Tentoonstellingen Fotomuseum Den Haag
25 mei – 01 september 2019
Marwan Bassiouni in Fotomuseum Den Haag
Marwan Bassiouni, zoon van een Italiaans-Amerikaanse moeder en een Egyptische vader, fotografeert sinds zijn 23e. Na het behalen van het Zwitserse diploma fotografie, wilde hij zijn eigen weg en ideeën met betrekking tot het fotografische medium vinden, daarom besloot hij zijn opleiding voort te zetten. Hij studeerde in 2018 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij ontving de prestigieuze W. Eugene Smith Student Grant en is winnaar van de Ron Mandos Photo Talent Award en de SBK Sprouts Young Talentsprijs.
Voor New Dutch Views trok Marwan Bassiouni (1985, Zwitserland) door polders, langs industrieterreinen, naar dorpjes, binnensteden en buitenwijken om het Nederlandse landschap te fotograferen vanuit de ramen van moskeeën. Vloerkleden gedecoreerd met oosterse en islamitische motieven, muren met daarop kleurrijke bloempatronen, maar ook radiatoren, luxaflex en systeemplafonds flankeren het onmiskenbaar Nederlandse uitzicht. Bassiouni’s haarscherpe foto’s laten een samenleving zien waarin verschillende culturen zowel naast als met elkaar bestaan. New Dutch Views is een symbolisch portret van Bassiouni’s dubbele culturele achtergrond en laat ook zien dat er een nieuwe Westers-islamitische identiteit aan het ontstaan is. Vanaf eind mei is New Dutch Views dus te zien in het Fotomuseum Den Haag.
Lees ook: Update FOTOFAIR 2019
New Dutch Views, The Netherlands 2018. From the series New Dutch Views
© Marwan Bassiouni, Courtesy of Galerie Ron Mandos, Amsterdam.
25 mei – 01 september 2019
Gerco de Ruijter in Fotomuseum Den Haag
Gerco de Ruijter is geboren in 1961 in Vianen. Hij studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam en slaagde cum laude in 1993. Sindsdien heeft hij talloze solo- en groepstentoonstellingen gehad, zowel in Nederland als daarbuiten. Zijn werk is te zien in verschillende belangrijke privé- en openbare collecties.
Gerco is werkzaam op het gebied van fotografie en film. Aan het eind van de jaren tachtig begon hij vliegers, ballonnen en hengels te gebruiken om beelden te creëren van situaties ver van ons eigen uitkijkpunt. Sinds 2012 is hij bezig Google Earth te exploiteren als bron, resulterend in films als CROPS (2012) en Playground (2014). Zijn kunst onderzoekt hoe ver presentatie van het landschap kan worden gereduceerd en toch herkenbaar blijft.
Eind achttiende eeuw besloot de regering van de Verenigde Staten het gekoloniseerde land systematisch te verdelen in vierkanten van exact één bij één mijl. Dit verdeelsysteem, ook wel het Jefferson Grid genoemd, naar toenmalig president Thomas Jefferson (1743-1826), groeide uit tot een kadastraal netwerk. Omdat de aarde rond is, moest het geometrische Jefferson Grid, eigenlijk bedoeld voor een plat oppervlak, elke vierentwintig mijl worden gecorrigeerd. Gerco de Ruijter speurde met behulp van Google Earth duizenden van deze correcties op: ondergesneeuwd of uitgedroogd, in steden en woestijnen. Hij vond een veelvormige en dynamische reeks beelden die vervreemden en verwonderen. In Fotomuseum Den Haag toont De Ruijter deze grid corrections niet in traditionele fotoformaten, maar in een vorm die de interventies in het wegennet volgt. In de tentoonstelling ontstaat één doorlopend netwerk van verbazingwekkende foto’s, waarin vorm en beeld met elkaar een dialoog aangaan.
Grid Corrections, 2017-2019 © Gerco de Ruijter. Courtesy Galerie Cokkie Snoei, Rotterdam.