Zo maak en kies je zelf de mooiste foto's voor in een folder of brochure
Zie jij het wel zitten om professioneel fotograaf te worden en wil je reclame maken voor je eigen fotografiebedrijf? Of heb je je eerste opdracht in de bedrijfsfotografie in de wacht gesleept en ben je gevraagd om folders of brochures te ontwerpen, maar weet je niet waar je moet beginnen?
Hoewel een groot gedeelte van reclamecampagnes zich tegenwoordig online afspelen, is het hebben van een offline campagne (met een mooie folder of brochure) nog steeds erg belangrijk. Regelmatig kom je in aanraking met drukwerk voor promotiedoeleinden. Naar een flyer kijk je hooguit een paar seconden en dan gooi je hem weg, tenzij je wordt aangetrokken door iets op het blaadje. Naar een folder of brochure kijk je gemiddeld iets langer, maar ook dan is de kans groot dat je het relatief snel in de afvalbak gooit. Tenzij een folder of brochure de aandacht kan trekken. Hoe doe je dat? Met deze tips.
Bepaal het doel van de folders en prikkel de nieuwsgierigheid
Een flyer of folder is er om de ontvanger aan te zetten tot actie. Maar als je niet weet welke actie, dan wordt het lastig om mensen in beweging te krijgen. Bepaal dus vooraf, indien van toepassing samen met je klant, het doel van je folder of flyer. Wil je bijvoorbeeld dat iemand gegevens achterlaat of een bezoekje brengt aan je nieuwe website? Dan moet dat duidelijk staan aangegeven.
Een mooi design met korte maar krachtige teksten
Door geen complete boekwerken te schrijven, maar je teksten kort (én to the point) te houden creëer je lucht in je design. Zo hou je het overzichtelijk en schrik je de ontvanger niet af.
Prikkelende foto's voor het beste resultaat
En als je je teksten kort houdt, blijft er automatisch ruimte over voor een mooi beeld. Niet iedere foto leent zich voor het gebruik op een flyer of brochure. De meeste camera's en zelfs telefoons, maken tegenwoordig foto's in een dusdanig hoge resolutie dat ze makkelijk af te drukken zijn op formaten tot A4. Of een afbeelding goed genoeg is om af te drukken, heeft met DPI (dots per inch) te maken. Deze waarde bepaalt namelijk hoe jouw foto in inkt wordt vastgelegd. Wil je leren hoe dat werkt, bekijk dan de video in dit artikel.
Echter, niet iedere foto die goed genoeg is om af te drukken is automatisch een passend beeld. Hou net als bij het maken van je teksten en design bij het kiezen van de juiste foto's ook weer een duidelijk doel voor ogen: wat wil je laten zien?
Een paar voorbeelden:
- Ben je gevraagd om een folder te maken voor een bedrijf? Maak dan ook een aantal foto's van de buitenkant van het pand en gebruik deze in je design. Een potentiele klant heeft meer vertrouwen in een bedrijf als hij/zij kan zien dat het een bedrijfspand heeft.
- Laat ook de stockfoto's zoveel mogelijk achterwege. Maak liever een fotoreportage van echte werknemers in het bedrijf, dan dat je aankomt zetten met een typische verkoperlook die je hebt gevonden op een stockfoto site. Extra tip: zorg voor voldoende (natuurlijk) licht wanneer je fotografeert, dit zorgt voor stralende foto's.
- Maak je een folder of brochure voor een jaarlijks evenement? Zorg dan voor passend en pakkend beeldmateriaal van een vorige editie. Het liefst laat je het evenement op zijn best zien: denk aan een kleurrijke compositie met genietende bezoekers en prachtig weer. Regende het vorig jaar alleen maar pijpenstelen? Kijk dan of je een foto uit het archief van het jaar ervoor kunt gebruiken of kies een beeld waarbij je wel kunt zien dat het een geslaagde dag was, ondanks het slechte weer.
Kies de drukker die bij je past
Heb je de folders, flyers of brochures helemaal ontworpen? Dan is het tijd om je ontwerp te laten drukken. Zoek je op 'drukker' of 'afdrukken' krijg je op Google onmogelijk veel resultaten. Hoe kies je een drukker die bij je past? Bijna iedere drukker levert mooi werk af, maar zij kunnen zich onderscheiden door bijzondere formaten, oplages of print- en bindtechnieken aan te bieden. Neem bijvoorbeeld www.drukzo.nl. Alleen al in de categorie folders bieden verschillende vouwtechnieken, waaronder enkelvouw, wikkelvouw en zigzagvouw aan. Bij brochures kun je juist kiezen voor verschillende bindtechnieken waaronder geniete of spiraal binding, gelijmd of zelfs een harde omslag.
Verschil folder en brochure?
De benaming folder en brochure wordt nogal eens door elkaar gebruikt. Vanuit een professioneel oogpunt is er echter een groot verschil. Zo is een folder namelijk één velletje dat op een bepaalde manier gevouwen is. De naam folder komt dan ook van het werkwoord 'to fold'.
Een brochure bestaat uit meerdere bladzijdes die aan elkaar zijn gebonden. Het aantal pagina's is altijd een veelvoud van vier omdat je alleen hele vellen papier kunt toevoegen. Ook goed om te weten: de buitenkant van een brochure wordt 'omslag' genoemd, de rest van de pagina's noem je 'binnenwerk'.