanteerd zijn.
  • Volgens Michael Sasser geven mensen geld uit aan dingen die ze de moeite waard vinden en het ligt niet zozeer aan hoeveel ze te besteden hebben. Zo zie je bijvoorbeeld mensen die in een klein appartement wonen, maar wel een dure wagen op het terrein hebben geparkeerd.

Weet hoe je jezelf op de markt presenteert

Boudoir fotograaf Michael Sasser vraagt €500,- voor een photoshoot en los daarvan bied hij nog een fotoalbum aan ter waarde van €1.200,-. Logische vragen die hij kreeg gingen voornamelijk over het feit dat het fotoalbum verassend duurder was dan de gehele photoshoot.

Dat klinkt inderdaad bizar. Wellicht ligt het er hier aan de verwachting die hij schept. Het tarief die hij noemt voor de photoshoot valt inderdaad wat laag en dit compenseert hij dan ook door meer voor het fotoalbum te vragen.

Hoe ga je hier volgens Michael Sasser, mee om?

Wees voornamelijk transparant. Reken redelijke tarieven voor een photoshoot. In dit geval kost de photoshoot meer. Voor de berekening van het album overweegt hij het aantal uur dat het ontwerpen van een album gekost heeft en de hoeveelheid euro’s die hij kwijt is aan het afdrukken van het fotoalbum. Duidelijkheid in wat alles precies gekost heeft zal het voor de klant gemakkelijker zijn hier begrip voor te tonen.

Om te laten zien dat je het beste met de klant voor hebt, erken je dat het bij sommige fotografen inderdaad goedkoper is, maar bij wie de service wellicht van slechtere kwaliteit is die jij ze kunt bieden.

Dit betekent dan niet automatisch dat je te veel vraagt, want volgens Michael Sasser heb je de klant geïnformeerd over de hoeveelheid tijd je er aan kwijt bent geweest om er zeker van te zijn dat de klant tevreden is met de opnames waar hij of zij dan ook naar op zoek was. Een fotograaf dient altijd aan te geven dat hij een beperkt aantal shoots per maand inplant, zodat de gemaakte opnames van hoge kwaliteit zijn en de aandacht krijgen die ze verdienen.  

Video van Michael Sasser

Bekijk ook de volledige video hieronder waarin hij meer informatie geeft.