Koen Desmet: ‘De belangrijkste regel bij urbex-fotografie is dat je niks kapot maakt en niks meeneemt’

Redactie digifoto Starter 1401
Met een fascinatie voor architectuur begon Koen Desmet in 2007 met fotografie. Zijn oog voor bijzonder lijnenspel en spannende urbex foto’s vielen op in onze gallery op www.digifotopro.nl/gallery. Tijd voor een gesprek over zijn avontuur in de wereld van urbex fotografie.  

Tekst Arlaine van Huffelen | Fotografie Koen Desmet | Gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 1.2021

Zoals veel fotografen en fotografieliefhebbers, kwam ook Koen Desmet in aanraking met fotografie door de vele vakantiekiekjes die hij vroeger maakte. De Canon Powershot A520 compact camera ging altijd mee op vakantie en maakte veel kliks. Toch waren het niet zomaar de vakantiefoto’s die hem interesseerden. In 2007 kocht Koen zijn Canon EOS 400D met kitlens en begon het fotografie avontuur pas echt. ‘Ik was vooral gefascineerd door architectuur. Het lijnenspel en de vlakverdeling van gebouwen boeiden mij.’ Dit is ook zeker terug te zien in zijn fotografie. Dat komt omdat Koen dit meeneemt tijdens het proces van een foto maken. ‘In de zoeker of op het lcd-scherm van de camera kijk ik veel naar de hoeken want dit is waar ik graag mijn lijnen evenwijdig laat zijn of samen laat komen.’

De fascinatie voor beelden maken stopte voor Koen niet bij architectuurfotografie. Hij ging een stapje verder en fotografeerde niet alleen de buitenkant van gebouwen, maar ging ook naar binnen. ‘Bij mij in de buurt waren een aantal leegstaande gebouwen, deze waren gemakkelijk toegankelijk. De stilte, spanning en het licht in de gebouwen trokken mij wel aan.’ En door die speciale aantrekkingskracht is de fotograaf in de wereld van urbex fotografie terecht gekomen. 

Koen had veel geluk met het vinden van locaties. De meesten waren in de buurt van zijn woonplaats. ‘Andere locaties heb ik via het internet gevonden of door zelf op pad te gaan. Een locatie vinden is vaak een van de grootste uitdagingen voor starters in de urbex fotografie. De mooiste locaties worden namelijk zoveel mogelijk geheim gehouden om vernieling, drukte en overlast door hangjongeren te voorkomen.’ 

Urbex fotografie is niet zonder risico. De leegstaande gebouwen kunnen in slechte staat of moeilijk toegankelijk zijn. Daarnaast zijn veel van de locaties ook verboden terrein en is het dus illegaal om de gebouwen zomaar te betreden. ‘Urbex zou van mij toegestaan mogen worden. Het gaat hem om de fotografie!’ zegt Koen. ‘De belangrijkste regel bij urbex-fotografie is dat je niks kapot maakt en niks meeneemt.’ 

Mocht je besluiten om je aan urbex fotografie te wagen, ga dan nooit alleen op pad. ‘De locaties zijn vaak ver van de bewoonde wereld en wanneer er iets mis gaat, kan hulp dus ook ver weg zijn. Zorg er altijd voor dat je een opgeladen telefoon bij je hebt en dat er iemand thuis is die weet waar jullie heen gaan.’ Ook op locatie is het oppassen geblazen, waarschuwt Koen. ‘Je kan de staat van het gebouw niet altijd even goed inschatten. Kijk daarom goed uit voor eventueel instortgevaar en doorgerotte houten vloeren.’ 

Fotograferen met gevaar voor eigen leven, je vraagt je af waarom iemand dat zou doen. ‘De spanning is er altijd wanneer je het gebouw of een terrein betreedt. Je weet van tevoren niet wat je aantreft en welke foto’s je kan maken in verband met het licht en de ruimte. Het is een hele uitdaging! Maar een aantal mooie plaatjes terug naar huis nemen, brengt mij een enorme voldoening.’

Koen is nog altijd druk bezig met het verruimen van zijn fotografisch creatief denken. ‘Tijdens de eerste lockdown ben ik begonnen met het experimenteren met macrofotografie, dit beviel mij heel erg goed. Maar wanneer het weer mogelijk is, ga ik de grote steden in om te gaan fotograferen. Mijn creativiteit loslaten in de architecturale speeltuin.’ Voor wat betreft de urbexfotografie heeft Koen één grote droom. ‘Ik zou heel graag naar Tsjernobyl gaan om daar te fotograferen.'

Tips van Koen

  • Doe veel inspiratie op, via het internet of in magazines. 
  • Probeer altijd verschillende standpunten uit als je een foto gaat maken. Sommige invalshoeken kunnen verrassend zijn en meer kracht in je foto brengen.
  • Maak gebruik van het licht wat je hebt, speel hier mee. 
  • Zorg dat je een eigen stijl hebt om aan je foto’s toe te voegen.

Bekijk meer foto’s van Koen Desmet via Instagram @desmet.koen.5

In de cameratas van Koen Desmet

  • Canon EOS 7D
  • Canon EOS R
  • Canon EOS 400D
  • Canon EF 50mm f/1.8 II
  • Canon RF 24-105mm f/4 IS USM
  • Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
  • Canon EF 70-200mm f/2.8 IS USM
  • SIGMA 8-16mm f/4.5-5.6 DC
  • Speedlite 430 EX II
  • Een statief

‘Ik fotografeer met Canon door de ruime keuze aan objectieven en het gebruiksgemak. Veel foto's zijn genomen met mijn Canon 400D en 7D. Ik gebruik voornamelijk de SIGMA 8-16mm voor mijn architectuur- en urbex fotografie. Ik heb ongeveer een jaar geleden de Canon EOS R met een Canon RF 24-105 F/4 aangeschaft, dit is zeker een van mijn favoriet.’

afbeelding van Redactie

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie