'Een schilder heeft ook altijd zijn naam in het schilderij staan en ik vind dat wij dat ook moeten doen'

Lezersgallery: Johan Wolfard over zijn gracieuze stillevens

Christel  de Wolff 1694

In de gallery van digifoto Starter komen we dagelijks prachtige beelden tegen. Zo ook de bijzonder verfijnde stillevens van Johan Wolfard. We waren benieuwd naar hoe zo'n beeld tot stand komt en hoe beter daar achter komen dan het te vragen aan de maker zelf?

De 68-jarige Johan Wolfard begon in 2016 wat meer met fotografie. 'Ik kreeg ineens wat meer vrije tijd en dan ga je doen wat je als hobby leuk vindt. Ook heeft het veel met mijn oude beroep te maken. Ik ben ruim 30 jaar docent bloemschikken geweest en ruim 45 jaar meester in de bloemsierkunst. Daar heb ik geleerd om composities te maken en om met vlakken, kleuren en lijnen te werken.' Deze ervaring komt nu natuurlijk goed van pas bij het fotograferen, zowel in de stillevens als de landschappen die Johan de laatste tijd maakt.

Bij deze foto is gebruik gemaakt van de volgende materialen:

  • Een zwart rolgordijn
  • Een transparante sjaal
  • Een krukje
  • Een gehaakt kleedje
  • Een schaal/bord
  • Diverse groente soorten
  • Een ledlampje/reflectie kartonnetje
  • Statief
  • Camera – Sony A7RII
  • Sony 35 mm ZEISS objectief
  • Witbalans staat op a-b:a5.5 g-m:0 de warme kant

'De foto is gemaakt op de zolderkamer die ik helemaal donker kan maken. Ik heb over het rolgordijn de transparante sjaal gehangen als achtergrond, voor de sjaal staat op ongeveer 20 cm afstand een krukje. Op het krukje ligt het gehaakte kleedje van “Oma” en daarop de schaal met groenten.

De camera heb ik op een statief staan, ik werk graag met lange sluitertijden, het scherpstelpunt is gezet op de roodlof, diafragma staat op F/14, ISO op 50 en de sluitertijd is 13 seconden.

Van deze opstelling heb ik maar twee foto’s gemaakt, een met een beetje licht van achteren en een met 3 seconde licht van een ledlampje. Alle foto’s maak ik in RAW en jpg. De jpg gebruik ik voor de selectie en de raw bewerk in dan in Adobe Photoshop.'

Werkwijze

Stap 1: De foto wordt geopend in CameraRAW-bewerking

Stap 2: De lenscorrectie, kleurafwijking en correctie  profiel van de camera en lens aanvinken

Stap 3: Terug naar verwerking en schuif ik aan nevel verwijderen en lokaal cont.

Stap 4: De witlichten schuif ik meestal helemaal terug, soms voeg ik wat schaduw toe of maak het iets lichter. En in dit geval heb ik nog een klein beetje aan de belichting en hooglichten geschoven.

Eindresultaat: Bij deze foto vond ik het zo goed.

Opslaan en delen eindresultaat

'Na het bewerken sla ik de foto op en snijd hem dan uit (4x5) en werk de witte vlekjes weg. In het roodlof heb ik een breuklijntje weggegumd. En als laatste verklein ik de  foto  naar 1024x768 voor het gebruik op internet.'

Signatuur

'Voor de presentatie op het internet zet ik altijd een zwart kader om de foto. In het kader staat wat of waar het is, de datum en mijn naam. In de foto zet ik altijd twee logo’s boven in de foto en boven de laatste letter van mijn achternaam. Een schilder heeft ook zijn naam in het schilderij staan en ik vind dat fotografen dat, in hun vrije werk, ook moeten doen.

afbeelding van Christel de Wolff

Christel  de Wolff | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Christel