Leren: Met moeilijke klanten omgaan
In elk vakgebied zijn lastige klanten te vinden, ook in de fotografie. Een foto is erg persoonlijk en vaak zijn mensen niet tevreden met hoe zij eruit zien op de foto. Uiteindelijk is het doel dat jouw klant blij is met de foto.
Doorvragen
Probeer allereerst te achterhalen wat hij of zij niet mooi vindt. Bestudeer wat hun verwachtingen zijn en bedenk hoe je dit kan realiseren.
Probeer diverse poses en composities uit. Maak bijvoorbeeld een totaalshot, medium- en close-upfoto. Laat de klant zelf aangeven wat hij of zij mooi vindt. Vraag ook waarvoor de foto’s zijn. Als dit zakelijke portretten zijn, dan worden dit vaak wat minder creatieve foto’s dan informele foto’s.
Soms zijn de dingen die klanten niet mooi vinden ook onzekerheden die niet alleen op de foto voor komen. Probeer eerst de aandacht op de positieve punten in de foto te focussen. Kijk vervolgens naar oplossingen om hun onzekere punt(en) te minimaliseren op de foto. Is iemand onzeker over zijn of haar neus? Kies een andere hoek, waardoor de neus minder opvalt. Of verberg tanden door je klant te laten glimlachen met dichte mond.
Oplossingen
Probeer altijd in oplossingen te blijven denken en niet in de negatieve spiraal mee te gaan. Onzekerheden kun je meestal niet gemakkelijk uit het hoofd praten. Toon begrip voor je klant en laat zien dat jouw doel is om hem of haar mooi op de foto te zetten.
Luister en leer
Heb een open houding ten opzichte van je klant en sta open voor kritiek. Wanneer je laat zien dat je ook fouten kunt toegeven of feedback kan incasseren, zal je klant zich anders opstellen. Voorkom dat het een strijd wordt, maar blijf ook dicht bij jezelf. Luister naar wat de klant vindt, maar laat hier niet jouw zelfvertrouwen van afhangen.
Door om te gaan met kritiek en de communicatie met je model te verbeteren maak je meer kans op een positieve aanbeveling bij anderen. Wanneer een lastige klant met jou kan praten en daardoor uiteindelijk een goede foto tot stand komt, zal hij of zij positiever over jou zijn tegen anderen.
Vat kritiek niet persoonlijk op
Sommige klanten zijn simpelweg nooit tevreden. Vat het niet persoonlijk op als ze niet tevreden zijn. Kijk in hoeverre jij anders kunt werken om ze wel blij te maken, maar twijfel niet aan je eigen vaardigheden of persoonlijkheid. Kijk zakelijk naar het contact met je klant om het je niet persoonlijk erg aan te trekken. Blijf ten alle tijden vriendelijk.
In de onderstaande video zie je nog meer handige tips.