Review FUJIFILM X-T5 door Kevin Vervoort

Redactie digifoto Starter 794

De FUJIFILM X-T5 werd eind vorig jaar op de markt gebracht en heeft, met maar liefst 40,2 megapixels op de sensor, de hoogste resolutie en beeldkwaliteit in zijn klasse. DIGIFOTO Pro ambassadeur Kevin Vervoort ging aan de slag met Fujifilm's nieuwste en concludeerde: ‘De perfecte camera bestaat niet maar in mijn ogen komt de FUJIFILM X-T5 wel heel dicht bij!’ Wat hij nog meer vindt van het compacte, maar krachtige model, lees je in deze review.

Kevin Vervoort aan de slag met de FUJIFILM X-T5

‘De FUJIFILM X-T5 is de camera waar ik enorm naar heb uitgekeken’

De FUJIFILM X-T5 lijkt aan de buitenkant enorm op zijn voorganger, de FUJIFILM X-T4, maar aan de binnenkant is het nodige verbeterd. De FUJIFILM X-T5 heeft een prachtige behuizing en is uitgerust met fysieke bedieningsknoppen die geliefd zijn bij de Fujifilmgebruiker. Het retro-uiterlijk blijft bij mij ook steeds een trekpleister. Met de FUJIFILM X-T5 ervaar je het fotograferen zoals dat vroeger ook ging met analoge camera, maar met uitgebreide digitale mogelijkheden onder de knoppen. De behuizing is compacter en lichter dan zijn voorganger. De FUJIFILM X-T5 weegt slechts 557 gram.

De FUJIFILM X-T5 heeft een APS-C-sensor met 40.2 megapixels. Daarnaast heeft de FUJIFILM X-T5 een nieuwe processor en kun je 15 beelden per seconde maken. ISO-waarden starten nu bij 125, waardoor er veel minder ruis terug te zien is. Ook zien we de schitterende kleuren waar Fujifilm om bekend staat, duidelijk terug in de gemaakte beelden.

De autofocus in de camera is ook flink verbeterd. Dankzij de Deep Learning AF herkent de camera verschillende soorten onderwerpen zoals mensen, dieren en voertuigen. Deze nieuwe beeldsensor beschikt ook over meer fasedetectie-pixels. Hierdoor stelt de FUJIFILM X-T5 nog nauwkeuriger scherp.

Tot slot is de camera uitgerust met een nieuw LCD-display dat in drie verschillende richtingen uitklapbaar is en beschikt de FUJIFILM X-T5 over een zeer heldere zoeker.

FUJIFILM X-T5 in de praktijk

De FUJIFILM X-T5 leent zich zeer goed voor verschillende soorten onderwerpen, waaronder straatfotografie. Niet alleen de grootte van de camera maakt het makkelijker om onopvallend op straat te fotograferen, de FUJIFILM X-T5 beschikt ook over een vijfassige beeldstabilisatie. Deze vermindert trillingen tot maar liefst zeven stops. Je kunt hierdoor lang uit de hand blijven schieten, ook als het licht veel minder wordt op het moment dat je aan het fotograferen bent.

Ik ging dan ook met de camera aan de slag in Rotterdam. Eigenlijk wist ik van tevoren niet precies wat ik ging fotograferen (mensen, architectuur of straat?) en ik wilde mij laten verrassen door wat er op mijn pad zou komen. Van de Fujifilm camera’s weet ik al lang dat ze mij nooit in de steek zouden laten en de FUJIFILM X-T5 is een camera waar ik lang naar heb uitgekeken. Ik parkeerde mijn auto midden in de stad Rotterdam, pakte de camera uit mijn tas en ik liet de omgeving in mij opkomen.

De camera ligt net als zijn voorganger super fijn in de hand. Wie gewend is om met een Fujifilm camera te fotograferen merkt al meteen dat er in het menu vrijwel niets is veranderd. Het menu werkt gewoon fijn en alles wat je zoekt is gemakkelijk terug te vinden. Op de weegschaal zie je duidelijk dat de camera lichter is dan zijn voorganger, maar in de praktijk merkte ik daar niet heel veel van.

De camera kan razendsnel scherpstellen en de bediening van de camera ervaar ik als zeer aangenaam. Het geeft echt een vintage gevoel. Het kantelbaar scherm is voor mij de perfecte match met deze camera. Zo fotografeerde ik in het centraal station van Rotterdam vanuit een laag perspectief. Ook met een felle zon op het LCD-scherm was deze nog goed leesbaar.

Waar ik positief door verrast werd in het station was het feit dat de camera, ondanks de verschillende lichtomstandigheden, in staat was om personen te detecteren en scherp te stellen. Het leverde een toffe plaat op met zeer indringende kleuren.

Ik ben erg enthousiast over deze camera. De FUJIFILM X-T5 ziet er niet alleen geweldig uit, hij voelt ook geweldig aan en hij maakt onwijs mooie beelden. Tijdens mijn wandeling door de stad ging de zon schijnen en de beelden die ik had gemaakt zagen er ter plekke al prachtig uit op het LCD-scherm. Bij thuiskomst bleken de JPEG-beelden ook al schitterend, haarscherp en ze hoefden bijna niet bewerkt te worden.

Conclusie FUJIFILM X-T5

De FUJIFILM X-T5 is ideaal voor wie terugverlangt naar het analoge tijdperk, maar niet wil inleveren op beeldkwaliteit. De FUJIFILM X-T5 behoort tot de beste camera’s in zijn prijsklasse en is een aanbeveling voor iedereen die intuïtief wil fotograferen en geen kilo’s apparatuur mee wil sjouwen.

Beoordeling FUJIFILM X-T5

• Beeldkwaliteit 9
  • Bediening 8