Drie tips voor theaterfotografie in een kleine setting
Tekst en fotografie: Eefke Burg
Met dank aan: Aangenaam Verrast: René van der Veer, Mirjam Dales, Fokke Broersma, Hugo Misset Swaajp: Leen Gijs, Jasper Steurs, Tim Gheysens, Han van der Ven, Pianist: Bram Brouwers.
Tip 1 theaterfotografie: weet wanneer je van standpunt kan wisselen
Om uit te blinken in theaterfotografie is het belangrijk dat je veel van standpunt kan wisselen. In een klein theater beweeg je je als fotograaf echter tussen het publiek in. Hoe ga je daarmee om? Het handigst is te kijken naar de natuurlijke rustmomenten van de voorstelling. Tijdens een scène zijn er vaak momenten dat het publiek moet lachen. Hoewel het spel dan gewoon doorgaat, is het publiek dan vaak niet aan het opletten en de acteurs spelen hierop in. Vaak gaat de actie van een personage door, maar wordt er op dat moment niet veel meer gezegd. Dit zijn meestal ook de momenten dat je van standpunt kan wisselen, zonder dat het publiek dit doorheeft. Daarnaast zijn er ook nog de logische momenten op het moment dat de presentator aan het woord is of als er applaus klinkt van het publiek. Op de grond voor de eerste rij, heb je meestal de meeste bewegingsvrijheid in het vastleggen van je personages zonder dat je publiek hier last van heeft.
Foto: Eefke Burg
Lees ook: Hoofdruimte
Tip 2 theaterfotografie: informeer de lichtman
Nog een tip die ik je voor de beste theaterfotografie kan meegeven is om vooraf de lichtman in te lichten van je komst. De scènes binnen de comedy improvisatie spelen zich af op verschillende denkbeeldige locaties. Net als de spelers, improviseert ook de technicus tijdens de voorstelling. Een lichtman zal altijd verschillende instellingen neerzetten om een zo variabel mogelijk toneelbeeld neer te zetten. Voor de diepte in een foto is het echter altijd fijn om een driepuntsbelichting te hebben. Een heel klein beetje tegenlicht in een andere kleur, hoe klein ook, kan een wereld van verschil maken in je foto’s.
Tip 3 theaterfotografie: fotografeer handmatig
De kleur van het licht verandert per scène en je kan van tevoren niet voorspellen welke lichtsetting er zal worden gebruikt. Het is dan ook het handigst om naderhand jouw witbalans te corrigeren mocht dit nodig zijn. Hoewel ik niet verwacht dat veel van jullie automatisch fotograferen, is het handmatig instellen van jouw camera bij theaterfotografie een must. Er is vaak sprake van een erg donkere achtergrond ten opzichte van de lichtere voorgrond.