Spotlight: Urbexfotografie in de gallery

Redactie 1126

In onze lezersgallery ontvangen wij dagelijks grote hoeveelheden schitterende foto’s in diverse thema’s. In de gallery kun je ook filteren op urbex fotografie en voor deze editie hebben we een kijkje genomen in deze subcategorie. Het resultaat: een reeks spannende foto’s. We namen contact op met de makers voor een kleine toelichting op de beelden.

Jouw foto’s in DIGIFOTO Pro magazine?

Lijkt het jou ook leuk om eens met je foto’s in DIGIFOTO Pro magazine te staan? Ga naar digifotopro.nl en maak een account aan. Navigeer vervolgens naar de gallery en druk op de grote rode knop om jouw foto’s te uploaden. Standaard zie je de meest recent geplaatste foto's in de gallery, daarnaast kun je sorteren op wat populair is en welke foto's wij in de Spotlight hebben geplaatst. Helemaal rechts kun je een categorie kiezen.

Ga naar: digifotopro.nl/gallery en/of digifotostarter.nl/gallery

Esmeralda Holman

‘Urbex fotografie is fototechnisch gezien niet moeilijk,’ vindt Esmeralda. ‘Camera op statief - stabilisatie uitzetten! -, lage ISO, klein diafragma, liefst op de sweetspot van je objectief, en een sluitertijd die je belichtingsmeter aangeeft.’ Toch blijft het een fascinerend genre, volgens de fotograaf: ‘Het is het avontuur (om binnen zien te komen) en het gevaar (op instorting én gepakt te worden) wat het zo bijzonder maakt.’

Koen Desmet

Tijdens een vakantie op Cyprus kwam Koen per toeval een leegstaand hotelcomplex tegen in de buurt van zijn vakantieadres. Hij vertelt: ‘Het hotel, Elina holiday village, had kleurrijke gebouwen en was een leuke toevoeging aan onze reis!’

Wil Crooymans

Urbex foto’s met een twist; dat is hoe we het werk van Wil graag beschrijven. Wil werkt namelijk altijd met modellen op urbexlocaties en dat vraagt om een speciale manier van werken. Hij vertelt: ‘De ruimte zelf leg ik vast met behulp van een statief, op een klein diafragma en lage ISO-waarden. De sluitertijd wordt dan te langzaam om het model mee te fotograferen. Het model leg ik vervolgens vast met een groot diafragma en een hogere ISO-waarde, zodat de sluitertijd bijvoorbeeld 1/125 seconde wordt. Thuis combineer ik beide bestanden tot één foto, waardoor zowel het model als de ruimte zo scherp mogelijk zijn.’

Over de locatie, Bureau Central in Frankrijk, vertelt de fotograaf: ‘Het was ooit het hoofdkantoor van een groot familiebedrijf in de metaalindustrie. De locatie is erg populair onder urbexers en het verval is prachtig. Ondanks dat het al lang leeg staat, is er geen graffiti te bekennen, mede doordat de toegang niet makkelijk te vinden is.’ 

Lees meer over urbexfotografie in DIGIFOTO Pro 2.2023 - nu in de winkel! 

afbeelding van Redactie

Redactiedigifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanRedactie