Standaardlens of ‘nifty fifty’

Amy Schutte 1296
Met een ‘standaardlens’ wordt een objectief met een vaste brandpuntsafstand van 50mm bedoeld. Dat betekent dat je hiermee niet in of uit kunt zoomen.

De 50mm, ook wel standaardlens of ‘nifty fifty’ genoemd, is populair onder fotografen. Sterker nog, volgens vele professionals is het een objectief dat elke fotograaf in zijn fototas zou moeten hebben.

standaardlens, standaard objectief, nifty fifty, vaste brandpuntsafstand, 50mm

Verschillende 50mm

Elk merk heeft een 50mm objectief in zijn assortiment. Ze zijn er voor verschillende lensvattingen, want systeemcamera’s van Nikon hebben bijvoorbeeld een andere lensvatting dan de DSLR’s van hetzelfde merk. Let dus goed op dat je de juiste aanschaft.

Lichtsterkte van de standaardlens

Eén van de redenen waarom de standaardlens zo populair is, is zijn lichtgevoeligheid. Het objectief is vaak in verschillende maximale diafragma openingen verkrijgbaar, variërend van f/1.2 tot f/2.0. Dat is groot, want hoe kleiner het getal, hoe wijder het diafragma open kan. De meeste kitlenzen hebben een maximale diafragmaopening van f/5.6. Dat betekent dat je met de 50mm kunt fotograferen bij slecht licht, zonder dat je je ISO omhoog hoeft te doen. Minder ruis dus!

Betere compositie

Volgens velen maakt het fotograferen met een objectief met een vaste brandpuntsafstand (primelens) je een betere fotograaf. Je moet nu zoomen met je voeten: dichterbij lopen of verder weg gaan staan dus. Hierdoor blijf je in beweging, wat je vaak een betere compositie oplevert. Je kunt nu niet zomaar de camera naar je oog brengen en afdrukken; om een prettige compositie te krijgen is de kans groot dat je je een stukje zult moeten verplaatsen. Hierdoor moet je van tevoren beter over je foto nadenken en maak je, waarschijnlijk, een mooiere compositie.

standaardlens, standaard objectief, nifty fifty, vaste brandpuntsafstand, 50mm

De ‘nifty fifty’ is scherp

Over het algemeen zijn prime objectieven scherper dan zoomobjectieven, en dat geldt ook zeker voor de ‘nifty fifty’. Dat is logisch, want een zoom objectief is een alleskunner. Die kan immers verschillende brandpuntsafstanden aan. Maar het betekent ook dat je iets aan kwaliteit inlevert. De standaard lens hoeft alleen maar op 50mm te fotograferen. De verschillende lenselementen in het objectief zijn daarop - en alleen daarop, perfect afgesteld. Je hebt daardoor bijna een perfecte scherpte, en trouwens ook nauwelijks vervorming.

Standaardlens is klein en voordelig

Verder zitten er nog een aantal praktische voordelen aan de standaardlens. Allereerst zijn deze objectieven over het algemeen klein en licht van gewicht. Ze zijn dus gemakkelijk mee te nemen. Bovendien is de prijs vaak erg vriendelijk. Let er wel op dat je een variant kiest met autofocus, als je dat wilt. De meest voordelige 50mm objectieven kun je vaak alleen handmatig scherpstellen.

Cropfactor

Je hebt camera’s met een fullframe sensor en camera’s met een APS-C sensor. De eerste zijn, over het algemeen, de dure professionele modellen, bij midrange en instapmodellen hebben de camera’s meestal een APS-C sensor. Deze sensors hebben een cropfactor, die van invloed is op de brandpuntsafstand. Een 50mm standaardlens heeft een andere beeldhoek op een fullframe camera dan op een ‘crop camera’. Dan moet je de brandpuntsafstand nog vermenigvuldigen met de cropfactor. Je komt dan, met een standaardlens,  uit op een beeldhoek die op een fullframe camera vergelijkbaar is met 75-80mm. Iets minder groothoek dus.

 


 

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy