DIGIFOTO Awards

Review Panasonic LUMIX S5: fotograferen en filmen is een feest

Christel  de Wolff 2195
Begin september lanceerde Panasonic de LUMIX S5. De full frame spiegelloze camera werd via een streaming event op Youtube geïntroduceerd waarbij ambassadeurs van over de hele wereld aan het woord kwamen. Een dag na de release van de camera mochten wij zelf aan de slag met deze compacte spiegelloze systeemcamera uit de LUMIX S-reeks.

Na de LUMIX S1, de S1R en de S1H komt de LUMIX S5. Door de naamgeving lijkt het even alsof Panasonic hier een flink aantal modellen heeft overgeslagen, maar het getal vijf komt mogelijk van een heel andere – maar zeer logische – kant.  In 2017 presenteerde Panasonic de LUMIX GH5, een zeer goede foto- en videocamera met MFT-sensor. Met een soortgelijke omvang én prijs is de LUMIX S5 uiterst aantrekkelijk voor trouwe Panasonic GH5-gebruikers die de stap willen maken naar full frame. De S5 heeft namelijk dezelfde 24 megapixel full frame sensor meegekregen als de LUMIX S1 met uitstekende prestaties bij ISO-waarden tussen de 100 en 51200. De sensor heeft geen anti-aliasing filter, wat meer scherpte mogelijkheid maakt dan met een filter. Een nadeel kan zijn dat er bij fijne texturen zoals bijvoorbeeld in kleding, moiré kan ontstaan, waar normaliter het filter voor is bedoeld. In de praktijk komt dit echter minder vaak voor, en dus loont het misschien meer om te allen tijde over meer scherpte te kunnen beschikken. Ook andere specificaties heeft de jongste telg uit de S-serie afgekeken bij de eerdere drie modellen. De LUMIX S5 is echter een slag compacter en lichter dan zijn grotere broers en dat merk je meteen in de praktijk.

‘De LUMIX S5 is uiterst aantrekkelijk voor trouwe Panasonic GH5-gebruikers die de stap willen maken naar full frame’

Pionier in video

Panasonic is pionier op het gebied van hybride camera’s waarmee zowel uitstekende kwaliteit foto’s en video’s kunnen worden gemaakt. De LUMIX S5 is daarop geen uitzondering. Een grote rode opnameknop verklapt dat de camera moeiteloos switcht tussen stilstaande en bewegende opnamen. De REC Frame Indicator geeft aan wanneer de camera video-opnames maakt. Waar andere camera’s snel te warm worden, is het dankzij de unieke warmteverspreidingstechnologie van Panasonic mogelijk om langdurig video op te nemen. Het dynamisch bereik van 14+ stops is gelijk aan dat van professionele filmcamera’s. De camera filmt in 4K 60p/50p 4:2:0 10-bits en 4K 30p/25p 4:2:2 10-bits. 4K 60p/50p 4:2:2 10-bits video’s worden gemaakt via HDMI-uitvoer. Daarnaast zijn er verschillende opnameformaten en creatieve modi mogelijk zoals 4:3 Anamorphic, Slow & Quick Motion, 4K/60P intervalopnamen en 4K HDR. Voor continu burstopnames biedt de 6K PHOTO functie de mogelijkheid om 30 frames per seconde vast te leggen en uit het burstbestand het beste moment te kiezen en op te slaan als 18-megapixel foto.

‘De autofocus van de LUMIX S5 is snel en nauwkeurig en laat zich makkelijk aanpassen’

In de praktijk is De LUMIX S5 een heel gebruiksvriendelijke camera. Ondanks dat de camera een flinke slag kleiner is, is er geen ruimte bespaard door de knoppen te klein of te dicht op elkaar te monteren. Een aantal knoppen doen wat plastic aan en met name het diafragmawiel lijkt wat kwetsbaar, maar over het algemeen is de S5 een heel robuuste camera, ondanks het geringe gewicht. Het vrijkantelbare LCD-touchscherm is zeer helder een gedetailleerd, wat het mogelijk maakt om zelfs met reflectie nog goed op het beeld te kijken. Foto’s vanaf een lastig standpunt maken was nog nooit zo eenvoudig, omdat het je niet op de grond hoeft te gaan liggen om door je zoeker te kijken, maar simpelweg het schermpje in de juiste kijkrichting kunt draaien. Ook voor het maken van video’s is dit extreem handig. Het scherm kan dan naar voren geklapt worden.

Natuurlijk is het drie inch grote vrijkantelbare scherm niet altijd een alternatief voor de zoeker. De camera heeft dan ook een grote Live View Finder met een vergrotingsfactor van circa 0.74x een resolutie van 2,36miljoen pixels en een verversingssnelheid 120 fps. De zoeker oogt dan ook zeer gedetailleerd, heeft geen zichtbare vertraging en is prettig om mee te werken. Wanneer je uitsluitend door de zoeker wil fotograferen, kun je er ook voor kiezen om het scherm in te klappen, wat extra bescherming biedt en de levensduur van de camera aanzienlijk kan vergroten.

De camera werkt over het algemeen erg intuïtief, ook in vergelijking met andere cameramerken. Voor deze review gingen wij aan de slag met het bijgeleverde 20-60mm f/3.5-5.6-objectief, maar doordat de S5, net als de andere full frame LUMIX S-camera’s, gebruik maakt van de L-mount, een samenwerking tussen Leica, SIGMA en Panasonic, zijn er veel objectieven om uit te kiezen en worden dat er in de toekomst alleen nog maar snel meer.

Live bij alle actie

De camera heeft twee SD-kaartsloten (UHS-II x1 en UHS-I x1) en kan worden opgeladen via USB of netstroom. Er worden 5 GHz/2,4 GHz Wifi en Bluetooth 4.2 ondersteund. Wanneer er haast bij is, kun je je foto’s razendsnel overzetten naar je telefoon, tablet of je computer en delen op social media. Voor creatievelingen zijn er ook verschillende modi beschikbaar zoals de Live View Composite Shooting waarbij de sluiter van de camera ontspant bij vooraf bepaalde sluitertijd intervallen en delen van de foto samenvoegt tot één beeld. Dit is, in tegenstelling tot bulb opnamen, niet ten koste van de totale belichting, omdat er bij deze functie alleen de delen met hoge luminantie worden samengevoegd. In de praktijk is dit handig wanneer je vuurwerk of een meteorenregen wil fotograferen.

‘Waar andere camera’s snel te warm worden, is het dankzij de unieke warmteverspreidingstechnologie van Panasonic mogelijk om langdurig video op te nemen’

Panasonic LUMIX S5 in de praktijk

Op de dag dat we de camera mochten ontvangen regende het pijpenstelen. Dat maakte de spatwater- en stofbestendige body niet zoveel uit, maar zelf hadden we daar minder trek in. We namen de LUMIX S5 daarom een dag later mee voor een mooie ochtendwandeling in de Drentse bossen. Waar het vroeg op de ochtend nog wat mistig was, begon er al vrij snel een waterig zonnetje te schijnen en werd de camera op de proef gesteld in het maken van foto’s met fel tegenlicht en grote verschillen in de lichte en donkere delen. Het fotograferen met deze camera went meteen. De autofocus van de LUMIX S5 is snel en nauwkeurig en laat zich makkelijk aanpassen door middel van het touchscreen. Ook is het mogelijk om met iets langere sluitertijden uit de hand te fotograferen dankzij de vijf-assige stabilisatie in de body. Deze stabilisatie is zeer goed in staat om trillingen op te vangen, ook wanneer je met een objectief zonder stabilisatie fotografeert. De LUMIX S-serie objectieven beschikken daarnaast ook nog eens over twee-assige Optical Image Stabilizer, waarmee je tot wel 6,5 stops winst boekt.

‘De foto’s die uit de camera komen rollen zijn stuk voor stuk van fantastische kwaliteit’

Om de goede prestaties naar een nog hoger niveau te tillen staat er voor het einde van dit jaar een firmware-update gepland voor de LUMIX S5. Deze zal met name extra opties bieden voor videografie maar ook enkele updates geven voor het Photo Style menu. Naast C4K-video-opname ondersteunt het RAW-video data output naar ATOMOS NINJA V via HDMI met een resolutie van 5.9K (5888x3312) 29.97p/25p, 4K(4128x2176) 59.94p/50p en Anamorphic 3.5K (3536x2656)/ 50p. Een verscheidenheid aan video-opnamehulpfuncties zoals de Vector Scope Display, Master Pedestal Adjustment en SS/Gain Operation(SEC/ISO, ANGLE/ISO, SEC/dB) zullen ook beschikbaar zijn. L.MonochromeS en L.ClassicNeo zijn de nieuwe opties die worden toegevoegd voor Photo Style.

De Panasonic LUMIX S5 is een feest om mee te fotograferen en filmen. De camera is makkelijk en snel te bedienen. Het vrijkantelbare scherm maakt het een erg comfortabele camera voor wie wel vanuit de spannendste hoeken wil fotograferen, maar geen mogelijkheid ziet om op de grond te gaan liggen of ergens in te klimmen om dat shot te realiseren. De foto’s die uit de camera komen rollen zijn stuk voor stuk van fantastische kwaliteit. De autofocus laat je niet in de steek, dankzij de ondersteuning van artificiële intelligentie.

Beoordeling Panasonic LUMIX S5

Beeldkwaliteit 8
Bediening 8