Monitor voor grafisch werk aanschaffen? Dit is waar je op moet letten
Wanneer je een monitor gaat aanschaffen om je foto's op te bewerken, zijn de beeldschermgrootte, resolutie en prijs niet de enige factoren waar je op moet letten. Ga voor echte kwaliteit die jouw werk verdiend en zorg dat je een beeldscherm kiest dat bij jouw wensen past. In dit artikel helpen we je daarbij.
Soms ben je heel trots op een foto, maar wanneer je hem dan laat zien op je telefoon, laptop of op de televisie, ziet hij er ineens heel anders uit. Een andere keer laat je je foto's afdrukken, maar zelfs na een simulatie van de print in softproof-modus met het bijbehorende ICC-profiel, zijn er duidelijk afwijkingen van de weergave op het beeldscherm te zien. Vervelend!
Het meest frustrerende is dat je niet direct kan zien in welk onderdeel van de workflow de fout zit. Ligt het aan de monitor of aan de instellingen? Zijn het de kleurinstellingen van het besturingssysteem of de fotobewerkingssoftware? Ligt het probleem misschien aan de printer? Of is het zelfs een combinatie van meerdere oorzaken?
Het is lastig om daar een algemeen geldend antwoord op te geven, maar het is slim om te beginnen bij de monitor, omdat die vaak de hoofdoorzaak is. Zonder een professionele, gekalibreerde monitor is het gewoonweg niet mogelijk om kleurecht te werken en is het verkrijgen van een goed resultaat slechts een kwestie van geluk. Het beeldscherm staat dus aan het begin van elke kleurgetrouwe workflow. Maar waar moet je dan op letten als het gaat om de aanschaf van een professionele monitor voor fotobewerking en ander grafisch werk?
Om de beste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een monitor kleuren genereert. Een monitorpixel bestaat uit een rode, een groene en een blauwe subpixel. Iedere subpixel heeft de beschikking over 256 helderheidsstappen. Een marktconforme monitor met 8 bit heeft theoretisch 256 keer 256 keer 256, dus meer dan 16,7 miljoen mogelijkheden om iedere pixel in de gewenste kleur te mengen. Slechts één van deze combinaties is juist, alle andere zijn fout. Een rode kleur blijft weliswaar rood, maar bij grafische content, waar het op de kleinste nuancen aankomt, zorgen zelfs kleine onnauwkeurigheden voor zichtbare afwijkingen.
Daardoor geeft de monitor niet het werkelijke beeld weer, maar een soort illusie. Dit beeld wordt vervolgens bewerkt en geoptimaliseerd, hoewel het niet overeenkomt met de echte bestandsinhoud. Dit leidt vaak tot afwijkingen, waardoor de print vaak te licht, te donker, verkleurd, of te contrastrijk wordt.
Nauwkeurige kleurweergave
Om te kunnen garanderen dat de weergave op de monitor overeenkomt met de bestandsinhoud, moet de gebruikte display aan twee voorwaarden voldoen. Ten eerste moet hij geoptimaliseerd zijn voor de speciale eisen van grafische content. Ten tweede moet hij te kalibreren zijn. Deze kalibratie moet regelmatig en foutloos gebeuren.
Helderheid en kleurzuiverheid
Geen enkel monitorpaneel is wat betreft helderheid en kleurzuiverheid af fabriek volledig homogeen. Ieder paneel is op sommige plekken donkerder dan op andere en op enkele plaatsen verkleurd. Dat hangt samen met de bouwwijze en uit zich bij ieder LCD-paneel op een andere manier. Bij de bewerking van grafische bestanden is het belangrijk dat je zeker weet dat schaduwen of verkleuringen daadwerkelijk uit het bestand komen en dus niet door de monitor worden veroorzaakt.
EIZO gebruikt een bijzondere methode om dit probleem te voorkomen: in de fabriek wordt ieder paneel over het volledige paneeloppervlak, en in verschillenden sectoren en helderheidsniveaus, uitgemeten en gecorrigeerd. Deze procedure – Digital Uniformity Equalizer (DUE) genaamd – is weliswaar tijdrovend, maar het is de enige manier waarop we een homogene beeldweergave over het hele monitoroppervlak kunnen garanderen.
Kleurruimte
Dan is er nog de kleurruimte zelf. De meeste gangbare monitoren geven meestal niet meer dan de sRGB-kleurruimte weer. De verreweg grotere Adobe RGB-kleurruimte, die ideaal is voor grafische toepassingen, kunnen ze niet weergeven. Beeldschermen met een groot kleurbereik, zoals de EIZO ColorEdge CS2730 zijn wel in staat om de volledige Adobe RGB-kleurruimte weer te geven. Daarnaast geven ze een groot aantal relevante drukkleurruimtes weer.
Meer informatie over juist gebruik van jouw monitor
Dat waren een aantal zaken om op te letten als het gaat om de aanschaf van een geschikte monitor voor het bewerken van foto's en ander grafisch werk. Wil je meer weten over het kalibreren van je monitor? Lees dan dit artikel: Monitorkalibratie is een must.
Info: eizo.nl