Beginnen als professioneel fotograaf
Fotografie is in de laatste jaren een stuk toegankelijker geworden. Camera’s zijn betaalbaarder, evenals cursussen en opleidingen. In elk geval zijn er steeds meer bijgekomen. Veel hobbyisten maken dan ook de overstap naar pro. Maar niet iedereen redt het.
Onderscheid jezelf
Het is erg belangrijk om je eigen niche te hebben. Zo kun je een stukje van de markt veroveren, omdat jij daar specialist in bent. Dat is beter dan van alle markten een beetje thuis zijn. Kies dus een richting waar je goed in bent, en waar je je in zou willen verdiepen. Haal alles uit de mogelijkheden, schaf zo nodig apparatuur aan en zet jezelf op die manier in de markt. Zo is het meteen duidelijk voor potentiële klanten wat je doet, en of het is wat ze zoeken. ‘Algemene’ fotografen hebben het vaak moeilijker, dus kies een richting. Natuurlijk kun je je nog steeds met andere vormen van fotografie bezighouden, maar houdt dat gescheiden van je zakelijke fotografie. Of doe het onder een andere vlag.
Begin lokaal
Om een voet aan de grond te krijgen, is het een goed idee om eerst wat kleine opdrachten te doen. Zo leer je communiceren met (potentiële) klanten, kun je veelgestelde vragen (leren) ondervangen en kun je met de druk leren omgaan die het doen van betaalde opdrachten als professioneel fotograaf met zich mee brengt. Wellicht is het een goed idee om je eventueel betaalde baan in dit stadium nog niet op te zeggen. Wie weet is het niet wat je ervan verwacht had, of gaat de groei niet snel genoeg. Zodra je afhankelijk wordt van je fotografie als primaire inkomstenbron is er druk op de ketel, dus ga in kleine stapjes.
Laat mensen weten dat je professioneel fotograaf bent
Mensen in je omgeving kunnen je enorm helpen in het begin van je professionele carrière. Het is de bedoeling dat je werk zich als een olievlek verspreid, en daarvoor kun je het beste in je eigen kring beginnen. Vertel mensen wat je doet, wat je specialiteit is en vraag ze je in je achterhoofd te houden. Gebruik ook je eigen social mediakanalen om ruchtbaarheid aan je nieuwe bedrijfje te geven. Wanneer je aan een professionele fotograaf vraagt hoe zij zijn begonnen, zul je als antwoord vaak krijgen: ‘via via’. Dat kan voor jou ook werken, dus spread the word.
Zorg dat je werk gezien wordt
Of dat nu online is, of tentoongesteld: laat je foto’s voor zichzelf spreken. Als je werk goed genoeg is zullen mensen erdoor geïnspireerd raken en je onthouden. Als je werk niet gezien wordt, gebeurt dit ook niet. Wees dus zichtbaar. En zorg dat je alleen foutloos, steengoed werk gebruikt als visitekaartje. Zeker als je als professioneel gezien wil worden.
Hou plezier
Wanneer de overstap maakt naar professional, gaat fotografie van hobby naar noodzaak. Dat wil niet zeggen dat het als hobby afgeschreven hoeft te worden. Blijf fotograferen, verdiep je in je vrije tijd eventueel in andere vormen van fotografie. Op die manier blijf je geïnspireerd, creatief en hou je plezier in je werk. En is dat niet de reden waarom je de overstap überhaupt wilde maken?