Tips voor het opbouwen van een portfolio op internet

Tips voor het opbouwen van een portfolio op internet

Fokelien Broekstra 1641
In het begin is het belangrijk om jezelf online te promoten. Je moet naamsbekendheid opbouwen en jezelf onderscheiden van de andere fotografen. Wij hebben een aantal tips op een rij gezet, waardoor jij beter opvalt met je portfolio tussen de concurrentie.

Hele reportage online

Je klanten willen waarschijnlijk zo veel mogelijk gemaakte foto’s ontvangen. Maar potentiële nieuwe klanten willen alleen je beste beelden zien. Plaats daarom niet je hele shoot online. Maar kies alleen de beste beelden uit. De beelden die er voor jou echt uitspringen. Door van verschillende opdrachten één of twee foto’s te plaatsen, krijg je een breder portfolio en kun jij je klanten meer laten zien.

Watermerk

Maak ook de bewuste afweging of je een watermerk in je foto’s gaat gebruiken, of er toch voor kiest om dit achterwege te laten. Sommige fotografen plaatsen hun watermerk prominent midden in het beeld. Niemand kan hierdoor iets met de foto, mits je de foto opvraagt zonder watermerk.
De vraag is alleen of een foto met watermerk net zo nauwkeurig bekeken kan worden dan zonder het watermerk. Denk er dus goed na over hoe je het in je foto verwerkt.

Subtiel

Natuurlijk kun je het watermerk subtiel in je beeld plaatsen. Sommige fotografen verwerken hun naam op een onopvallende manier in de foto, ze werken het weg in de weg of veranderen het logo op een shirt in hun naam. De foto blijft hierdoor goed zichtbaar, alleen staat er op een subtiele onopvallende manier je naam in je foto verwerkt.

Overzichtelijk

Zorg ervoor dat je website overzichtelijk is: order jouw foto’s in subcategorieën. Als een potentiële klant voor huwelijksreportages op je website kijkt, kan hij of zij makkelijk jouw gemaakte bruiloftsfoto’s bekijken en besluiten of jouw manier van fotograferen bij hem/haar past.

Social media

Je kunt er ook voor kiezen om jezelf te promoten via social media. Kies er dan voor om dezelfde richtlijnen aan te houden. Verdeel je foto's in subcategorieën zodat potentiele klanten gericht mappen kunnen bekijken met jouw foto's. 

Fotoboek

Als je een klant op gesprek krijgt kan het mooi zijn ook een fysiek portfolio te kunnen laten zien. Denk er daarom ook aan een mooie fotoalbum te maken, die jij bij klanten kan laten zien. Wie weet besluiten ze dan zelfs dat ze ook een fotoboek bij je willen laten maken. 

 
 
afbeelding van Fokelien Broekstra

Fokelien Broekstra | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Fokelien