digifoto Starter Awards

Review: Canon 250D

Redactie digifoto Starter 2222
Canon gaat door met hun instapspiegelreflexcamera’s. Toch staat de tijd niet stil: iedere versie is weer anders. Wat heeft Canon gedaan om deze instapper interessant te maken?

Canon’s instapreflexen heten in de USA Rebel. Die naam stamt nog uit de tijd dat je voor het eerst een reflexcamera kon kopen voor minder dan $ 1.000,-. Inflatie gecorrigeerd betaal je nu echt veel minder en je krijgt veel meer. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de camera op alle punten even goed als de duurdere modellen. Het verbazingwekkende is meer hoezeer de techniek in de afgelopen jaren is Heel handig is dat voor het maken van video’s je maar één knop hoeft te gebruiken, net als bij een spiegelloze camera. De aan/uitknop heeft als derde stand (naast aan en uit…) nog de filmstand. Sowieso zijn de knoppen op de camera logisch en handzaam geplaatst. Je kunt je niet voorstellen dat iemand veel tijd nodig heeft om eraan te wennen. Ook de menu-instellingen met uitleg zijn erg duidelijk. In sommige opzichten is de camera daar wel erg ver in gegaan. In de standaardinstelling zie je voortdurende uitleg bij de instellingen die je verandert en dat houdt de zaak soms op. Gelukkig kan deze functie ook worden uitgezet. Het aanraakscherm is een kwestie van smaak: voor sommige gebruikers is het een must, voor anderen is het niet belangrijk. voortgeschreden. Daardoor kan ook een instapcamera goed zijn.

Op sommige punten is de camera zelfs bijna net zo goed als duurdere modellen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de autofocus bij video en Liveview (fotograferen via het scherm in plaats van via de optische zoeker) die dankzij het dual pixel CMOS AF-systeem heel goed werkt. Dat geldt ook voor de Picture Styles die een verregaande aanpassing van kleur en contrast mogelijk maakt. Ook de sensor van deze Canon is vergelijkbaar met die van duurdere APS-C-modellen van hetzelfde merk en de instap-APS-C-reflex kan zelfs filmen in 4K.

Natuurlijk zijn er ook punten waar Canon de potlood heeft aangezet. Zo zien we bij 4K ook dat autofocus met het dual pixelsysteem niet mogelijk is. De videobeelden zijn ook wat minder scherp dan bij duurdere Canons en bij 4K is er een flinke crop, je beeld zoomt als het ware tweeëneenhalf keer in dus je hebt geen groothoek meer. Bij het fotograferen valt in vergelijking met duurdere modellen vooral op dat het zoekerbeeld kleiner is en dat de gewone scherpstelling beperkt is voor wat betreft het aantal scherpstelpunten.

Je kunt voor de laagste prijs natuurlijk niet alles hebben. Maar Canon heeft om het de kopers aantrekkelijk te maken deze versie wel weer iets extra’s meegegeven: de monitor is uitklapbaar en kan zelfs helemaal omgedraaid worden om bij selfi es wat controle te hebben over je zelfbeeld – als we daarvan mogen spreken. Het is bovendien een aanraakscherm. Ook is het aantal opnamen per batterijlading verbeterd en daarmee komt dat dichter in de buurt van dat van de concurrentie.

Typisch voor een instapreflex zijn de effecten of scène-instellingen. Dat zijn er twaalf, meer dan bij de duurdere 77D, maar daarbij gaat Canon net als de concurrentie ervan uit dat de gevorderde amateurs meer met Photoshop werken dan met effecten of scène-instellingen.

Praktijk

In de praktijk werkt de camera met een vanzelfsprekendheid en directheid die je bij de spiegelloze concurrentie vaak nog mist. Het is een reflexcamera dus je hoeft hem niet in te schakelen om door de zoeker te kunnen kijken bijvoorbeeld. De scherpstelling werkt ondanks het vrij beperkte aantal scherpstelpunten snel en direct. De camera is klein maar niet de allerkleinste spiegelreflex en uiteraard zijn sommige spiegelloze camera’s kleiner, dat wil zeggen vooral platter. Maar er zijn ook spiegelloze camera’s die groter zijn, dus op dat punt is er niet zo heel veel verschil.

De beeldkwaliteit van de camera is goed. Voor de doorsnee-amateur zal die zelfs beter zijn dan nodig. Wie echter zijn foto’s verwerkt en landschapsfoto’s met veel contrastverschillen maakt, loopt tegen de grenzen van de dynamiek aan.

Heel handig is dat voor het maken van video’s je maar één knop hoeft te gebruiken, net als bij een spiegelloze camera. De aan/uitknop heeft als derde stand (naast aan en uit…) nog de fi lmstand. Sowieso zijn de knoppen op de camera logisch en handzaam geplaatst. Je kunt je niet voorstellen dat iemand veel tijd nodig heeft om eraan te wennen. Ook de menu-instellingen met uitleg zijn erg duidelijk. In sommige opzichten is de camera daar wel erg ver in gegaan. In de standaardinstelling zie je voortdurende uitleg bij de instellingen die je verandert en dat houdt de zaak soms op. Gelukkig kan deze functie ook worden uitgezet. Het aanraakscherm is een kwestie van smaak: voor sommige gebruikers is het een must, voor anderen is het niet belangrijk.

Conclusie Canon EOS 250D

De Canon 250D is weer wat kleiner en lichter dan zijn voorganger en hij ligt verbazingwekkend goed in de hand en werkt erg direct. Prima camera voor algemene fotografie, behalve voor wie bij landschappen grote contrasten wil overbruggen.

Beoordeling Canon EOS 250D

+ Uitstekende prijskwaliteitverhouding
+ Zeer goede AF bij video en Livebeeld