Interview: Spectaculaire flitsfoto's van Karim Aboukelila

Interview: Spectaculaire flitsfoto's van Karim Aboukelila

  3928

Karim Aboukelila gebruikte tijdens het fotograferen van dit danspaar een lange sluitertijd en een reportageflitser, die hij meerdere keren af liet gaan. Dat zorgt voor bijzondere beelden. In een interview vertelt hij meer over zijn hobby en hoe hij te werk is gegaan tijdens deze shoot.


Foto © Karim Aboukelila

De foto's zijn gemaakt op het strand net nadat de zon is ondergegaan. Dit deed Karim niet voor niets. 'Er is dan weinig licht en dat maakt het voor mij makkelijker om te werken met een lange sluitertijd', vertelt de fotograaf. Om de dansers te laten weten binnen welk gebied ze moeten dansen heeft hij iets slims bedacht. 'Mijn camera stond op een statief en ik heb markeringen in het zand gezet, zodat het danspaar kon zien wat er wel en niet op de foto kwam.'

Instellingen

'De camera-instellingen heb ik de hele fotoshoot moeten aanpassen, omdat het steeds donkerder werd,' vertelt Karim. Zo gebruikte hij een diafragma dat varieerde van f/9 tot f/16, de iso stond vast op 500, zodat de sluitertijd op twee tot drie seconden kon blijven. Niet alleen de instellingen waren belangrijk tijdens deze shoot. De poses van het danspaar moesten ook goed passen binnen de foto. 'Voordat ik foto's ging maken, heb ik aan het danspaar gevraagd om een aantal pasjes te laten zien, zodat ik voor mezelf wist hoe ik het ging aanpakken. Tussendoor heb ik goed opgelet wat ze precies deden en heb ik een paar pasjes onthouden.'

De shoot

Na de voorbereidingen was het tijd voor de shoot. 'Ik heb gevraagd of ze een paar pasjes opnieuw wilden doen, maar binnen de tijd die ik vroeg, zodat ik de hele dans binnen de sluitertijd van mijn camera kon vangen. Soms moest het langzamer, maar meestal moesten ze sneller dansen. Mijn flitser, de Nikon SB900, heb ik op de herhaalstand gezet, zodat hij heel snel achter elkaar flitst wat samen met de lange sluitertijd zorgt voor de verschillende lagen in de foto.'

Niet alleen de voorbereidingen op de avond zelf zijn belangrijk volgens Karim. 'Meestal begin ik al een paar dagen voor de shoot met voorbereidingen. Ik kijk op de locatie en naar de perfecte tijd, zodat ik het licht heb dat ik nodig heb. Ook kijk ik goed wat ik precies wil met de foto. Als ik dan nog iets nodig heb om de foto beter te maken, kan ik dit nog kopen.'


Foto © Karim Aboukelila

Inspiratie

Meestal kom je niet zomaar op een idee, maar haal je je inspiratie ergens vandaan. Karim heeft dit ook gedaan, maar is er op een creatieve manier mee aan de slag gegaan. 'Ik ben op het idee gekomen toen ik soortgelijke foto's zag van dansers, maar alle foto's waren binnen gemaakt met een zwarte achtergrond. Ik wilde iets anders doen met dezelfde techniek, maar dan buiten. Ik dacht gelijk aan het strand net nadat ze zon is ondergegaan.'

Hobby

Fotografie is voor Karim zijn werk, maar zo ziet hij het niet. 'Ik zie fotograferen als een hobby, zodat ik er altijd van geniet. Ik vind het erg belangrijk om vooraf al tijd te besteden met de mensen die ik fotografeer om het ijs te breken. De meeste mensen met wie ik een fotoshoot gehad heb zijn nu vrienden.'

Karim heeft ook nog een paar handige tips. 'Mijn mening is dat je eerst iets over de persoon moet weten voordat je foto's gaat maken, zodat je hun karakter in de foto kunt verwerken. Heb geduld en denk goed na voordat de shoot begint. Eén perfecte foto is beter dan 100 foto's die niet goed zijn. Ik ben drie uur bezig geweest en heb maar drie mooie foto's en één korte video.'


Foto © Karim Aboukelila

Karim Aboukelila

Karim is in 2010 begonnen met PIXEL Photography. Hij fotografeert zowel in Nederland als in Egypte. Inmiddels geeft hij ook workshops en lessen over fotografie. Dit doet hij onder ander voor de Nikon School. Op zijn Facebookpagina en website vind je meer van zijn werk.

afbeelding van Wim Smith

Fantastische foto's!