Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD
Sinds juni van dit jaar fotografeer ik met de Sony A7III en de daarbij behorende objectieven. Ik wilde eigenlijk geen mount converter, maar alleen voor Sony E-mount ontworpen objectieven gebruiken. Hiermee werkt de continu-autofocus het best. Een groot probleem waar fotografen tegen aanlopen bij een complete overstap, is de forse investering. Met een adviesprijs van €799,- was mijn interesse van het Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD-objectief dan ook snel gewekt. Voor een soortgelijk objectief van Sony, de 24-70mm f/2.8 GM of de Sony 24-105mm f/4.0 G betaal je respectievelijk € 2249,- of € 1349,-.
Als eventfotograaf schiet ik wereldwijd op met name danceevenementen. Eind juni vloog ik voor de worldtour van 'Don’t Let Daddy Know' naar Chili om twee evenementen vast te leggen. Aangezien het hier een indoorevent betrof, was dit de uitgelezen mogelijkheid om het nieuwe en eerste lichtsterke objectief van Tamron voor Sony E-mount systeemcamera’s aan de tand te voelen. Weinig licht, snel wisselende lichtsituaties en constant bewegende dj's maken het voor de apparatuur én de fotograaf een uitdaging.
De Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD
De Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD wordt geleverd in een eenvoudige doos met wat handleidingen, twee lensdoppen en een zonnekap. Hij is gemaakt van hoogwaardig plastic materiaal, is mooi afgewerkt en heeft een strak design. Het objectief heeft een metalen mount met een rubberen rand om water en stof buiten te houden en voelt met slechts 550 gram lekker licht in de hand. Dit komt doordat Tamron niet voor een traditioneel brandpuntsafstand van 24-70mm is gegaan en de stabilisatie heeft weggelaten. Over het gehele bereik van 28-75mm heeft het objectief een maximaal diafragma van f/2.8. De zoomring heeft een brede grip en zit aan de voorkant, de focusring, met smalle grip, vinden we aan de achterkant. Dit kan nog weleens verwarring opleveren, aangezien bij Sony-objectieven de zoom- en focusringen andersom geplaatst zijn.
Verder heeft het objectief geen schakelaar voor autofocus of 'focus hold'. Dit heeft te maken met het feit dat het objectief de Sony DMF functie ondersteunt, waarbij je in de AF-modus ook direct handmatig kunt scherpstellen. Ook beschikt de Tamron als gezegd niet over stabilisatie. Aangezien de meeste Sony systeemcamera’s over in-body stabilisatie beschikken, is dat verder geen probleem. Tamron gebruikt speciale glaselementen, zoals XLD-glas, voor de grootste scherpte en compensatie van chromatische aberratie. Het frontelement is behandeld met BBAR (Broad-Band Anti-Reflection), wat flare en ghosting tegen moet gaan. Binnenin het objectief heeft Tamron voor stof- en regenafdichtingen gezorgd.
Autofocus van de Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD
Speciaal voor dit objectief ontwikkelde Tamron een nieuwe focusmotor die overweg kan met de verschillende focus modussen die Sony's systeemcamera’s rijk zijn, zoals bijvoorbeeld de revolutionaire eye-AF en hybride AF (contrast en fase-detectie). Tamron noemt dit zelf hun Rapid eXtrasilent stepping Drive (RXD).
Moment van de waarheid
Het moment van de waarheid is aangebroken, het festival gaat van start. Presteert dit objectief echt zo goed als Tamron zegt? De eerste dj begint te draaien en de mensen druppelen binnen. Ik begin met wat shots van de dj. Overzichten worden pas interessant wanneer iedereen binnen is. Om voldoende vergelijkingsmateriaal te verzamelen, wissel ik regelmatig af met onder andere mijn Sony 16-35mm f/4 Zeiss-objectief. Wat betreft focus en snelheid merk ik eigenlijk geen verschil. De Tamron werkt ook gewoon met face-detection en eye-af op de dj. Nicky Romero komt op, de venue is inmiddels volgelopen en ik begin van achteren met het fotograferen van wat overzichten. Hierbij focus ik op de stage en ook hier pakt de Tamron de focus snel en accuraat op. Ik heb in het verleden vaak genoeg meegemaakt dat de focus weleens gemist wordt. In het donker en bij snel wisselende lichtsituaties hebben zowel het objectief als de body het een stuk lastiger dan wanneer je een festival overdag met genoeg licht fotografeert. Met AF-C, flexible spot en eye-autofocus pakt de Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD de focus op de juiste plek, precies zoals ik met mijn camera aangeef. Hij focust supersnel en is absoluut vergelijkbaar met de Sonyobjectieven die ik gebruik. Behoorlijk indrukwekkend voor een objectief dat niet door Sony zelf ontworpen is!
Beeldkwaliteit van de Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD
Aangezien ik vaak in het donker fotografeer, is het voor mij cruciaal dat de beeldkwaliteit bij volledig open diafragma goed is. Tijdens het evenement heb ik alle beelden met de Tamron met een diafragma van f/2.8 geschoten. De scherpte van het beeld is vergelijkbaar met de Sony 16-35mm f/4 Zeiss- en in het verleden met mijn Canon 24-70mm f/2.8 II-objectief dat ik gebruikt heb. Er treedt bij het gebruik van de groothoek van de Tamron wel wat meer vertekening op dan bij de Sony-varianten. Gelukkig is dit met één klik in post te verhelpen.
Conclusie
De Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD is een belangrijk objectief voor zowel Tamron als Sony. Met een adviesprijs van € 799,- heeft het objectief een uitstekende prijs-prestatieverhouding. Sony-objectieven zijn over het algemeen prijzig. Met dit Tamron-objectief bespaar je behoorlijk ten opzichte van de Sony 24-70mm f/2.8 GM. Zo houd je genoeg geld over om er bijvoorbeeld een prime-objectief bij aan te schaffen. Zoek je dus een allroundobjectief met supersnelle autofocus, groot maximaal diafragma van f/2.8 over het gehele bereik en goede beeldkwaliteit, dan is de Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD het perfecte objectief.
Beoordeling
Beeldkwaliteit 9
Bediening 7
Behuizing 8
Prijs / kwaliteit 9
Specificaties
Adviesprijs € 799,-
Brandpunt 28mm – 75mm
Max. diafragma f/2.8
Min. diafragma f/22
Filtergrootte 67mm
Gewicht 550 gram
Diafragmabladen 9
Stabilisatie nee
Min. scherpstelafstand 19cm
Info Transcontinenta