Succesvol tweedehands verkopen

Amy Schutte 706

Als je spullen wilt verkopen, of dat nu tweedehands spullen of nieuwe producten zijn, is het belangrijk dat je goede foto’s hebt om de producten aan de man te brengen.

De tijd van cadeau’s ligt achter ons, en vooral de handel in tweedehands producten trekt weer aan. Of het nu komt door opruimdrift door de aanvoer van nieuwe dingen, omdat we producten dubbel hebben of gewoon niet leuk genoeg vinden: veel kerstcadeau’s eindigen op Marktplaats op Facebook groepen.

tweedehands, tweedehands spullen, spullen, productfotografie, producten

Goede foto’s helpt met de verkoop van je tweedehands producten

Veel aanbieders van tweedehands producten onderschatten enorm de waarde van goede foto’s. Natuurlijk kun je even snel een foto nemen met je mobiele telefoon en direct uploaden. Handig en snel. Maar het helpt niet altijd bij de verkoop. Hoe aantrekkelijker jij je producten presenteert, hoe meer aandacht ervoor is. Echt waar.

Pak het goed aan

Als je kleine spullen in de aanbieding hebt, kun je een plan van aanpak volgen dat vergelijkbaar is met productfotografie. Dat is het immers ook. Zorg voor goed licht. Pak er eventueel wat extra lampen bij, bijvoorbeeld bureaulampen. Kijk of je het licht zachter kunt maken met een dun, wit laken. Als je professionele lampen hebt is dat natuurlijk nog beter. Zorg voor een neutrale achtergrond, eventueel in een complementaire kleur. Dat geldt ook voor grote spullen. Verplaats ze eventueel een stukje als dat een aantrekkelijker beeld geeft. Zorg ook dat er geen onnodige troep in de foto’s te zien is. Ruim netjes op. Verkoop je kleding? Overweeg dan om ook foto’s te maken terwijl je het kledingstuk draagt (of iemand anders). Dat geeft veel meer informatie dan een foto waarop het aan een hanger hangt.

Neem verschillende foto’s

Je potentiële kopers hebben in eerste instantie alleen jouw foto’s. Op basis daarvan bepalen ze of ze geïnteresseerd zijn in je product. Zorg dus dat je foto’s maakt van verschillende kanten. Zorg voor tenminste één duidelijke overzichtsfoto, waarop het onderwerp in zijn geheel te zien is. Dit kun je doen in de omgeving waar het natuurlijk is, bijvoorbeeld een bank die in jouw woonkamer staat, maar dat hoeft niet. Zorg dat deze foto helemaal scherp is, dus werk niet met een te kleine scherptediepte. Dan lijkt het of je eventuele beschadigingen expres buiten beeld houdt. Eventueel kun je detailfoto’s maken van delen die belangrijk zijn, bijvoorbeeld het merk. Je kunt een creatieve foto toevoegen, maar niet meer dan één. Je foto’s hebben immers een duidelijk doel, en zijn niet bedoeld om jouw fotografie kunsten een platform te geven.

tweedehands, tweedehands spullen, spullen, productfotografie

Gewone regels gelden voor foto’s van je producten

Alle ‘regels’ over fotografie gelden ook voor deze foto’s. Probeer te fotograferen met voldoende licht. Sites als Marktplaats en natuurlijk ook Facebook comprimeren je foto’s enorm, wat ten koste gaat van de kwaliteit. Ruis, door bijvoorbeeld een hoge ISO, neemt toe. Controleer zelf de kleuren van je foto’s, nadat je deze hebt geüpload. Maak ook een mooie compositie. Dat zorgt voor prettig ogende foto’s, die eerder de aandacht zullen trekken.

Door even je best te doen op je foto’s, is de kans dat er meer aandacht voor je producten komt aanzienlijk groter. Of je ze daadwerkelijk zult verkopen is natuurlijk afhankelijk van vele factoren, maar goede foto’s helpen zeker.

 

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy