Vijf fouten die te vinden zijn op veel portfoliowebsites
Hele galerie laden voor je een foto ziet
Het is belangrijk om de gebruiker zo snel mogelijk een aantal foto’s uit jouw portfolio te laten zien. Veel websites laden eerst alle foto’s in voordat er een beeld zichtbaar wordt. Tegenwoordig gaat dit al een stuk sneller dan vroeger. Maar nog kun je potentiële klanten verliezen als het lang duurt voordat je foto’s zijn ingeladen. Ga daarom opzoek naar een galerie die de foto stuk voor stuk inladen waardoor er snel een aantal beelden zichtbaar worden.
Geen enorm hoge resolutie
Gelukkig kunnen we in Photoshop en Lightroom de mogelijkheid om de foto voor het web op te slaan. Deze mogelijkheid comprimeert de foto op een dusdanige manier dat de afbeelding bij plaatsing op internet verkleind zijn maar geen kwaliteit verliezen.
Duidelijk portfolio
Het is belangrijk dat je portfolio en website in een oogopslag duidelijk maken wat voor werk je maakt. Zorg dus dat je potentiële klant in één klik jouw werk kan zien. Zorg ervoor dat er niet te veel subcategorieën zijn. Dit maakt het een zoektocht over je website en dit schrikt mensen af.
Maak jezelf niet groter dan je bent
Misschien heb je als fotograaf de kans gehad om een BN’er te fotograferen. Dit is natuurlijk helemaal geweldig, maar zorg ervoor dat dit niet de overhand krijgt in jouw portfolio. Een BN’er kan kleine klanten afschrikken om jouw te contacten. Ze denken dat ze te klein zijn of veel te veel voor je moeten betalen. Zoek dus een evenwicht tussen bekende mensen en potentiële klanten die jouw portfolio sieren.
Vergeet de mobiele website niet
De mobiele telefoon is de toekomst. Daarom is het belangrijk om na te denken over je mobiele website. Waarschijnlijk zal een groot deel van de gebruikers jouw website voor het eerst bezoeken op hun telefoon. Daarom is het belangrijk om goed over dit beeld na te denken. Pak na het lezen van dit artikel je website er eens bij en kijk of je makkelijk kan navigeren over de website. Als je er problemen mee hebt, raden we je aan om toch eens serieus naar de internetwebsite te kijken. Jij hebt zelf niet alleen last van je irritatiepunten, hier hebben ook jouw klanten last van.
Eerste indruk
Kortom, de eerste indruk is een van de belangrijkste aspecten. Bekijk je website daarom eens kritisch, of laat hem eens bekijken door een van je vrienden. Door kritiek te krijgen van een bekende weet jij wat een potentiële klant irriteert en kun je werken aan een manier om dit te voorkomen.