Panasonic projectoren helpen Frameless om de ‘kunst vrij te laten’
Toen de makers van Frameless, de grootste digitale kunstervaring van het VK, hun project planden om 'kunst vrij te laten' op de 30.000 vierkante meter grote locatie in de Marble Arch in Londen, wisten ze dat hun keuze van technologiepartner voor de projectietechnologie van cruciaal belang zou zijn.
De ambitie van het kunstproject was om een meeslepende ervaring te creëren en bezoekers van alle leeftijden te prikkelen en te inspireren. Frameless gaat meer dan 50 state-of-the-art projectoren gebruiken om de traditionele kunstervaring naar een geheel nieuw niveau te tillen, mede door de inzet van klassieke en hedendaagse muziek via 158 state-of-the-art surround sound-luidsprekers.
Baanbrekende technieken die in de galerijen zijn gebruikt, zijn onder andere spiegels en in spiegelfolie gewikkelde projectoren om het visuele effect van oneindigheid te realiseren, zeszijdige projectie om bezoekers in het centrum van een bijna bolvormig land-, zee- of stadslandschap te plaatsen en half-doorzichtige schermen in een verduisterde kamer om een doolhof van kunst te creëren.
Selectieronde
Om de mogelijkheden van de nieuwste projectoren op de markt te testen, organiseerde Frameless samen met zijn integratiepartner en expert op het gebied van live-evenementen Creative Technology een selectieronde met drie toonaangevende projectorfabrikanten.
"Het succes van het project staat of valt met de kwaliteit van de meeslepende ervaring die we gaan leveren", zegt Simon Kentish, Chief Technology Officer bij Frameless. "Toen we de Panasonic 3-Chip DLP-projectoren in actie zagen, bleken ze duidelijk de leider in beeldkwaliteit en betrouwbaarheid."
Panasonic's originele pixel-quadrupling technologie in zijn RQ22K- en RQ35K-projectoren produceert 4K+ beelden van 20.000-30.500 lumen. De projectoren leveren uniformiteit in zowel helderheid als kleurprestaties, waardoor beelden naadloos kunnen worden samengevoegd en afleidingen of vlekken worden vermeden.
Naast de meeslepende ervaring wil Frameless graag dat de geprojecteerde beelden gemakkelijk kunnen worden vastgelegd op video en in foto's voor sociale media. "De mogelijkheid voor bezoekers om afbeeldingen en video's van de spectaculaire geprojecteerde kunst op sociale media te delen, was een belangrijke marketingoverweging", legt Simon uit. "Veel van de projectoren produceerden beelden die niet vast te leggen waren, maar de Panasonic projectorbeelden zagen er zo mogelijk nog beter uit op de camera."
De andere belangrijke overweging was betrouwbaarheid. Met een opbouwtijd voor de locatie van iets meer dan een jaar was de tijd krap. AV-apparatuur moest al worden geïnstalleerd terwijl er nog veel bouwstof op de locatie was. Bovendien had de locatie projectoren nodig die dag in dag uit spectaculaire beelden zouden blijven leveren voor de spraakmakende attractie in Londen. Het filterloze ontwerp en het stofdichte optische systeem, samen met het hoogwaardige koelsysteem, zorgen ervoor dat de projectoren 20.000 uur echt onderhoudsvrij kunnen worden gebruikt.
Frameless maakt ook gebruik van de MZ16-projectieserie van Panasonic, die langdurige helderheid en kleurprestaties levert bij 10.000lm (MZ10k), 13.000lm (MZ13k) en 16.000lm (MZ16k). Deze 3LCD-technologie biedt levendige HD-kwaliteitsbeelden waarvan de betrouwbaarheid wordt gegarandeerd door de vloeistofgekoelde laserdiodes en het afgedichte fosforwiel dat beschermt biedt tegen het binnendringen van stof voor een helderheid van lange duur.
De meer dan 50 Panasonic-projectoren leveren in totaal 479 miljoen pixels en 1 miljoen lumen helderheid en levendige kleuren. Kunst in elke centimeter van de ruimte dus. Bezoekers kijken niet naar een foto, ze zitten zelf in de foto, met elke penseelstreek, elke spat kleur, elk moment van inspiratie rondom hen. Ze kunnen echt verbluffende beeldkwaliteit ervaren in vier meeslepende bezoekersgalerijen; een vijfde galerij is gewijd aan zakelijke en educatieve evenementen.
Om de effecten rondom te creëren, worden Panasonic Ultra Short Throw (UST) lenzen gebruikt bij 80% van de projectoren. Met deze gespecialiseerde lenzen kunnen projectoren in de plafonds worden verborgen zodat ze niet afleiden van de meeslepende illusie, terwijl ze toch onder zeer scherpe hoeken rondom de bezoeker blijven projecteren, zonder schaduwen.
"De makers van de projecties hebben de grenzen van de projectoren tot het uiterste opgerekt, en de eigenschappen van de Panasonic-projectoren en periscoop UST-lenzen hebben ons in staat gesteld om meeslepende ervaringen te creëren in zowel grote (tot 9 m hoge) als uitdagende ruimtes," zei Simon. "Er is geen groter plezier voor mij dan bij de ingang van een van de galerijen te staan en te kijken hoe kunstliefhebbers, gezinnen en kinderen allemaal deelnemen en genieten van de meeslepende ervaringen in de kamer. De vreugde op hun gezichten is geweldig en het is de combinatie van kunst, concentratie, projectie en geluid die dat mogelijk heeft gemaakt."
Als je het volledige verhaal wilt lezen, kijk dan hier.
Foto's door Antonio Pagano