Belt up. Live on.

Portretserie die het belang van de autogordel in de belangstelling zet

Franciëlle Rozendal 1147
"Belted Survivor" is een portretserie die met overlevenden; het dragen van een autogordel van belang wilt stellen.

Autogordel om!

Van kleins af aan zijn we al bekend met de autogordel, omdat autostoeltjes voor kinderen onder de 1,35 meter in alle landen van de Europese Unie verplicht zijn; en dat is maar goed ook! Het is altijd aan ons geleerd zo veilig mogelijk in de auto te zitten. Toch zijn we er niet altijd even bewust van en nemen dan uiteindelijk, ondanks beter te weten toch het risico.

Besluit je nog zonder autogordel weg te rijden, dan krijg je wellicht een torenhoge boete op je dak. Daar ben ik het ook volledig mee eens, anders leren mensen nooit hun lesje. Het is wat mij betreft voor ieders best wil. Ongelukken zijn nu eenmaal niet uit te sluiten, voornamelijk doordat je het roekeloze rijgedrag van een andere bestuurder niet in de hand hebt. Dat maakt autorijden ook zo riskant – we kunnen moeilijk communiceren en maken daardoor een inschattingsfout die weleens fataal kan aflopen. Fijn als je dan wel een autogordel om hebt die de schade zo mogelijk beperkt en wie weet zelfs je leven red.  

‘Belted Survivor’

Vandaar dat het creatieve marketing- en reclamebureau, Clemenger BBDO Wellington in Nieuw-Zeeland samen met het Nieuw-Zeelandse transportbureau de serie ‘Belted Survivor’ zijn gestart om het belang van het dragen van autogordels vast te stellen. In Nieuw-Zeeland overlijden er jaarlijks zo’n 90 mensen die door geen autogordel te dragen zo’n ongeluk niet hebben overleefd. Dit gegeven heeft meer betrekking tot mannen dan tot vrouwen. Deze dergelijke doelgroep ziet het dragen van een gordel als “onnodig.”

Een hechte samenwerking

Dion - Image provided by Clemenger BBDO

Om de boodschap zo goed mogelijk over te brengen aan het publiek, is Clemenger BBDO samen gaan werken met het bedrijf Vice. Ze hebben samen getuigenissen van de overlevenden bij elkaar verzamelt om die vervolgens in de dramatische portretserie, ‘Belted Survivor’ te presenteren.

Autogordel afdruk

Alle jongemannen die deelnamen aan de serie hadden de meest opvallende en zichtbare markering met elkaar gemeen, namelijk een duidelijke afdruk die hun redder in nood had achtergelaten. Het ziet er misschien wat heftig uit, maar een autogordel die zijn werk heeft gedaan laat écht zo’n afdruk achter. Ze hebben hun leven niet verloren, maar zullen altijd een litteken van op hun lichaam eraan overhouden. Die stempel laat zien wat er is gebeurd en wat hem heeft gered.

Autogordel om want het is de BOM

James - Image provided by Clemenger BBDO

Daarnaast is er een site gecreëerd voor andere mensen die hun eigen overlevingsverhaal willen delen. Clemenger BBDO hoopt dat de campagne blijft voortbestaan naar mate meer van deze inspirerende verhalen worden verteld, met de nadruk op de positieve impact van autogordels.

Leer hier meer over de campagne.