DIGIFOTO Awards

Review Fujifilm X100V; compacte shoot-and-go

Christel  de Wolff 3753
Voor veel professionele fotografen is het ondenkbaar om te beschikken over slechts één objectief met een vaste brandpuntsafstand. In straatfotografie, zie je weliswaar dat er veel gebruik wordt gemaakt van een vast 35mm-objectief, maar wanneer het echt nodig is, heeft de fotograaf meestal nog wel een 50mm of 24mm in de tas voor noodgevallen. Fujifilm gaat met de X100V back to basic en zet een gewaagde compactcamera neer met een vast 23mm-objectief ( full frame-equivalent 35mm).

Door te kiezen voor een vast prime objectief, maakt Fujifilm een zeer duidelijk statement wat betreft de doelgroep voor deze camera. Natuurlijk kun je er leuke gezinskiekjes mee maken op vakantie, maar de Fujifilm X100V is wat ons betreft een ideale camera voor straat- en documentaire fotografen. Zoals algemeen bekend zijn brandpuntsafstanden rond de 35mm zeer geliefd bij straatfotografen en daarnaast spelen de compactheid van de camera en het objectief een grote rol. De meeste straatfotografen gaan onopvallend te werk en hebben dus niks aan een grote DSLR-body met dito omvangrijke objectieven.

Eerste indruk

Een eerste blik op het cameraatje, kan misleidend zijn. Op het eerste gezicht lijkt de Fujifilm X100V namelijk een eenvoudig model met niet al te veel poespas. Het weegt amper iets en laat zich gewillig meevoeren in een jas- of zelfs broekzak. Het stijlvolle design, inclusief stevige lensdop, doet z’n beschermende werk goed, waardoor je de camera gewoon met een gerust hart onder je jas weg stopt wanneer je hem niet gebruikt. Kijk je echter beter naar specificaties én de vele mogelijkheden in het (digitale) menu, dan blijkt dat het helemaal niet om een eenvoudige camera gaat. De Fujifilm X100V is de opvolger van de zeer populaire X100F en heeft een grote update gekregen.

Specificaties Fujifilm X100V

Allereerst de sensor. Natuurlijk lift de X100V mee op het succes van de X-T3 en de X-Pro3. Deze camera heeft dan ook de 26.1 megapixel X-Trans 4-sensor meegekregen. Dit is een zeer goede aps-c-sensor. Daarbovenop erft de X100V ook het autofocussysteem van zijn grotere broers. Dit systeem is op basis van on-sensor fasedetectie en heeft maar liefst 45 focuspunten die 99% van de sensor bedekken. Ook heeft de X100V een stukje artificiële intelligentie meegekregen in de vorm van verbeterde gezichts- en oogdetectie. Laatste grote verbetering die ik wil bespreken op basis van de specificaties ten opzichte van de voorganger, is het verbeterde ISO-bereik. De X100V presteert beter in omstandigheden met weinig licht dankzij het ISO-bereik van 160 tot 12.800. Dit is nog uit te breiden naar 80 en 51.200.

Fujifilm X100V in de praktijk

De camera voelt zich als een vis in het water wanneer hij stil en onopvallend zijn werk kan doen. Helaas testte ik de camera toen net de intelligente lockdown in Nederland was aangekondigd en veel mensen netjes van de straat bleven. Onderwerpen als een drukke markt of winkelstraat, waren dus even uit den boze. Bij een wandelingetje onder het mom van ‘een luchtje scheppen’, wat door den Haag wel toegestaan was, beleefde ik een prachtige zonsondergang. De stille snelweg was een fijn decor voor de warm paarse lucht die bovendien perfect werd gereflecteerd door de werkloze kantoorgebouwen aan de rand van de snelweg. Geen moment twijfelde ik, ik zette de camera aan mijn oog en klikte.  Shoot-and-go. Wanneer ik meer mogelijkheden had gehad, met name voor het kiezen van mijn brandpunt, had ik waarschijnlijk veel langer over de foto gedaan, met als gevolg dat ik het kortstondige moment waarop de lucht zo perfect werd gereflecteerd misschien zou missen. Natuurlijk is het gebouw op de foto hartstikke scheef door de vervorming van het 23mm-objectief, en zou ik dit brandpunt ook absoluut niet aanraden voor architectuurfotografie. Maar in dit geval maken de scheve lijnen in de dromerige foto het geheel alleen maar interessanter om naar te kijken. Het statische gebouw lijkt veel meer tot leven te komen dan wanneer het droog en recht van voren was gefotografeerd.

Camera: Fujifilm X100V | Brandpunt: 23mm | Diafragma: f/2 | Sluitertijd: 1/60 sec | ISO: 200

'De camera voelt zich als een vis in het water wanneer hij stil en onopvallend zijn werk kan doen'

De grote kracht van de Fujifilm X100V zit hem dan ook in de snelheid waarmee je beslissingen kunt nemen. Je stelt je diafragma, sluitertijd en ISO van te voren in of laat de camera het voor je uitzoeken (met overigens prima resultaten als gevolg!) en daarna hoef je nergens meer aan te denken. Het fotograferen is super simpel en de camera stelt niet teleur. Naast straatfotografen, die in de rij zullen staan voor een discrete compactcamera met een hoogwaardig prime-objectief, is dit wat mij betreft ook dé camera voor starters die het nog wat te overweldigend vinden om te moeten kiezen tussen brandpuntafstanden. Mijn advies; ga eerst experimenteren met kijken en met composities maken en ga dan pas op zoek naar geavanceerde hulpmiddelen om je foto’s naar een hoger plan te tillen. De Fujifilm X100V is de ideale metgezel die je met plezier zal bijstaan in je komende fotografie-avonturen.

Beoordeling Fujifilm X100V

+ zeer compact en stijlvol
+ prachtige kleuren en goede iso-prestaties