Tips om waanzinnige concert foto's te maken
Compositie
Zorg dat je een ‘schone’ compositie kiest. Probeer niet te veel rommel in je shot te krijgen. Natuurlijk gaat dat het beste als je dicht bij je onderwerp kunt komen. Dan kun je de achtergrond mooi onscherp maken en je de aandacht op een persoon richten. Dat gaat bij concerten niet altijd even goed. Ook als het niet lukt, probeer het kader even goed strak te houden. Op de achtergrond kun je andere bandleden zien, maar probeer versterkers, waterflessen en extra gitaren uit je kader te houden. In veel gevallen is het juist wel leuk om publiek in je foto’s op te nemen. Zo kun je de sfeer van de avond overbrengen in je foto’s. Armen in de lucht of aanstekers op de voorgrond kunnen je foto’s enorm versterken.
Vraag of je de soundcheck mag fotograferen
Ok, bij grote bands gaat je dit niet lukken. Probeer van tevoren contact te zoeken met een (tour)manager en/of de locatie om te kijken of je toestemming krijgt. Bij de soundcheck heb je alle ruimte om rond te lopen en verschillende standpunten te kiezen. Zo kun je eerdergenoemde rommel makkelijk uit je frame halen en kiezen welke foto’s je wil maken.
Wees onzichtbaar
Als je toestemming hebt gevraagd om te fotograferen heb je misschien een aparte plaats toegewezen gekregen. In elk geval vindt geen enkele band het leuk als het publiek afgeleid wordt door een fotograaf die het zicht blokkeert, dus hou je aan de afspraken en probeer niemand tot last te zijn. Ga niet recht voor iemand staan met je camera, of in elk geval zo kort mogelijk.
Laat je flitser maar thuis
Podia zijn opgebouwd om een bepaalde sfeer te creëren en je flitser zal deze alleen maar teniet doen. Kijk in plaats daarvan goed naar de truss waar de lampen aan hangen. Waar zijn ze op gericht, welke filters zitten erop? Zo kun je proberen in te schatten waar je een goede foto vandaan kunt halen. Kijk ook of je een rookmachine ziet, dat kan te gekke sfeerbeelden opleveren. Probeer vooraf een praatje te maken met een technicus, zodat je weet wat er gaat gebeuren.
Less is more
Vooral qua apparatuur. Neem niet teveel mee want het zal waarschijnlijk druk zijn en iedereen zal dicht op elkaar staan. Bovendien zijn rondzwaaiende armen (en soms benen) vrij normaal bij een concert, en je wil je niet de hele tijd druk maken om je spullen. Denk van tevoren goed na over je lens en laat verder alles thuis. Of vraag of je je tas backstage mag zetten, maar dat heeft alleen zin als je tussentijds ook toegang hebt.
Snel glas
Een lens met een grote maximale diafragma opening is van toegevoegde waarde, omdat er weinig licht zal zijn. Prime lenzen, die een vaste brandpuntsafstand hebben, hebben dit meestal maar het nadeel is dat je niet kunt inzoomen. Als je van tevoren al weet dat je je nauwelijks zult kunnen bewegen is dat wellicht niet ideaal. Een lens van rond de 50mm zal over het algemeen voor concerten goed werken.
Instellingen
Fijne basisinstellingen voor concerten zijn de grootst mogelijke diafragma opening (het laagste f/getal) en een sluitertijd van rond de 1/200. Zet je ISO dan op automatisch, zodat die zich aanpast aan het beschikbare licht. Weet wat de maximale ISO is waarop jouw camera nog mooie foto’s kan maken zonder ruis. Zo weet je of je met bruikbare foto’s thuiskomt. Probeer anders te wachten tot er meer licht op het podium komt. Vaak hebben verschillende liedjes verschillende lichtstanden op het podium, dus bij een ander nummer kun je misschien met een lagere ISO wel uit de voeten.
Controleer je foto’s
Soms zal de belichtingsmeter van de camera een gemiddelde kiezen. Omdat er veel gedeelten donker kunnen zijn bij deze vorm van fotografie, met kleine delen met veel licht (de leadzanger bijvoorbeeld) heb je kans dat de lichte delen overbelicht worden wanneer je camera voor een gemiddelde gaat. Gebruik spot meting en check of de foto’s niet overbelichten, door naar je histogram te kijken. Over het gemiddelde genomen mogen je foto’s best onderbelicht zijn, dat past waarschijnlijk juist goed bij de sfeer.
Fotografeer in RAW
In RAW heb je de meeste informatie om in de nabewerking aanpassingen te doen. Doordat je niet onder ideale lichtomstandigheden werkt, is dat zeker geen overbodige luxe. In de nabewerking kun je de ruis die je misschien hebt vanwege de hoge ISO, verminderen in Photoshop of Lightroom. Probeer je foto’s ook eens zwart-wit te maken. Dat kan vaak een tof effect hebben vanwege de hoge contrasten en de kleurzwemen van podiumbelichting zijn daarmee ook weggewerkt.
Lees ook: Het gereedschap van de concertfotograaf