Kleuren van Jpeg in de camera
Een Jpeg is bijvoorbeeld kleiner, waardoor er meer foto’s op je geheugenkaart passen. Ze hoeven in principe niet meer nabewerkt te worden, in tegenstelling tot RAW foto’s, die daar juist voor bedoeld zijn. RAW foto’s bieden wel meer mogelijkheden om na te bewerken zonder kwaliteitsverlies.
Compressie
Op een Jpeg beeld wordt compressie toegepast, ook wanneer je camera een Jpeg maakt. Compressie leidt tot verlies in details, dat is onoverkomelijk. Elke keer dat een Jpeg beeld aangepast wordt, worden de originele 256 kleur levels geredistribueerd en gaat er detail verloren. Dus ook na het nabewerken.
Hoe zit dat?
Welke kleuren er verdwijnen in de compressie en welke niet, liggen van tevoren vast in een soort ‘Jpeg template’, het is dus niet voor elke afzonderlijke foto anders. Overbodige informatie wordt weggegooid en die informatie is hetzelfde voor elke foto, een soort one-size-fits-all. Hierdoor is de Jpeg niet zozeer een afgeslankte versie van de originele kleursamenstelling, maar eerder een amputatie.
Hooglichten kunnen problemen geven in een Jpeg
Jpeg maakt gebruik van de beperkingen van het menselijk oog. Wij kunnen tonen in kleuren eerder onderscheiden dan verschillende individuele kleuren. Daarom zien we vooral vormen in het donker. De lichtsterkte wordt in de basis daarom behouden in Jpeg, maar de kleuren worden verkleind.
Hierdoor zijn de kleuren in de afgeslankte versie van het vastgelegde beeld, de Jpeg, het zwakst in de hooglichten. Vooral wanneer meerdere compressie berekeningen worden toegepast, bijvoorbeeld als je een Jpeg uit de camera nog op de computer nabewerkt, kan dat vreemde resultaten geven. Vormen kunnen veranderen en blokpatronen kunnen verschijnen. Op beelden waar veel dezelfde kleurtonen worden gebuikt (grote oppervlakken als gebouwen) hebben het minst last van de compressie.
'Compressie' klopt niet
De term ‘compressie’ is dus eigenlijk ook niet helemaal juist. Normaal gesproken zou je, wanneer je iets comprimeert, platdrukt als het ware, nog steeds het origineel hebben als je het uit de verpakking haalt. Een compressie in-camera naar Jpeg kort het beeld als het ware af om in een algemene vorm te passen. Er gaat dus informatie (over kleur) verloren. Welke informatie dat is, hangt af van de kleurinstellingen op het moment dat de foto genomen werd.
Jpeg of RAW?
De camera geeft vorm aan Jpegs door een bepaald algoritme, dat weer bepaald is door de kleurruimte (sRGB, Adobe, scherpte voorkeuren etc). Uiteindelijk zul je je afbeelding waarschijnlijk omzetten naar Jpeg, omdat dat nog steeds het meest gangbare bestandsformaat is om afbeeldingen te delen. Vrijwel elke foto die je onder ogen krijgt bestaat dus uit 256 kleuren. Door eerst in RAW te fotograferen en je foto zelf na te bewerken, kun jij echter zelf bepalen hoe je die kleur levels invult. In plaats van de one-size-fits-all oplossing in je camera te gebruiken. En je kunt je vast voorstellen dat de resultaten dan aanzienlijk beter zijn!