Knuffels spelen rol in orgaandonor campagne
‘Second Life Toys’
Dentsu probeert de orgaandonatie in Japan te verhogen door deze schattige serie van knuffels. Ze willen mensen er van bewust maken dat er een groot tekort is aan orgaandonoren. Het project ‘Second Life Toys’, wat een samenwerking is tussen Dentsu en orgaantransplantatie groep Green Ribbon Campaign, leidde tot deelnames van knuffel kunstenaars vanuit de hele wereld, die weer leven in blaasde in versleten dieren.
Te weinig donoren
De behoefte aan transplantaties is groot. Jaarlijks hebben 14.000 mensen in Japan een transplantatie nodig. Echter krijgen slechts een schamele 300 mensen ook daadwerkelijk een transplantatie. Dat extreem lage aantal is zowel te wijten aan zowel culturele hindernissen, als wettelijke beperkingen. Elke inspanning die lijdt tot een nieuwe donor, is dan ook een belangrijke, gezien het feit dat er daar weer één extra leven mee wordt gered.
Deelname
Deelnemen kan nog steeds, deelnemers kunnen zowel speelgoed doneren, of om onderdelen vragen om hun eigen pluche vriend te herstellen. Daarna wordt er van je verwacht dat je een bedankbrief schrijft aan de donor. Dit om het werkelijke donorproces te illustreren. Een slimme manier om de orgaandonatie onder de aandacht te brengen.
De pluchen dieren hebben op beeld een hoog aantrekkingsgehalte en zijn volgens vele mooier dan het origineel. Het is echter nog maar de vraag of deze schattige metafoor mensen voldoende aanspoort om donor te worden.