Spotlight: mystieke landschappen van Jacob Raymond de Boer

Christel de Wolff 208

De 39-jarige Jacob Raymond de Boer uit Heerenveen kocht in 2007 een Nikon D40, om te kijken of hij fotografie leuk vond… Hij zegt hierover: ‘Nou, dat heb ik geweten! Een nieuwe hobby was ontketend.’ 

Toentertijd had hij geen kennis van hoe hij het beste resultaat uit zijn camera kon halen, maar na een tweetal cursussen, kon hij geoefend op weg. ‘Ik volgde een basiscursus om wegwijs te worden met fotografie en een cursus die meer inspiratie geeft om een project of eigen stijl te ontwikkelen.’ Maar na deze cursussen stopte de enthousiaste fotograaf niet met leren: ‘Ik heb inmiddels een behoorlijke verzameling boeken in mijn kast staan.’

‘Het grootste compliment wat ik kan krijgen, is dat iemand herkent dat een foto door mij gemaakt is’ - Jacob Raymond de Boer

De Nikon D40 was een trouw toestel wat hem in de wereld van de fotografie had geïntroduceerd, maar al snel merkte Jacob dat hij tegen de grenzen van zijn camera aanliep. ‘Ik had me toen nog niet echt toegelegd op een bepaald type fotografie, maar ik schoot van landschap tot portret en avondfoto’s. Ik kocht toen een Nikon D90 en deze camera heeft me zelf naar de andere kant van de wereldbol gebracht. Ik won namelijk een fotowedstrijd,’ licht hij toe. ‘Deze camera hielp me tevens een eigen stijl van fotograferen ontwikkelen die ik nu nog steeds toepas op mijn beelden.’ Jacob legt uit dat deze stijl met name te maken heeft met de beeldopbouw. ‘Maar als ik nu kijk naar de beelden die ik toen maakte in vergelijking met nu dan verbaas ik me vaak over waarom ik iets heb vastgelegd en waarom ik niet heb gelet op dingen die me nu storen. Er zit best een groot verschil tussen.’ En dat is maar goed ook, een goede fotograaf is immers nooit uitgeleerd en staat nooit stil. Hij vervolgt: ‘Ik fotografeer volgens een gewoonte, onbewust weet je wel wat je maakt, al voordat je op de sluiterknop drukt. Je kunt dan letten op de details of wat experimenteren, maar in de basis van mijn foto’s moet iets zitten wat je meeneemt in het beeld. Dat kan op verschillende manieren, zoals dat ik de lichtval aan de zijkant van het beeld plaats. Ook fotografeer ik vaak met een laag diafragma en stel dan scherp op de voorgrond, dat geeft het beeld een mooie scherptediepte. In de nabewerking verscherp ikj de voorgrond iets meer, waardoor er nog extra diepte ontstaat.’ 

Hoewel deze manier van het beeld opbouwen goed werkt, heeft de fotograaf nooit de volledige controle over zijn beelden. ‘Buiten heb je het licht niet altijd in de hand, maar de opbouw van het beeld wel. En daar richt ik me dan ook het meeste op. Wat er verder bij komt kijken, is geluk.’ En het resultaat van deze werkwijze? ‘Het belangrijkste is dat er een bepaalde rust in het beeld zit, iets wat ook bij mijn persoonlijkheid past.’ 

Tip van Jacob Raymond de Boer

Inspiratie haalt de fotograaf uit verschillende hoeken, maar een verrassende tip die hij meegeeft is: ‘Kijk ook eens naar de beelden die het nét niet hebben. Je leert er zoveel van en vaak is het makkelijker te beschrijven waarom een beeld niet helemaal klopt, dan waarom een beeld wel heeft wat je mooi vindt.’ Door de vraag om te draaien, kom je uiteindelijk toch bij het antwoord uit.

De rust is niet alleen sprekend voor de beelden, maar zit ook in de bezigheid an sich. Jacob vertelt: ‘Fotografie is voor mij een uitlaatklep, iets om even mee op te laden en nergens anders aan te denken dan wat ik zie.’ Dit is de reden dat de Heerenveense fotograaf het beeld dichtbij huis zoekt. ‘Ik haal mijn fiets uit het hok en een kleine tien minuten later ben ik waar ik wil zijn. Meestal zijn dat de bossen van Oranjewoud of de Ecokathedraal in Mildam. Ik zwerf dan wat rond tot ik de juiste lichtomstandigheden vind of wanneer er iemand in mijn beeld beweegt. Het grootste voordeel van dichtbij huis blijven, is dat je goed weet wanneer waar de beste lichtomstandigheden zijn én je er op vrijwel ieder moment naartoe kunt.’ Een extra uitdaging die dichtbij huis fotograferen uit hem trekt is het afwisselen van composities. ‘Steeds dezelfde beelden maken, begint ook te vervelen en dus ga ik op zoek naar andere manieren om een situatie te benaderen.’ 

In zijn locaties zoekt Jacob ook de rust op, hij weet ook precies wanneer er weinig andere natuurgenieters in de buurt zijn. ‘Een bos op zondagavond is heerlijk, ik kan ook niet wachten tot het weer wat langer licht is.’ 

Al weet de fotograaf zich ook prima te vermaken in het donker: ‘Als ik ‘s avonds op pad ga, gebruik ik mijn FUJIFILM X-S10 in combinatie met een lichtsterk objectief en de Ricoh GRIII met Black pro mist filters. Het leuke aan die camera is je je eigen kleurprofiel kan maken.’ Jacob is enthousiast over de prestaties bij hogere ISO-waarden van beide camera’s en de aanwezigheid van IBIS (beeldstabilisatie in de camera). ‘Hierdoor kan ik avondfoto’s ook uit de hand maken, al zoek ik ook vaak een plekje waarop ik de camera kan laten rusten.’ 

‘Dit gaf mij het gevoel dat ik het moment wel moest bevriezen in tijd’ - Jacob Raymond de Boer 

Werkwijze

Jacob vervolgt over zijn werkwijze: ‘De Ricoh GRIII is op dit moment mijn favoriete camera. Hij is zo compact dat je hem gemakkelijk in je jaszak mee neemt en wanneer ik met de hond het laatste rondje van de dag loop, kan ik gemakkelijk fotograferen. Je kijkt dan op een heel andere manier naar de omgeving waarin je woont. Ik gebruik op deze momenten een vaste sluitertijd van een achtste seconde en een diafragma tot f/2.8 en laat de camera het uitzoeken een variabele ISO waarde tot een maximale waarde. Er is geen garantie dat foto’s op deze manier altijd goed zijn, maar met belichtingscompensatie en bewerking van RAW-bestanden kun je nog een boel ophalen.’

Jacob bewerkt zijn foto’s op een tablet of op zijn smartphone en maakt gebruik van apps zoals Snapseed, SKRWT en Retouch. Hij gebruikt vaak dezelfde bewerkingen en deze routines besparen hem veel tijd. ‘Ik heb een kantoorbaan waarbij ik uren achter een beeldscherm zit. Ik heb niet zoveel zin om dit in mijn vrije tijd ook te doen. Het voordeel van bewerken op een tablet of smartphone is dat ik het vrijwel overal kan doen.’

Trots

Bij spotlight interviews vragen we altijd op welke foto de fotograaf het meest trots is. Meestal is dit een lastige vraag om te beantwoorden en Jacob heeft hier ook moeite mee. Hij vertelt: ‘Ik heb niet één foto waar ik echt trots op ben. Ik heb meegedaan aan een aantal fotowedstrijden en daarmee al wat mooie dingen bereikt zoals een reis naar Zuid-Afrika en een plekje in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. Maar wat mij het meest trots maakt is wanneer iemand herkent dat een foto door mij gemaakt is. Dat vind ik het grootste compliment dat ik kan krijgen.’

Favoriete foto

Zou hij toch één foto bij dit artikel moeten kiezen, dan gaat Jacob voor de foto van het mistige bos met een eenzame wandelaar. Hij vertelt: ‘Soms heb je van die momenten dat je gewoon ergens moet zijn. Ik ging vrij impulsief de bossen in, omdat het mistig was. Ik had snel wat camera’s in mijn tas gedaan en de batterij van de camera die ik vrijwel altijd gebruik waren niet vol. Na een uurtje fotograferen hield die het dan ook voor gezien en moest ik mijn andere camera gaan gebruiken. Dit was echter een telezoom compact camera en dat voelde anders dan anders. Ik besloot naar huis te gaan, maar onderweg naar mijn fiets sprak een oudere man mij aan en vertelde hij dat hij graag wandelde in het bos, omdat het er altijd zo stil is. Dit gaf mij het gevoel dat ik het moment wel moest bevriezen in tijd. En dat dit beeld eruit kwam had ik niet echt verwacht. De sfeer die de foto oproept is mystiek, het beeld heeft diepte in zich en de persoon staat op een mooie plaats in het beeld. Alles valt samen. Als ik een titel aan de foto zou moeten geven was het: Verdwalen in stilte, of, In lichtjaren heeft niemand haast.’ 

In de cameratas van Jacob Raymond de Boer

  • FUJIFILM X-S10
  • FUJIFILM X-100S
  • Ricoh GRIII
  • Panasonic Lumix DC-TZ90
  • FUJINON 18-55mmF2.8-4.0
  • FUJINON 16mmF1.4
  • Viltrox 23mm F1.4
  • Viltrox 33mm F1.4
  • Viltrox 56mm F1.4
  • Viltrox 85 F1.8 Mark II
  • Diverse filters, waaronder favoriet: Black Pro Mist filters

Jacob Raymond de Boer licht toe: ‘Ik begon ooit met een Nikon D40, een echte instapcamera, om te kijken of ik fotografie leuk vond. Al snel liep ik tegen de grenzen van deze beginnerscamera aan en stapte ik over op de Nikon D90. Met die camera heb ik écht leren fotograferen en het toestel heeft lang dienst gedaan. Na een poosje liep ik tegen een soort “writers block” aan en had ik even geen zin en inspiratie meer om te fotograferen. Toen ik een tweedehands FUJIFILM X-100S op de kop tikte, kwam hier verandering in. Puur het uiterlijk van deze camera, maakte het al leuk om op pad te gaan, maar ook de Fujifilm-kleuren inspireren me. De X-100S opende voor mij de deur naar Fujifilm en de FUJIFILM X-S10 is nu mijn go-to camera als ik op pad ga. Maar misschien wel mijn meest gebruikte camera zit standaard in mijn jaszak: de Ricoh GRIII. De camera heeft het formaat van een portemonnee, maar stelt mij in staat om bijna alles wat ik zie vast te leggen. En men zegt niet voor niets: de beste camera is degene die je bij je hebt.’ 

‘Deze camera heeft het formaat van een portemonnee, maar stelt mij in staat om bijna alles wat ik zie vast te leggen’ - Jacob Raymond de Boer

Meer interviews met fotografen lees je natuurlijk in DIGIFOTO Pro magazine


 
afbeelding van Christel de Wolff

Christel de Wolff | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanChristel