Reisreportage van Wilmar Dik: Botswana

Redactie digifoto Starter 1032

Reisfotografie is altijd een grote hobby van mij geweest. Op die manier heb ik mijn kijk op de wereld ontwikkeld en dat heeft mij gebracht waar ik nu ben. Nu ben ik inmiddels bijna vijftien jaar beroepsfotograaf en fotografeer ik hele mooie en leuke dingen, mensen en projecten. Toch blijft reisfotografie aan me knagen. Het was ook al meer dan twee jaar geleden dat Francis (mijn vrouw, filmmaakster en vriendin in één) en ik op een verre reis zijn geweest.

Dit artikel is geschreven door Wilmar Dik en is gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 3.2022

We hadden een periode in onze agenda’s geblokt voor een vakantie, maar tot twee maanden van tevoren hadden we nog geen flauw idee waar we heen zouden gaan. Voor Francis stonden wilde dieren in Afrika hoog op haar lijstje, dat zou haar eerste keer worden. En ik wilde deze keer graag echt ontspannen op reis. Botswana behoort tot de top drie van de meest veilige Afrikaanse landen en leek dus een goede match met onze wensen te zijn. Een ticket naar Gaborone, de hoofdstad van Botwana, was dan ook snel geboekt.

‘Het gevoel als je dieren tegenkomt terwijl je aan het wandelen bent is echt heel anders, veel spannender’

In Namibië, Zuid-Afrika en Kenia had ik al wel eens wat olifanten gezien, maar elke keer maar een paar. In Botswana hebben we honderden olifanten gezien. Botswana heeft namelijk de grootste olifantenpopulatie ter wereld, ongeveer 130.000. In perspectief: dat zijn zoveel olifanten als de stad Zwolle heeft. Het land heeft twee miljoen inwoners en is veertien keer groter dan Nederland. Ook andere dieren zijn goed vertegenwoordigd. We zagen onder andere giraffen, koedoes, neushoorns, zebra’s, zadeljakhalzen, nijlpaarden, bavianen, krokodillen en leeuwen. En een (niet gevaarlijke) slang in onze badkamer!

Okavango Delta

Wildlife kom je in Afrika meestal tegen als je in een auto zit, maar wij gingen te voet met twee ervaren gidsen. Het gevoel als je dieren tegenkomt terwijl je aan het wandelen bent is echt heel anders, veel spannender! Leeuwen konden we zelfs achtervolgen. Ja echt, we zijn achter wilde leeuwen aangerend. Tijdens onze ‘walking safari’ zijn we veel diverse dieren tegengekomen. En ook zittend in een mokoro (een soort kano) konden we ook nog even gedag zeggen tegen een olifant. Wij kwamen wel erg dichtbij en daar was die olifant niet blij mee. In eerste instantie zag hij ons niet, maar later kreeg hij genoeg van ons en kwam hij met grote oren snel dichterbij. Het was best heftig, zo’n ‘mock charge’, maar volgens onze gids niet gevaarlijk. Het schijnt dat je pas écht een probleem hebt wanneer de oren van de olifant naar achteren staan. Mocht je ooit een keer worden aangevallen door een olifant blijf dan rustig en geef het dier de ruimte (meer dan vijftig meter). In het ergste geval is het handig veel geluid te maken.

Zelf een keer proberen? Dan kan ik Okavango Delta van harte aanraden. Blijf je liever in een veilige auto? Dan is het een goed idee om naar Kasane te rijden. Dat deden wij met een huurauto. De wegen in Botswana zijn best oké, maar let wel op de vele kuilen. En links rijden is daar verplicht, en veel veiliger dan rechts.

‘Overal om je heen hoor je de wilde dieren’

Chobe National Park

In Kasane kun je makkelijk een tour boeken waarmee je met een boot of auto het Chobe National Park in gaat. Wij sliepen twee nachten in het park en zullen deze ervaring niet snel vergeten. Overal om je heen hoor je de wilde dieren. Omdat we toch in Kasane waren, zijn we ook nog even een dag naar Victoria Falls in Zimbabwe geweest. Deze waterval is al miljoenen jaren oud, maar vernoemd naar een Engelse koningin die 167 jaar geleden aan de macht was. De naam heeft deze plek dan ook te danken aan David Livingstone. Deze Schot kwam ook een kijkje nemen in 1855.

‘Wij kwamen wel erg dichtbij en daar was die olifant niet blij mee’

Nog veel meer moois

Behalve deze twee natuurparken heeft Botswana nog veel meer te bieden. Het is een prachtig land en de bewoners zijn erg vriendelijk en gastvrij. Naast het opgraven van diamanten is toerisme een belangrijke inkomensbron van het land. Daarom zijn er veel leuke accommodaties om uit te kiezen. Een mooi voorbeeld daarvan is Elephant Sands, waar mooie luxe tenten om een waterpoel heen staan. Tientallen olifanten weten die poel dagelijks te vinden. Dat levert veel mooie fotografie momenten op omdat je daar erg dicht bij olifanten kan komen.

Wil je meer foto’s van deze reis naar Botswana zien of een andere reisreportage van Wilmar bekijken? Ga naar wilmarphotography.com. Veel kijkplezier!