Tips om geld te verdienen met fotografie
Wed niet op één paard
Probeer je inkomsten uit verschillende hoeken te halen. Biedt je foto’s op meerdere sites aan en laat je werk op verschillende plaatsen zien. Zeker in het begin is dit een goed idee, want als één bron dan opdroogt heb je niet direct een groot probleem. Zoek naar opdrachtgevers in verschillende sectoren. Op een bepaald moment is het een goed moment om je te specialiseren, maar in het begin kan spreiden juist helpen.
Probeer een niche te vinden
Zoals gezegd zijn er erg veel fotografen en een flink deel van hen zijn creatief. Ook hier is dus al veel gedaan en gecovered. Toch is het handig om een richting te vinden die bij jou past en waarin jij je kunt onderscheiden. Als mensen in één oogopslag kunnen zien dat dit werk van jou is, onderscheid je jezelf van anderen. Bedenk wat bij je past en waar jij goed in bent. Als dit een markt is waar je geld mee kunt verdienen, kun je daar verder op bouwen. Inspiratie uit bestaand werk halen is een goed idee, maar volg je eigen pad en zorgt dat je werk een duidelijke handtekening heeft.
Stock fotografie
In stock fotografie valt zeker wel wat geld te verdienen. Je foto’s moeten van goede kwaliteit zijn, want meestal stellen de stocksites wat eisen aan hun foto’s. Voor Macrostock liggen de prijzen hoog en kan het verkopen van één enkele foto al een fijne bijdrage opleveren. Sites zijn bijvoorbeeld Alamy en Getty Images. Microstock is makkelijker aan te bieden, maar om hier inkomen uit te vergaren zul je naar de kwantiteit moeten gaan. De foto’s leveren minder op, maar als ze flink vaak over de toonbank gaan is het inkomen nog steeds leuk. Shutterstock, Dreamstime en Fotolia zijn hier goede sites voor.
Ga mee op reisjes
Reis- en tourbureaus organiseren dagelijks trips die de deelnemers graag willen herinneren. Door je bij hen aan te sluiten en je werk achteraf aan de deelnemers te verkopen, kun je een leuk inkomen vergaren. Ook bij duikshops en organisatoren van snorkeltrips zie je vaak dat een fotograaf meegaat. Achteraf bieden ze dan de foto’s aan en - als ze van goede kwaliteit zijn - verkopen ze vaak prima. Het nadeel is natuurlijk dat je af en toe veel tijd hebt geïnvesteerd zonder enige omzet te genereren.
Bruiloften
Bijna elk bruidspaar huurt een professionele fotograaf in voor hun huwelijksdag. Hier ligt dus een flinke markt. Ook deze markt lijkt vrij verzadigd, maar als je je weet te onderscheiden en goed bent in jezelf in de markt zetten, is ook hier een goede inkomstenbron op te bouwen. De kwaliteit van je foto’s moet echt hoog zijn, anders ga je hoogstwaarschijnlijk kopje onder in deze markt. Zorg dat je goed bent in portretten en dat je goed met een flitser kunt omgaan. Een groot deel van bruiloften is vaak binnen en het licht is niet altijd goed. Goede lenzen, met een grote maximale diafragma opening en een camera die tot een hoge ISO goede kwaliteit aflevert is ook een must.
Evenementen
Veel organisatoren van evenementen willen een fotograaf, om goede foto’s te kunnen delen op hun website en social media. Dit is een goede eerste stap, want je kunt lokale bedrijven benaderen waarvan je hebt gezien dat er een evenement aan komt. Bedrijven kunnen vaak wat makkelijker budget vrijmaken en het werk is betrekkelijk eenvoudig. Zorg ook hier dat je portret skills goed zijn en dat je een goede flitser hebt en deze weet te gebruiken.
Andere opties
Verder kun je nog proberen je werk te verkopen aan tijdschriften of als kunst. Beide ervaren zeer hoge kwaliteit van je foto’s en vaak enorm veel werk. De uitkomst kan teleurstellend zijn. Dit is wellicht een stap voor later, als je een gevestigde naam bent als professioneel fotograaf.
Word een kei in nabewerken
Professionele fotografen onderscheiden zich in veel dingen van amateurs, maar nabewerking is daar één van. Zorg dat al je foto’s die je aflevert er goed uit zien. De kleuren moeten kloppen, er zijn geen stofjes of vuiltjes meer te zien en eventuele lensafwijkingen zijn weggewerkt. Netjes werken en altijd goede foto’s afleveren, zodat de norm hoog is. Ook als je er minder voor betaalt krijgt: je foto’s zijn jouw visitekaartje.
Doe geen gratis werk ‘voor je portfolio’
Als je net voet aan de grond probeert te krijgen, zul je ongetwijfeld een keer het voorstel krijgen om te komen fotograferen ‘voor de exposure’. Het bedrijf biedt aan om aan naamsvermelding te doen of je eventueel aan te raden bij anderen. Of het is een mooie aanvulling op je portfolio. Wees hier voorzichtig mee. Uiteindelijk doe je werk voor hen en jouw werk heeft een bepaalde waarde. Bovendien ondermijn je hiermee andere fotografen. Ga voor jezelf na of die exposure echt waardevol is voor jou en of de shoot je iets biedt waar je zelf iets aan hebt. Wordt je de kans geboden om met een heel goed model en dito make up artiesten te werken? Dan is het wellicht een aanvulling voor je portfolio. Assisteer je een toonaangevende fotograaf? Dan kun je wellicht iets leren. Over het algemeen is dit echter niet zo en doe je gewoon gratis werk. Een vergoeding is dan op zijn minst terecht. Als je zelf op zoek bent naar meer ervaring, kun je je diensten (eventueel gratis) beter zelf aanbieden, bijvoorbeeld als tweede fotograaf van een professional waar jij tegenop kijkt en van wil leren. Of zet zelf een studio shoot op. Make up artiesten en modellen hebben ook een portfolio nodig, en vaak kun je elkaar zo helpen om goede foto’s te maken.
Leven van je fotografie is niet makkelijk. Je zult een lange adem nodig hebben en af en toe slechte periodes kennen. Daar staat tegenover dat je een heel leuk, inspirerend beroep uit mag oefenen. En dat is ook wat waard!