Zon, zee, sport en concertfotografie met de Nikon Z 6

Redactie digifoto Starter 674
Toen Nikon de spiegelloze Z-lijn uitbracht had ik als Nikongebruiker maar één vraag: wat nu met al mijn 'oude' objectieven? Gelukkig laat Nikon de vorige generatie Nikonfotografen niet in de steek, en bracht ze de FTZ-adapter uit. Vorig jaar rond deze tijd vertrok ik een weekendje naar Ameland voor het Madnes-festival. Naast campingspullen had ik in mijn rugzak; de Nikon Z 6.

De foto's getuigen van een heel andere tijd, een tijd toen het coronavirus nog niet bestond en muziekfestivals nog door konden gaan. Dat maakt deze hands-on met terugwerkende kracht wel extra speciaal. 

Lees ook: Nikon Z 5 maakt overstappen naar full frame spiegelloos wel heel makkelijk!

Nikon Z 6 in actie

De trip naar Ameland was niet alleen bedoeld om de adapter uit te testen met mijn vertrouwde 80- 200mm f/2.8. Ik nam ook de nieuwe Z-objectieven 50mm en 24-70mm met me mee. Ik bezocht het Madnes surffestival op zoek naar twee uitersten: zonovergoten surf- en skatefoto's en concertfotografie met weinig licht. Hoe zou de Nikon Z6 presteren en zou de spiegelloze krachtpatser bestand zijn tegen de omstandigheden van zon, zee en zand… heel veel zand?

Extreme hitte bleef tijdens het weekend dat ik op het Waddeneiland verbleef (helaas?) uit. Daarvoor in de plaats kwam een behoorlijke stoot wind. Sommige BMX- en skateboardclinics werden daardoor afgelast, maar dat mocht de pret niet drukken. Lastig was het zandhappen, al had ik daar zelf meer last van dan de zorgvuldig gesealde Nikon Z 6. 

Allround festivalshots

Overdag fotografeerde ik het liefste met de Nikkor Z 24-70mm f/4, een objectief wat zich uitstekend leent voor allround festivalfotografi e. Op het strand is het wel uitkijken, omdat het zoomen niet in de behuizing gebeurt. In drie delen schuift het objectief naar buiten naar mate je een langere brandpuntsafstand gebruikt. Dit kan onhandig zijn op een festival, ten eerste omdat het objectief minder goed tegen stoten kan en op een festival zijn elleboogstoten tegen je objectief niet onvermijdelijk. Ten tweede kan zand, water en vuil gemakkelijker binnendringen in het objectief door de zuigbeweging bij het inzoomen. Niks is onmogelijk, het vergt gewoon wat extra voorzichtigheid.

Nikon Z in combinatie met oud F-objectief

's Avonds fotografeerde ik met mijn vertrouwde festivalobjectief: de AF-S 80-200 f/2.8. Bij dit objectief met F-vatting kwam dus de FTZ-adapter kijken. Het objectief - geen kleine jongen - wordt met de adapter nog net wat langer en dat maakte de verhouding tussen de kleine spiegelloze camera en het grote lichtsterke objectief wel wat komisch. Toch liegt het gebruikersgemak er niet om. De autofocus van het objectief werkt perfect en ik fotografeerde zoals ik ook zou gedaan hebben met mijn spiegelrefl excamera. Logisch, maar ik was toch benieuwd: er doen zich geen vervormingen of veranderingen in het brandpunt voor bij het gebruik van de adapter.

Digitale viewfinder

Wat een genot is het fotograferen met een digitale zoeker in deze situatie. Zowel in de zoeker als op het LCD-schermpje zie je hoe het beeld eruit komt te zien en kun je realtime aanpassingen maken. Ook schakel je sneller tussen verschillende lichtomstandigheden. Soms maak je op een festival namelijk de fout dat je een tent uitloopt, een mooi moment ziet en pats: je foto is totaal overbelicht omdat je nog op je oude instellingen stond. Een beginnersfoutje? Misschien, maar elke gerenommeerde fotograaf die zegt dit nóóit te hebben liegt.

Conclusie

De spiegelloze Nikon Z 6 doet moeiteloos wat hem wordt gevraagd en lijkt het daarbij ook nog eens enorm naar zijn zin te hebben in moeilijke lichtomstandigheden. Het werken met de nieuwe Nikkor Z-objectieven voelt vertrouwd en het gebruiken van een F-objectief in combinatie met de FTZ-adapter werkt ook erg goed. Na een weekend fotograferen met deze uitrusting die niet alleen lichter, maar ook lichtsterker presteert dan mijn eigen uitrusting met spiegelrefl excamera's, kan ik concluderen dat ik eigenlijk niet anders meer wil.

Dit artikel is geschreven door Christel de Wolff en gepubliceerd in 3.2019.

afbeelding van Redactie

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie