Veelgemaakte marketingfouten door fotografen
1. Reactieratio is laag en snelheid te traag
Je zal het vast vervelend vinden als je dagenlang moet wachten op een e-mail terug. Zo is het precies hetzelfde voor klanten die naar een professionele fotograaf stappen. De snelheid van reageren laat een stempel achter bij (potentiële) klanten van de mate van professionaliteit. Het gaat hierbij om zowel e-mails en telefoontjes als reacties op social media en directe berichten op je website.
Lees ook: 3 online marketingtips voor fotografen
2. Fouten maken op social media
Het hebben van social media accounts wordt steeds belangrijker voor het bekendmaken van jouw werk. Hier worden dan ook veel marketingfouten gemaakt. Maak goed gebruik van je accounts en leer wat je wel en niet moet doen. Het is bijvoorbeeld een absolute ‘no go’ om over je eigen werk een mening te geven, dat doen je bezoekers wel. Constant reageren op blogs of groepen kan ook snel als vervelend worden gezien.
3. Niet netwerken
Het is belangrijk om te blijven netwerken. Het is daarom ook wel nodig om voor jezelf uit te zoeken waar je gespecialiseerd in bent. Ben je een portretfotograaf? Ga dan niet netwerken met alleen maar mensen uit de architectuurfotografie sector. Veel potentiële klanten zijn op zoek naar iemand die gespecialiseerd is een bepaalde sector, focus je je daar dan ook op.
Lees ook: sociale media tips voor fotografen
4. Je website vullen met onnodige feiten
Je website is je visitekaartje naar heel de wereld. Zorg daarom dat het er professioneel uitziet en er geen onnodige dingen opstaan. Een aantal voorbeelden:
- Vertellen wat voor gear je gebruikt: het gaat je klanten om wat je kan bereiken met je gear, niet wat je gebruikt.
- Vaak vertellen over je passie voor fotograferen: je klanten hebben echt wel door dat je passie hebt voor je vak, dat hoeft niet vaak herhaald te worden.
- Geen gebruik van SEO, Search Engine Optimisation: het gebruiken van SEO zorgt ervoor dat je hoger op de zoekpagina van Google komt.
Als je te maken krijgt met marketing om je business te stimuleren, zorg dan dat je bovenstaande veelgemaakte marketingfouten niet maakt. Je kan heel veel met marketing bereiken, als het maar op de correcte manier gebeurd.