Review: Nikon Coolpix A1000 en B600

Redactie digifoto Starter 2380
Sommige camera’s hebben een kleinere sensor, maar daardoor hebben ze grotere mogelijkheden in een kleine verpakking. De Nikon Coolpix B600 en A1000 zijn daar een perfect voorbeeld van! Vooral voor op reis blijken ze wel heel veel mogelijkheden te bieden.

Twintig jaar geleden hadden alle betaalbare digitale camera’s een kleine sensor. De sensor van de Nikon Coolpix 950 die door het blad Time in 2000 werd uitgeroepen tot ‘Machine of the year’ was precies even groot als die van de twee camera’s die we nu getest hebben. Die camera had drie keer zoom en drie megapixel. Vanaf 2004 begon de opmars van de digitale spiegelreflexcamera en werden camera’s met kleine sensoren steeds minder belangrijk. Uiteindelijk verschenen er zelfs camera’s met sensoren die daar een beetje tussenin zaten. Toch zijn de compact camera’s verre van dood. Door de kleine sensor zijn ze namelijk zeer goed geschikt om een vrij kleine camera een groot zoombereik te geven. Zo’n camera lijkt dan misschien niet superklein, maar wanneer je de lens meerekent is zo’n camera vergeleken met een reflexcamera of een spiegelloze camera dat wel degelijk. Nikon is daar kampioen in en heeft dan ook de camera met verreweg het grootste zoombereik, 125x, de Nikon P1000. Maar Nikon heeft meerdere camera’s in dit segment. De twee nieuwste zijn het onderwerp van deze review. De Nikon Coolpix B600 is vooral een kleiner broertje van de P1000 en heeft 60x zoom. De Nikon Coolpix A1000 zoomt bijna twee keer minder ver, maar is dan ook helemaal plat wanneer hij uit staat (vier cm versus tien cm). Bovendien heeft deze laatste camera ook een elektronische zoeker en dat maakt het richten van de camera een stuk gemakkelijker en vooral sneller. De reden dat de P600 niet zo’n zoeker heeft, is simpel: de kosten moesten beperkt blijven. Zoals alle nieuwe camera’s van Nikon hebben ze bluetooth en wifi en zijn ze uitgerust met software waarmee ze op de achtergrond foto’s aan een smartphone of tablet kunnen sturen. Dat werkt probleemloos.

65x

De Nikon Coolpix B600 is er helemaal op gericht om zo veel mogelijk zoom in een kleine en relatief goedkope camera te stoppen. Hij is wel wat dikker maar dat merk je alleen wanneer je hem in je jaszak wil stoppen; hij voelt verder heel compact in je hand. Zet je de camera aan, dan schuift het objectief iets uit maar zelfs in de maximale zoomstand is hij maar 15 cm lang. Met zijn 500 gram inclusief batterijen is hij ook best licht. Dat is net wat lichter dan de concurrenten met dezelfde zoom en dat verschil merk je. De lichtsterkte van het objectief is daar debet aan; die loopt van f/3.3 tot f/6.5, wat overigens vrijwel hetzelfde is als die van de A1000 (f/3.4-f/6.9). Het bereik loopt van 24mm-equivalent tot 1440mm-equivalent. Die laatste waarde, die bepaalt hoeveel keer de camera vergroot, is uniek. Verder stelt de macro-stand scherp tot op één cm, net als de A1000 trouwens. In de gewone stand is dat tot 50cm, wat in de praktijk ook al inhoudt dat je macrofoto’s kunt maken.De B600 heeft een duidelijke handgreep en bovenop deze handgreep zit de ontspanknop en daaromheen weer een kleine ring waarmee je kunt zoomen. Aan de zijkant van de camera zit nog een extra zoomknop én een knop waarmee je heel even automatisch kunt uitzoomen en weer terugzoomen naar de grootste vergroting.

Bovenop de foto, naast de ontspanknop, zit nog een knop waarmee je een groot aantal verschillende programma’s voor diverse situaties en onderwerpen kunt kiezen. Dan is er uiteraard de groene automatische stand en een stand waarin de camera automatisch motiefprogramma’s kiest. De creatieve stand, ook op de knop, maakt zelfstandig vier verschillende opnamen. Wat in de praktijk best handig is vooral de slimme portretstand, die de geportretteerde iets mooier maakt. In het gebruik valt de camera vooral op door de combinatie van het relatief kleine gewicht, de kleine omvang en het enorme zoombereik. Als je ermee op stap gaat, merk je pas echt hoe handig dat zoombereik is. Overal ontdek je ineens details die je met een andere camera niet zo snel vastlegt. Wat ook een rol speelt, is dat de camera ook in de maximale zoomstand mooie scherpe en contrastrijke foto’s maakt én dat hij ook met de zon in beeld met tegenlicht heel goede foto’s maakt. Scherpstellen gaat ook in de langste telestand nog voldoende snel en ook de kwaliteit van de sensor is zonder meer goed. Vooral als het donkerder wordt merk je natuurlijk wel dat de sensor vijf keer kleiner is dan die van een full frame-camera. Maar een vergelijkbare camera met grote sensor zou uitgezoomd vijfenzeventig centimeter lang zijn en minstens drie kilo wegen. De camera vormt dus een zeer mooi harmonieuze combinatie van zeer groot zoombereik, vrij gering gewicht en kleine omvang. Daardoor is het gewoon ontzettend leuk om met de camera te fotograferen.

Minder maar meer

Voor de Nikon Coolpix A1000 geldt iets soortgelijks, maar dan in een compactere vorm. Hij heeft ‘maar’ 35x zoom. Toch is dat al een zeer groot bereik. Je komt daarmee van een flinke groothoek (24mm-equivalent) tot een tele (840mm-equivalent) waar menig natuurfotograaf al heel erg blij mee zou zijn. Dat alles in een behuizing die zo in je jaszak past. Een voordeel van het objectief vergeleken met dat van de B600 is ook dat het bokeh wat mooier is. De A1000 is de opvolger van de A900 en is in vergelijking een stuk interessanter geworden. In feite is het een camera die zowel voor absolute beginners als voor gevorderden geschikt is. Zo heeft hij de genoemde elektronische zoeker, die 1,2 miljoen beeldpunten telt. Hij is niet erg groot, maar dat went. In de praktijk bewijst hij zich doordat je de camera in lange telestanden goed tegen je oog kunt aan drukken. Daardoor wordt het vele malen makkelijker de camera bij het richten én bij het afdrukken stil te houden.

De camera is ook heel interessant voor gevorderden, hij heeft bijvoorbeeld een functie-knop, die je een functie naar keuze kunt geven. De gebruiksaanwijzing legt dat overigens niet goed uit, maar je moet eerst op die knop drukken en dan is één van de opties de keuze voor een andere optie… Als je het eenmaal weet, is het heel handig. Ook de tweede zoomknop (links op het objectief) en de AE-L-knop kun je een andere functie geven, maar dan gewoon via het menu.

Nieuw en heel belangrijk: de camera heeft ook de mogelijkheid om in RAW te fotograferen, wat een ideale basis is om je foto’s te bewerken. Je kunt dan bijna alle instellingen zoals de witbalans achteraf bepalen en je kunt zelfs de belichting achteraf corrigeren. Ook iets voor gevorderden, al hoef je het niet te gebruiken: diafragma- en sluitertijdvoorkeuze en een geheel handmatige instelling. Misschien vind je het nu niet belangrijk maar er komt waarschijnlijk een dag dat je het zult gaan waarderen. De A1000 heeft verder allerlei mogelijkheden die de camera deelt met de B600. Zo zijn er scène-instellingen, motiefprogramma’s en veel filters en dergelijke.

Conclusie Nikon B600 en Nikon A1000

Je kunt aan beide camera’s goed zien dat Nikon al jaren wereldkampioen zoomcamera’s is. Ze hebben beide zoomlenzen die relatief klein en licht zijn en die toch een zeer goede beeldkwaliteit bieden. Het zijn allebei camera’s die ideaal zijn om mee te nemen op vakantie en die je iedere keer weer met heel veel plezier gebruikt.

Specificaties Nikon B600

Aantal effectieve pixels 16 megapixels
Beeldsensor CMOS