DIGIFOTO Awards

Review OPPO Find X2 Pro; van groothoek tot tele(foon)

Christel  de Wolff 584
Voor veel fotografen is het nog steeds vloeken in de kerk, wanneer je spreekt over het professionele foto’s maken met je telefoon. Laten we realistisch zijn; een gemiddelde smartphone kan nog steeds niet op tegen een full frame sensor van een hoogwaardige spiegelloze camera. Maar de technologie staat niet stil en de telefoon heeft tegenwoordig zoveel moderne snufjes, dat er echt wel voordelen te noemen zijn ten opzichte van een traditionele camera. We zoomen in op de OPPO Find X2 Pro.

OPPO is een tamelijk nieuwe speler op de Nederlandse smartphonemarkt, maar timmert hard aan de weg om in één adem genoemd te kunnen worden met gevestigde merken als Apple en Samsung. OPPO weet het publiek te bereiken met kwalitatief hoogstaande producten en no-nonsense promotiecampagnes zoals de video waarin prijswinnende regisseur Werner Herzog zijn tips deelt om professionele films te maken met een OPPO-toestel.

Naar aanleiding van deze video, waar onder andere de Ultra Steady Video Pro features van de smartphone grote indruk maakten, wilden wij ook wel eens aan de slag gaan met de OPPO Find X2 Pro. Een eerste indruk was meteen goed. Het grote, contrastrijke én heldere scherm is een feest om naar te kijken. Dit geldt voor het streamen van bijvoorbeeld Netflix, of het spelen van een spel. Maar ook wanneer je zelf beeldmateriaal maakt, liegt de kwaliteit van het scherm er niet om. Je kunt haarscherp iedere aanpassing van de camera volgen en daardoor de beste instellingen voor je foto of video meteen in de praktijk brengen.

Geavanceerde camera combinatie

Smartphones met slechts één camera, zijn hopeloos ouderwets. OPPO presenteert in de Find X2 Pro een geavanceerde camera combinatie bestaande uit een 48 megapixel groothoeklens, 48 megapixel ultragroothoeklens, 13 megapixel telelens én 10x Hybrid Zoom ondersteuning. Met deze smartphone fotografeer je zowel groothoek als tele en kun je zelfs op macrogebied zeer goed uit de voeten, tot een afstand van slechts drie centimeter!

Het is ongekend hoe dicht we op het onderwerp kunnen komen en nog steeds een ragscherpe foto verkrijgen. Een beetje angstaanjagend zelfs...

De gloednieuwe OIS-driver chip gecombineerd met multi-focus beeldfusie technologie en een ultra resolutie-algoritme zorgt voor de consistentie van kleur en witbalans bij het schakelen tussen drie camera's, wat het zoomproces natuurlijker en soepeler maakt.

Flatterende portretten maken was nog nooit zo simpel, dankzij de portretfunctie met beauty-aanpassingen. En wie controle wil houden over instellingen zoals diafragma, sluitertijd en ISO, schakelt het beste over naar de Expert-functie waarbij je alle instellingen in eigen hand houdt. Creatievelingen kunnen aan de slag met stickers en filters, slowmotion-beelden én panorama’s. Ook is er een speciale nachtfunctie die zélfs in omstandigheden met zeer weinig licht nog heldere foto’s weet te maken.

Tijdens video-opnamen kun je tot 30x zoomen. De OPPO Find X2 Pro beschikt over de Ultra Steady Video Pro met verbeterde beeldstabilisatie-algoritme. In combinatie met de 48 megapixel en 120 graden ultragroothoeklens worden actieshots nog beter vastgelegd (shaky video’s zijn verleden tijd!). Naast 4K 60fps videos ondersteunt de serie ook Live HDR video-opname met technologieën die licht en schaduw in scènes met tegenlicht duidelijker onderscheiden. Met de videobewerkingsapp van OPPO, Soloop, kun je eenvoudig videobeelden editen en met één druk op de knop delen.

AI-verbeteringen

Zoals al genoemd, zorg je er met slechts één druk op de knop voor dat je portretten sprankelend worden met de beauty-instellingen die onregelmatigheden in de huid van je model verzachten. Ook kun je de achtergrond gemakkelijk blurren, zodat de focus totaal op het gezicht van je model zal komen te liggen. Dit staat gelijk aan prachtig bokeh bij gebruik van een groot diafragma op een spiegelloze of DSLR-camera.

Daarnaast is de camera van de smartphone in staat om scènes te herkennen. De AI kleurwaarde-boost zorgt er voor dat de kleuren die passen bij de te fotograferen onderwerpen nog sprankelender worden. Fotografeer je bijvoorbeeld in het bos, dan zullen de groentinten van je foto afspatten. En ben je een enthousiaste foodlover die het niet kan laten om ieder hapje en drankje op Instagram te posten? Dan zorgt de AI van de OPPO Find X2 Pro ervoor dat je fotogenieke maaltijden er extra vers en appetijtelijk uitzien.

Links een foto van een plant in de vensterbank op standaardinstellingen van de camera. Rechts dezelfde scène, maar met de kunstmatige intelligentie ingeschakeld. De OPPO Find X2 Pro is in staat om zelf te herkennen dat het hier om een natuurscène gaat, geeft de groentinten heel subtiel een boost én gaat slim om met het tegenlicht vanuit het raam waardoor het onderwerp helderder uitpakt. Als laatste past de camera een lichte achtergrondonscherpte toe.

Dagelijkse onderwerpen worden pure kunstwerken

Toen wij de telefoon testen was er in Nederland net een periode van intelligente lockdown afgekondigd. Zodoende werden we drastisch beperkt in onze voorbedachte fotografieonderwerpen. Dat pakte juist positief uit. Door gelimiteerd te worden tot onze woonruimte én blokje om, kwamen we erachter dat de OPPO Find X2 Pro prima in staat is om van de meest simpele fotografieonderwerpen een waar kunstwerk te maken.

We waren met name enthousiast over de kleurwaarde-boost die tot stand komt met behulp van kunstmatige intelligentie én over de macro-functie die scherper kan fotograferen dan je met het blote oog gewend bent. Je kunt extreem eenvoudig schakelen tussen de drie camera’s waardoor je een bereik hebt van macro tot een maximale zoom van 60 keer.

Zoals in de intro beschreven, moet je de kwaliteit van foto’s gemaakt met je smartphone altijd in perspectief zien. Een foto met de OPPO Find X2 Pro staat zeker niet gelijk aan die van een middenformaat Fujifilm GFX100 of zelfs een full frame Nikon Z7 of resolutiekampioen Sony A7RIV. Maar de kwaliteit van de foto’s en video’s gemaakt met de OPPO Find X2 Pro zijn zeker imposant en top notch in vergelijking met andere telefoons. De camera’s zijn snel, hebben een mooie en scherpe kleurweergave – al dan niet bijgestaan door AI – en kunnen zowel (ultra)groothoek als tele weergeven. Het grootste voordeel van een telefoon ten opzichte van een traditionele camera is echter de deelmogelijkheden. Met je telefoon kun je live opnemen voor op Instagram en Facebook en deel je in no-time foto’s en video’s via Whatsapp. Daarnaast is een telefoon een stuk compacter en zal je deze altijd bij je hebben. En juist om die reden wint de smartphone het soms van je spiegelloze of DSLR-camera. De beste camera is immers degene die je op dat moment bij je hebt!

Beoordeling

Beeldkwaliteit: 9
Bediening: 8
Behuizing: 8
Prijs/kwaliteit: 8

De OPPO Find X2 Pro ontvangt van ons een Goud award in de categorie smartphones.

Prijs en beschikbaarheid

De OPPO Find X2 Pro is in Nederland verkrijgbaar in combinatie met diverse abonnementen of als los toestel bij onder andere Vodafone, KPN, T-Mobile, MediaMarkt en Coolblue. De versie met 512GB opslag kost € 1.199,-.

afbeelding van Christel de Wolff

Christel  de Wolff | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Christel