Review: Nikon Z6, terug naar de toekomst

Redactie digifoto Starter 2644
Na de Z7 heeft Nikon nu ook een spiegelloze full-frame camera geïntroduceerd in het vrij populaire segment tot € 2.500,- De Nikon Z6. Niet echt weinig geld, maar je krijgt er wel heel veel voor: naast een hele goede camera, ook een entreekaartje voor de toekomst.

Na zestig (!) jaar heeft Nikon een nieuwe objectiefvatting. Het is natuurlijk geweldig dat die oude vatting zo lang heeft bestaan en dat er daardoor zoveel objectieven op Nikon-camera’s passen, maar de technische mogelijkheden van de nieuwe vatting zijn nog veel indrukwekkender. En om maar meteen de belangrijkste vraag te beantwoorden: met een FTZ-adapter werken al die oudere objectieven net zo goed op de Nikon Z6 en Z7 als op reflexcamera's met oude vatting.

Zoeker van de Nikon Z6

Met een slechte zoeker ben je een blinde fotograaf. De zoeker van de Nikon Z6 is een van de allerbelangrijkste punten van deze camera. Het beeld is prettig, je hebt nauwelijks het idee dat je door een elektronische zoeker kijkt. Daarnaast is er ook niets te bespeuren van rode of groene zomen wanneer je de camera snel beweegt. Het aantal beeldpunten is 3,7 miljoen. Daarmee wordt een scherpte bereikt, die vrijwel vergelijkbaar is met die van een reflexcamera, waar het matglas een beperkende factor vormt voor de scherpte van het zoekerbeeld. erder zie je het beeld precies zo als het zal worden. Dat kan bij spiegelreflexcamera’s niet! Maak je dus een zwart-witfoto, dan is het zoekerbeeld zwartwit. Maar als je wil, kun je er ook voor kiezen om het zoekerbeeld er zo uit te laten zien alsof het een reflexzoeker is. Wat op mij grote indruk maakte: je krijgt ook een heel goed beeld van het bokeh, van onscherpe lichtbronnen op de achtergrond bijvoorbeeld. Het is echt ‘what you see is what you get’.

Z-vatting en objectieven

Minstens zo belangrijk is dus de nieuwe vatting. Die maakt het namelijk mogelijk dat Nikon objectieven kan ontwerpen, waaraan nauwelijks beperkingen zijn gesteld. Ondertussen hebben we al drie objectieven in het LAB getest en die staan qua scherpte en andere afbeeldingskwaliteiten op eenzame hoogte. In zowel 2019, 2020 als 2021 zullen er zeven nieuwe Z-objectieven geïntroduceerd worden.

IBIS / VR

Een voordeel van de Nikon Z6 ten opzicht van de reflexcamera’s is ook de beeldstabilisatie door de camera, of beter gezegd door de bewegende sensor. Die werkt met de Z-objectieven over vijf assen en dat levert volgens de bekende CIPA-tests maximaal vijf stops extra op. Uiteraard zorgt hij ook voor stabilisatie bij objectieven zonder stabilisatie. Wel belangrijk: schakel in die situaties het elektronische eerste sluitergordijn in. Dat zorgt voor een zichtbare vermindering van bewegingsonscherpte.

Omvang, ergonomie en meer

De behuizing van de Z-camera’s is al vaak geroemd. Ze liggen net zo goed in de hand als een reflexcamera’s maar zijn toch lichter en kleiner. Prettig: de Nikon Z6 en Z7 hebben exact dezelfde behuizing – op het naambordje na. De camera is compact, maar je kunt de camera heel comfortabel gebruiken met een groot objectief als de 70-200mm f/2.8. Aan die kleine behuizing is wel een klein nadeel verbonden. Aan de zijkant van de camera was geen plaats voor twee grote kaartsleuven. Nikon heeft gekozen voor één snelle en degelijke XQD-kaart, in plaats van voor twee SD-kaarten. Na de firmware update zal de kaartsleuf ook geschikt zijn voor nog snellere CFexpress-kaarten. Nikon is voorbereid op de toekomst.

Sensor en scherpstelling van de Nikon Z6

Bij een spiegelloze camera is de sensor ook verantwoordelijk voor de scherpstelling. De Nikon Z6 heeft minder autofocus velden dan de Z7 (273 vs. 493) maar dat zijn er nog steeds heel erg veel. Belangrijker: ze zijn groter en daardoor is de Nikon Z6 in staat bij minder licht dan de Z7 scherp te stellen. Bij eenmalige scherpstelling voldoet de Nikon Z6 dan ook vrijwel 100%. Bij de foto’s die ik maakte slaagde Nikon Z6 er zeer goed in het onderwerp vast te houden. Toch is het beoordelen van de AF-kwaliteiten van de camera hier vrijwel onmogelijk, omdat Nikon een nieuwe firmware aangekondigd heeft, die de scherpstelling nog verbetert. De Nikon Z6 voldoet dus nu al heel goed, maar na de update nog veel beter!

De Nikon Z6 kan 10 bits 4:2:2 beelden via HDMI exporteren naar een HDMIrecorder. Dat garandeert al een veel hogere beeldkwaliteit dan gebruikelijk. Maar met de nieuwe firmware komt daar ook nog eens de mogelijkheid om in RAW te filmen bij. Het belang daarvan kan nauwelijks overschat worden. Voorlopig staat Nikon daarmee ver boven de concurrentie.

De Nikon Z6 is een camera met een fenomenale zoeker en een voorbeeldige sensor in een zeer goed gebouwde camerabody. De scherpstelling is nu al heel snel en lichtgevoelig, maar zal na de firmware upgrade nog beter worden. Voor wie filmt, is de mogelijkheid in raw te filmen uniek.

Adviesprijs body € 2159,-

Beoordeling Nikon Z6

+ uitmuntende zoeker