Review OPPO Reno8 Pro 5G: meer dan een camera

Christel  de Wolff 1666
Op 31 augustus lanceerde het Chinese smartphonemerk OPPO hun Reno8 Series in Europa. Wij waren aanwezig bij het fysieke lanceringsevenement in Parijs en hadden de eer om als eerste de Reno8 Pro 5G in handen te hebben.

OPPO Reno8 Pro 5G

In 2018 maakte Europa kennis met de smartphones van OPPO. Ook wij onderwierpen enkele modellen aan een test. Sinds de lancering van de Reno-serie in 2019 werden maar liefst 80 miljoen Reno-apparaten wereldwijd verkocht. En dat is te merken in de wandelgangen. De merknaam geniet steeds meer bekendheid, mede dankzij lucratieve partnerships, zoals ook de recent aangekondigde samenwerking met de UEFA Champions League.

Tijdens een groots opgezet lanceringsevenement in Parijs, liet OPPO ruim 200 Europese journalisten, bloggers en vloggers kennis maken met de nieuwste innovaties op smartphonegebied, verpakt in de uiterst stijlvolle Reno8 Serie. Ook werd de beschikbaarheid van de OPPO Pad Air voor de Europese markt aangekondigd en onthulde OPPO twee IoT-producten; de OPPO Band 2 en zwarte Enco X2 oordopjes.

De main focus van het evenement lag echter op de Reno8-serie en hierbij werd met name aandacht besteedt aan de mogelijkheden voor contentcreators. Zoals inmiddels gebruikelijk in de wereld van de mobiele telefoons, ligt de focus ook bij deze serie namelijk op de hoogwaardige cameramodule, met uitzonderlijke mogelijkheden bij weinig licht. Ook is OPPO zeer vooruitstrevend met hun video mogelijkheden. De videoclip van de nieuwste single van Britse zangeres Cat Burns werd zelfs volledig geschoten met de Reno8 Pro 5G en heeft een vergelijkbare professionele uitstraling als videoclips geschoten met cine-camera’s.

Eerste indruk OPPO Reno8 Pro 5Gb

Onderweg naar Parijs kregen wij de Pro versie als een van de eersten in handen. De eerste indruk bij het unboxen was paradoxaal. De smartphone is zowel opvallend als subtiel te omschrijven, met een stijlvol design, frisse kleur (wij ontvingen de Glazed Green-variant) en indrukwekkende camera module. De Reno8 Pro 5G is het dunste toestel uit de Reno-serie tot nu toe (slechts 7,36mm) en voelt ook opvallend licht aan (slechts 178 gram). Het ligt prettig in de hand, mede dankzij het formaat en scherpe randen. Voor gemiddelde tot grote handen is het toestel niet te groot en zitten de knoppen voor schermvergrendeling en volume regelen op handige plekken. Voor kleinere handen is het 6,7-inch grote AMOLED-scherm misschien lastiger te hanteren, maar dan is er natuurlijk altijd de mogelijkheid om een slim hoesje aan te schaffen. De OPPO Reno8 5G is overigens iets kleiner; 6,4-inch.

Foto

OPPO is vooruitstrevend als het gaat om camera modules en zet met de Reno8-serie in op fotograferen en filmen in uitdagende lichtsituaties. De Reno8 Pro 5G is voorzien van twee hoogwaardige Sony-sensoren. Selfies maak je met maar liefst 32 megapixels via de frontcamera. Deze is bovengemiddeld goed, vergeleken met andere modellen in dezelfde prijsklasse, en bevat autofocus. Wie graag zelfportretten maakt, al dan niet met allerlei beauty filters, kan met de Reno8 Pro 5G goed uit de voeten.

Aan de achterzijde heb je 50 megapixels ter beschikking. Het is een lichtsterke camera waarmee je gedetailleerde foto’s kunt maken onder allerhande omstandigheden. Naast de hoofdcamera is er een 8 megapixel telefotocamera en een macrocamera met 2 megapixels. Het is vrij opvallend dat OPPO heeft gekozen om de focus te leggen op de hoofdcamera en op de andere twee opties iets heeft bezuinigd, in vergelijking met de extra camera’s van de voorganger: Reno6 Pro.

Om ongekende video’s te maken, ook bij weinig licht, bevat de Reno8 Pro 5G de MariSilicon X Imaging NPU. Deze processor berekent en reageert met hulp van artificiële intelligentie en maakt ultraheldere en meer gedetailleerde video’s in het donker mogelijk. Deze 4K Ultra HDR Video-functie behoudt details in zowel schaduwen als in lichte delen van de video. Minstens zo belangrijk, de verwerking van grote hoeveelheden informatie zoals dat van 4K Ultra HDR-video gaat gemakkelijk dankzij de combinatie van de MediaTek Dimensity 8100-MAX SoC, een ultrageleidend koelsysteem, 8 GB RAM en 256 GB opslag.

Altijd beschikbaar

Om altijd en overal content te kunnen maken, moet je natuurlijk wel over voldoende stroom beschikken. Je hebt niks aan een krachtige camera in smartphone verpakking wanneer deze steeds leeg is. Voorbereiding is key, maar mocht je onverhoopt met een lege batterij staan, dan is de 80W SUPERVOOC-snellader je beste vriend. Deze oplader laadt de 4500 mAH-batterij in de Reno8-serie in 10 minuten naar 50 procent en in 30 minuten naar 100 procent.

Dankzij Battery Health Engine heeft de accu bovendien een tot twee keer zo lange levensduur in vergelijking met de meeste smartphones van dit moment. De accu behoudt namelijk tot 80 procent van zijn oorspronkelijke capaciteit na 1600 volledige oplaadcycli en dat je minder snel een vervangende accu moet kopen is niet alleen goed voor je portemonnee, maar scheelt ook in kosten voor het klimaat.

OPPO Reno8 Pro 5G in de praktijk

Tijdens het lanceringsevenement in Parijs, konden de aanwezige journalisten die al een toestel in handen hadden gekregen, meteen spelen onder uitdagende omstandigheden. Om de samenwerking met de UEFA Champions League te vieren, was er een heuse voetbal setting klaargezet. Echter, OPPO zou OPPO niet zijn als zij niet hadden verzonnen dat “gewoon voetbal” misschien te saai was voor het fotograferen en filmen met de Reno8 Pro. OPPO had zogenaamde freestyle voetballers uitgenodigd. Hun expertise valt het beste te omschrijven als breakdancen op hoog niveau, maar met een voetbal. Een video die we maakten met onze Reno8 Pro 5G deelden we al op social media. Voor de review in ons magazine gingen we zelf op zoek naar interessante situaties. Zo waren de zonovergoten straten van Parijs een schril contrast met de indoor voetbal setting die slechts minimaal belicht was.

Eenmaal terug in Nederland ging het toestel nog ruim anderhalve week overal mee naar toe. We waren onder andere benieuwd naar de foto-prestaties bij weinig licht, maar deden er ook alles aan om het de smartphone zo moeilijk mogelijk te maken bij fel licht. Tegenlicht, grote verschillen tussen licht en donker, grauwe scènes tegenover kraakheldere kleuren, we vroegen de OPPO Reno8 Pro 5G het allemaal voor ons vast te leggen.

Oordeel OPPO Reno8 Pro 5G

Zowel de hoofd- als de selfiecamera’s presteren heel goed. De ondersteuning door kunstmatige intelligentie is soms iets te actief -  kleuren worden dan onnatuurlijk contrastrijk weergeven, daar moet je van houden - maar over het algemeen helpt het mee om mooie beelden te maken. In een kleurrijke setting zoals de bloemen die we probeerden te fotograferen, komt de macrocamera wat te kort, maar OPPO lijkt hier bewust de focus niet op gelegd te hebben met dit model. De prestaties in weinig licht zijn zeer goed, maar vergen wat oefening. Je moet bekend raken met de pro-functies van de cameramodule en daarna gaat alles als vanzelf. Wanneer je in het donker wil fotograferen op de automatische stand, vraagt het toestel soms om tot wel tien seconden stil te houden. Uit de hand fotograferen is dan wel mogelijk, maar vergt een nogal vaste hand. Beweeg je te veel, is je foto flink bewogen en daar is niks meer aan te doen. In de pro-modus heb je zelf de controle over de sluitertijd, die wel op kan lopen tot 30 seconden - dan is een statiefje of een andere manier om het toestel stil te houden geen overbodige luxe.

Door al deze focus op de camera’s zou je bijna vergeten dat het hier om een smartphone gaat. Tijdens het lanceringsevenement werd dan ook vaker over een camera gesproken dan over een telefoon. Een grappige ontwikkeling als je het ons vraagt, maar de OPPO Reno8 Pro 5G is inderdaad meer dan een telefoon - maar ook meer dan een camera.

Conclusie OPPO Reno8 Pro 5G

De OPPO Reno8 Pro 5G is een geavanceerd toestel met veel moderne functies. Opvallend is de focus op de front- en hoofdcamera. Wie aan de slag wil met tele of macro doet er beter aan de voorganger, de Reno6, aan te schaffen. Voor de echte nachtvlinders en content creators die op zoek zijn naar een smartphone om mee te filmen, is de Reno8 Pro een perfecte match. De cameramodule doet, met ondersteuning van AI, wat hij moet doen en daarnaast geniet je van de vele voordelen van de smartphone in het dagelijks gebruik zoals een prachtig scherm met snelle refresh rate en een krachtige batterij die binnen no-time opgeladen kan worden.

Adviesprijs € 749,-
Info oppo.com

Beoordeling OPPO Reno8 Pro 5G