DIGIFOTO Awards

Review Nikon Z 50; vastleggen van alledaagse momenten wordt een feest

Christel  de Wolff 631
In 2018 onthulde Nikon hun aandeel in de spiegelloze race in fotografieland. Nikon koos voor de Z-series. Een geheel nieuw systeem, met grotere, modernere vatting en bijbehorende objectieven. Na de full frame spiegelloze Z 7 en Z 6, bewijst Nikon ook trouw te blijven aan hun achterban die een aps-c-camera prefereert. Met de Nikon Z 50, voegt zich dus een kleiner broertje van de full frame modellen bij de Z-series. Het is een camera met een kleinere sensor, maar met grote ambities.

De Nikon Z 50 is op het eerste gezicht écht het kleinere broertje van de Nikon Z 7 en Z 6, die identieke body’s kregen. Deze camera is kleiner en lichter dan de full frame camera’s, maar de boven en onderkant zijn voorzien van een sterke magnesiumlegering. Voor veel fotografen die overstappen van een DSLR naar een spiegelloze camera is het gewicht van de body een pluspunt. Anderen vinden het juist lastiger om te werken met de kleinere knoppen en body die voelt alsof hij bij het minste of geringste briesje uit je hand gezogen zal worden.  Niks van dat alles bij de Nikon Z 50, die ondanks zijn geringe gewicht en omvang, zeer stevig in mijn (gemiddeld grote) handen ligt. De functietoetsen zijn goed te bedienen met één hand en de meeste functies zijn zo intuïtief dat je je oog niet van de zoeker hoeft te halen om een instelling te zoeken. En met de SnapBridge app kun je de camera op afstand bedienen en al je foto's en video's naar je smartphone downloaden.

Aps-c versus full-frame

De Nikon Z 50 is een aps-c-camera, dat wil zeggen dat de sensor anderhalf keer kleiner is ten opzichte van full frame-camera’s. Een groot voordeel is dat je bij tele-opnamen gebruik kunt maken van de cropfactor waardoor je minder ver in hoeft te zoomen en je teleobjectieven dus een groter bereik hebben. Een nadeel van de kleinere sensor is dat er meer ruis en minder dynamiek in de beelden zal voorkomen. In de praktijk valt dit best mee. De Nikon Z 50 kan met zijn maximale ISO-waarde van 51.200 prima meekomen in situaties met weinig licht, alleen zijn grotere broers – en dan met name de Z 6 – zijn gewoonweg wat beter.

Een kleinere body dan de Z 7 en Z 6 heeft als groot nadeel dat de Z 50 niet beschikt over in-body stabilisatie (IBIS). Wel heeft de camera de dual detect functie, waarbij de stabilisatie gebruik maakt van zowel de gyroscopen in het objectief als van detectie van beweging op basis van het beeld van de sensor. In combinatie met de nieuwe Z-objectieven zoals de 50-250mm die als kit bij de Z 50 te verkrijgen is, levert dat toch al gauw vijf stops voordeel op.

‘Het fotograferen met de Nikon Z 50 is een feest’

Video en vloggen

Moderne camera’s zijn al lang niet meer puur fotocamera’s te noemen. Ze doen het vaak net zo goed bij video. En de Nikon Z 50 is daarop geen uitzondering. De camera kan in 4K filmen zonder krop en kan 120 beelden per seconde filmen en dus 5x slowmotion beelden maken. De audio die door de camera wordt opgenomen is verbazingwekkend goed, maar wanneer je professioneel aan de slag wilt, zal je natuurlijk een externe microfoon moeten aansluiten. Dat kan gemakkelijk via de zijkant van de camera. De Nikon Z 50 kan ook goed worden gebruikt bij het maken van selfies en vlogs. Het uitklapbare scherm kan omlaag geklapt worden, zodat je het beeld nauwlettend in de gaten kan houden. Het beeld wordt, wanneer uitgeklapt, automatisch gespiegeld, wat een hoop gestuntel kan voorkomen!

Autofocus

Ook het apart noemen waard is de autofocus van de Nikon Z 50. Ook deze is overgenomen van de full frame spiegelloze Nikon-camera’s. De Z 50 heeft een goed en snel werkend scherpstelsysteem dat met kunstmatige intelligente snufjes ook in staat is om gezichten en zelfs ogen te herkennen. Dit gaat razendsnel en is zowel op het schermpje als in de OLED-zoeker goed te volgen.

Z-vatting

De camera klikt en voelt net als de oudere vertrouwde Nikon camera’s, maar met tal van nieuwe snufjes en functies. De grotere vatting is een enorme stap voorwaarts voor Nikon. Nieuwe mogelijkheden in de objectieven kunnen nu worden uitgeprobeerd. De kit objectieven die bij de Nikon Z 50 verkrijgbaar zijn (16-50mm f/3.5-6.3 en 50-250mm f/4.5-6.3) zijn qua lichtsterkte natuurlijk niet meteen top-notch, maar zijn genoeg om een startende fotograaf te enthousiasmeren voor de toekomst. Een groot voordeel is dat Nikon ervoor gekozen heeft om de vatting van deze aps-c-camera hetzelfde te maken als van de eerder uitgebrachte full frame-camera’s. Dit betekent dat je eventueel vaste objectieven kunt aanschaffen die ook op een full frame werken, zodat je op een later moment de stap kunt maken naar full frame, wanneer je toch tegen de limitatie van een kleinere sensor aanloopt. Ook wanneer je nog meerdere Nikkor-objectieven met F-vatting hebt liggen, kun je die moeiteloos gebruiken op de nieuwe Nikon Z 50 met gebruik van de FTZ-adapter.

Nikon Z 50 in de praktijk

Het fotograferen met de Nikon Z 50 is een feest. Een alledaagse scène wordt met gemak omgezet in een kunstwerk. En door het gemak waarmee de Nikon Z 50 te bedienen is, voelt het als vals spelen. Een simpele wandeling in het bos wordt een waar avontuur, waarbij we, met behulp van de twee standaardobjectieven, zowel dichtbij als veraf kunnen fotograferen. Ook niet onbelangrijk, de camera is zo licht en compact dat hij bij het wandelen niet voelt als een belasting. Dit betekent dat de wandelingen verder en langer kunnen doorgaan, met als gevolg nog meer kans op prachtige fotomomenten.

‘De camera klikt en voelt net als de oudere vertrouwde Nikon camera’s, maar met tal van nieuwe snufjes en functies’

Conclusie

In een eerdere preview van deze camera noemden we het ‘Z-gevoel’. Nu we niet langer een pre-productie model in onze handen hebben, blijkt dat dat gevoel alleen maar wordt versterkt. Met de Z 50 bewijst Nikon dat ze het aps-c-segment niet vergeten is, en tevens dat de toekomst toch echt spiegelloos is.

Beoordeling Nikon Z 50

+ compact en erg licht
+ snelle autofocus met oogherkenning