Nieuwe Photoshop plugin knipt je foto's uit met AI, voor een prijs
Remove.bg is een nieuwe plugin die je leven heel wat makkelijker gaat maken, je zult er alleen wel per foto voor moeten betalen.
Remove.bg Photoshop plugin
Remove.bg is een website die al een tijdje bestaat en een gave service aanbiedt; je kan een foto van een persoon of object uploaden en de AI van een supercomputer in de cloud zorgt ervoor dat je foto in enkele seconden uitgesneden is. Je hebt daarna een PNG van het onderwerp in de foto om te gebruiken als losse laag in Photoshop.
Een simpel voorbeeld is hieronder te zien:
Er is echter een groot nadeel met de website; de output die je krijgt van je foto's zijn verschrikkelijk klein. Ongeveer zo'n 650 pixels hoog of breed max. Je kunt het dus eigenlijk alleen gebruiken voor kleine foto's en elementen die je snel nodig hebt voor een banner op een website of iets dergelijks.
Daarom komt het bedrijf nu met iets nieuws, namelijk de Photoshop plugin waarin de actie toe te passen is op afbeeldingen van elk formaat. Wel zijn er wat zaakjes waar je rekening mee dient te houden; je moet namelijk ten alle tijden een actieve internetverbinding hebben aangezien de foto's naar een externe partij worden verstuurd waar ze door een supercomputer uitgesneden worden, en daarnaast wordt het een betaalde service..
Verdienmodel misschien wat heftig
Wat de prijzen wat vreemd maken is het feit dat het geen eenmalige aankoop betreft. Wanneer je de service wil gebruiken zul je de plugin moeten downloaden, een account aan moeten maken op de website, en daarna kiezen wat voor account je wilt hebben. Wanneer je kiest voor de mogelijkheid om meer dan 5 foto's in klein formaat om te zetten zul je moeten betalen. En aangezien vrijwel iedereen zal gaan werken met een afbeelding die groter zal zijn dan bv 700x500, is er geen andere optie dan een premium member te worden.
Zelfs dan is er geen abbonement aanwezig, maar werkt de service met 'credits'. Te vergelijken met In App purchases in een mobiele app of game. Het is spijtig dat een model als dit nodig is, en we hopen ook stellig dat dit geen toekomst beeld zal worden voor andere bedrijven binnen de fotografie en mediasector.
Wat vind jij?