Kijkrichting begrijpen
Kijkrichting is de richting die je onderwerp op kijkt. Als je iemand fotografeert die zijn hoofd naar links gedraaid heeft, is links de kijkrichting. Er ontstaat een soort denkbeeldige lijn die de ogen van het onderwerp volgt.
Waarom belangrijk
De kijkrichting van het onderwerp stuurt ook de blik van degene die naar de foto kijkt. In advertenties wordt hier veel gebruik van gemaakt (en ook veel onderzoek naar gedaan). De meeste fotografen kiezen ervoor om oogcontact te krijgen met het onderwerp: het model kijkt de lens in. Bij commerciële fotografie kiezen de makers er juist vaker voor om het model naar het product te laten kijken. De aandacht van het publiek wordt op die manier ook sneller naar het product getrokken. Hetzelfde geldt voor websites waar bezoekers overgehaald worden om ergens op te klikken. Als er een foto bijstaat, is het resultaat het grootst wanneer de blik van het model naar de klik button gericht is.
Kader
De kijkrichting is van belang voor het bepalen van je compositie. Je wil namelijk dat je onderwerp (en dat kan ook een dier zijn) het kader in kijkt en niet uit. De regel van derden geldt ook hier. Je deelt het kader in in drie denkbeeldige lijnen horizontaal en drie verticaal. Het mooiste is om de persoon op een derde, dus één van de twee verticale lijnen, van het frame te zetten en dan het grote vlak, de negatieve ruimte, in laat kijken. Op die manier kijkt hij of zij niet het kader uit, maar juist in. Ga bij het positioneren uit van de ogen van het onderwerp. Deze verdeling zie je ook terug in films en op tv.
Met de leesrichting mee
In foto’s werkt het vaak beter als de beweging en kijkrichting van links naar rechts is. Dat komt omdat we gewend zijn om die kant op te lezen, en zo ‘lezen’ we foto’s ook het liefst. Heb je een foto met actie die van rechts naar links gaat? Spiegel ‘m dan.
Sturen
Denk van tevoren goed na over waar je wil dat de aandacht van een kijker als eerste naartoe gaat. Probeer daarmee te spelen door de kijkrichting aan te passen. Ook hier geldt, ken de ‘regel’ maar wees niet bang om ‘m te breken.