Creëer je eigen fotografiemerk

Creëer je eigen fotografiemerk

Senta Bemelman 1464
Wanneer je de stap zet om geld te verdienen met jouw foto’s, is het tijd om na te denken over hoe jij jezelf promoot. Leer hoe je een eigen fotografiemerk opzet.

Na lang wikken en wegen heb je eindelijk een besluit genomen. Je gaat geld verdienen met jouw favoriete bezigheid: fotograferen! Maar vlak na die beslissing komt het bekende ‘wat nu?’ moment. Het opzetten van een fotografiemerk kan een handige volgende stap zijn.

Merk

Wat is het precies, een fotografiemerk? Dit is een manier om jezelf te presenteren. Net als bekende merknamen, gaat bij het horen van jouw naam direct een belletje rinkelen bij mensen. Het is belangrijk dat je in een oogopslag laat zien wie je bent en waar je voor staat als fotograaf. Kies een fotografieniche. Kijk bij het kiezen van jouw niche niet alleen naar je persoonlijke voorkeur, maar kijk ook waar jij een gat kan dichten in de markt. Zorg ervoor dat je opvalt als fotograaf en iets speciaals hebt, wat jou uniek maakt in de landschaps- of portretfotografie. Ook kun je een tak kiezen die minder populair is, om de kans groter te maken dat je opvalt.  

Herkenbaarheid

Maak jouw werk herkenbaar. Zorg dat mensen jouw type fotografie herkennen. Dit kan door een bepaalde nabewerkingstechniek of specifiek kleurgebruik. Maar kan ook door middel van compositie of storytelling. Lees ook hoe je een signatuur ontwikkelt als fotograaf.

5 vragen

Beginnen met de opzet van jouw fotografiemerk kan erg moeilijk zijn. Waar begin je mee en wat wil je nou precies? Om beter tot de kern van je merk te komen, kun jij jezelf de onderstaande vragen stellen.

Waarom begin jij een fotografiemerk?

Wat zijn je persoonlijke beweegredenen. Schrijf jouw verhaal beknopt op. Betrek daarin je motivatie en wat je graag wil vastleggen.

Wat betreft jouw fotografiemerk?

Welke principes en waarden zijn betrokken bij jouw fotografiemerk. Wat vind je belangrijk en wat is het doel van het opzetten van jouw fotografiemerk? Denk ook na over de boodschap die je over wil brengen aan het publiek.

Hoe komt jouw fotografiemerk over op anderen?

Je kunt jezelf ook de vraag stellen: Hoe breng ik de boodschap en ideeën over op anderen door middel van mijn fotografiemerk? Door na te denken over hoe jij op andere mensen overkomt, ga je anders nadenken over je eigen image. Dit komt doordat jij jezelf vanuit een buitenstaandersperspectief bekijkt en hierdoor een bepaalde afstand neemt tot jouw fotografiemerk. Op deze manier krijg je een ander perspectief en zie je mogelijk zaken op een andere manier.

Wie is je publiek?

Wie zijn er geïnteresseerd in jouw foto’s? Neem een doelgroep in gedachten en bedenk waarom jouw fotografiemerk deze doelgroep raakt. Doe onderzoek naar de groep mensen die je in gedachten hebt.  

Waar leeft jouw fotografiemerk?

Je kunt op verschillende manieren jouw fotografiemerk promoten. Dit kan verbaal zijn, met ondersteuning van een gebundeld portfolio, visitekaartjes en een netwerk. Of via de online wereld. Middels een website of een account op sociale media, kun jij jouw merk zichtbaar maken voor het publiek.

Deze video is in het Engels, maar gemakkelijk met Nederlandse ondertiteling te bekijken. Klik op het knopje met ‘CC’ en Engelse ondertiteling verschijnt. Klik vervolgens op het tandwielicoontje om de instellingen aan te passen. Kies voor de optie ‘subtitles’ om de ondertiteling aan te passen en gebruik de  ‘auto translate’ optie om de tekst in een andere taal te krijgen. Lukt dit niet in het venster op onze website, klik dan op de YouTube-knop om naar de originele videolocatie te gaan. Hier kun je op de bovenstaande manier de ondertiteling aanpassen. Bij sommige video’s werkt de vertaalfunctie niet optimaal, waardoor je soms vreemde zinnen voorbij ziet komen. Voor het grootste gedeelte levert de vertaalfunctie echter een prima resultaat op en is de ondertiteling goed te begrijpen.

Website

Om jezelf te promoten kun je een website inzetten waarop je jouw portfolio online met de wereld deelt. Op deze manier kun jij jouw fotografiemerk ondersteunen. Vergeet ook niet om de teksten interessant te maken. Voeg een persoonlijke pagina toe waarin jij je profileert als fotograaf en bezoekers een menselijk beeld van jezelf geeft. Vind je het lastig om dit zelf te schrijven? Huur een freelance schrijver in om je te helpen of raadpleeg je persoonlijk netwerk.

afbeelding van Senta Bemelman

Senta Bemelman | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Senta