Van hobby naar beroep: het vinden en behouden van klanten
Potentiële klanten vinden en aanspreken is niet eenvoudig. Daarom zou het fantastisch zijn om ze aan je te binden, zodat je een langdurige relatie opbouwt. Met deze tips lukt dat.
Goed product
Als je wil dat je klanten vaker van je diensten gebruik maken, is het natuurlijk vooral belangrijk dat ze tevreden zijn met het resultaat. Begin dus pas met jezelf verkopen als fotograaf als je er zeker van bent dat je goede kwaliteit kan leveren. Een klant komt immers alleen bij je terug als hij in eerste instantie tevreden was.
Stel je altijd professioneel op ten opzichte van klanten
Of je (eerste) klanten nu bekenden van je zijn, of volslagen vreemden: een professionele houding is belangrijk om klanten aan je te binden. Reageer snel op emails of andere berichten en houd je aan afgesproken termijnen. Zorg dat je communicatie er netjes uit ziet: je werkt in een visueel beroep, dus het oog wil ook wat. Netjes opgemaakte emails, een mooie website en eventueel strakke visitekaartjes zijn belangrijk. Dat hoeft niet enorm duur te zijn, als je er maar aandacht aan besteedt.
Neem de leiding
Mensen komen bij jou om foto’s te maken, in de meeste gevallen weten ze daar zelf weinig tot niets vanaf. Stel je niet te afwachtend op, maar neem van het begin af aan de leiding. Je klanten zullen het prettig vinden, ze huren niet voor niets iemand in. Je laat zien dat je weet wat je doet en waar je het over hebt. Als je even twijfelt kun je dat natuurlijk best uitspreken en vertellen waarom. Maar zeg niet te vaak: ik weet niet zeker of… Als fotograaf verwachten mensen dat jij meer weet dan mensen die prima foto’s maken met een mobiele telefoon.
Luister naar je klanten
Dat je de leiding neemt, wil natuurlijk niet zeggen dat je helemaal voorbij gaat aan de wensen van je klanten. Luister goed naar wat ze te zeggen hebben en voer dat ook daadwerkelijk uit. Willen ze iets dat totaal niet bij jouw stijl past, of waar je de kennis of apparatuur niet voor hebt? Communiceer dat dan duidelijk. Eerlijkheid duurt het langst, en een tevreden klant is belangrijk. Je kunt de verwachtingen bijstellen, of in het ergste geval de samenwerking stopzetten. Dat is soms beter dan een zeer pijnlijk proces.
Wees benaderbaar en zichtbaar
Potentiële nieuwe klanten, maar ook je bestaande klanten, moeten je gemakkelijk kunnen bereiken. Zorg dus dat je bereikbaar bent en ze altijd vriendelijk te woord staat. Komt het niet goed uit? Wees dan eerlijk en bepaal een beter tijdstip. Wees zichtbaar op social media of houd een nieuwsbrief bij. Zo vergeten je klanten niet dat je bestaat!