Is Instagram nog wel voor fotografen?

Redactie digifoto Starter 1218
Veel fotografen zien Instagram als een uitstekende manier om hun fotografie te promoten. Helaas zijn er steeds meer redenen die het gebruik voor fotografen moeilijker maakt.

Veel fotografen zien Instagram al lang als een uitstekende manier om hun fotografie te promoten. Het is immers een social media platform voor fotografie. Een manier waarop mensen hun afbeeldingen vanaf hun mobiele telefoons direct kunnen delen. Vaak werden deze foto’s geplaatst met filters, maar na verloop van tijd begonnen serieuze fotografen de voordelen van het plaatsen van goed werk op het platform te zien. Alleen Instagram lijkt voor de meeste fotografen steeds moeilijker te zijn geworden, en hier zijn verschillende redenen voor.

De ‘influencers’ op Instagram

Selfies van mooie mensen op prachtige locaties zijn de steunpilaar van het platform sinds de release. In de afgelopen jaren hebben steeds meer merken met een grote naam de grootste accounts bereikt, door het aanbieden van gratis producten, vakanties of vluchten.

Hoewel de grote merken meestal alleen werken met de grootste Instagram-accounts, gebruiken veel kleinere merken Instagram tegenwoordig ook als een vorm van goedkope reclame. Hierdoor wordt het verschil tussen echte Instagram-berichten en berichten die gesponsord of betaald zijn, vervaagd. 

Nederlandse influencer Rianne Meijer maakt reclame voor shampoo van Guhl op Instagram (@rianne.meijer)

Geen ‘echte’ volgers

Wat momenteel een probleem is binnen Instagram, is dat een deel van de volgelingen van de influencers in feite bots of valse accounts zijn. Soms lijkt het erop dat veel van de kleinere influencers worden ondersteund door volgers waarvoor ze hebben betaald, in plaats van een organisch publiek dat oprecht geïnteresseerd is. 

Instagram gaat niet meer over fotografie

Wanneer je een aantal goede fotografen volgt op Instagram, zie je hun werk zelden, zonder er echt op te zoeken. In plaats daarvan zie je berichten van influencers, kleine merken en vreemde startups met maar af en toe een goede foto.

Er zijn ook accounts die opmerkingen knippen en plakken, in de hoop volgers of likes te krijgen. Ze verwijzen nooit naar de kwaliteit of de samenstelling van het beeld, ze zeggen eenvoudig "fantastische opname" of iets dergelijks.

Lees ook: Jouw mooiste architectuur foto in digifoto Starter magazine?

De milieu-impact

Als er één ding is dat we eigenlijk moeten noemen, dan is het de impact op het milieu. Er zijn bezienswaardigheden die worden beschadigd of zelfs vernietigd door Instagrammers, alleen maar voor het nastreven van een foto met veel likes. Helaas heeft het streven naar likes ervoor gezorgd dat mensen weinig respect hebben voor de schoonheid van de locatie of de kwetsbaarheid van het ecosysteem. 

Instagram is niet langer een platform om mooie foto's te plaatsen en te bekijken, nee, influencers hebben indirecte controle over de stroom van inhoud, likes en reacties. Dit heeft impact op de goede en mooie beelden die de meeste fotografen willen zien. Daarnaast is het moeilijk om te weten wat echt is en wat niet.

Goede foto’s komen op een tweede plek; het gaat meer om mooie mensen op mooie plekken, met veel likes. Dit is heel jammer, want Instagram heeft zoveel potentie als een platform voor fotografen. De eenvoud, de manier waarop afbeeldingen kunnen schitteren op kleine schermen, de onmiddellijke feedback die ontvangen wordt, het zijn allemaal geweldige aspecten van het platform.

afbeelding van Redactie

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie