Imposant 'inside' beelden van fotograferende skateboarder Ed Templeton in museum Bonnefanten

Redactie 780

Van triomfen, rampen, verveling, zelfmedicatie, toxic masculinity tot opoffering. Ed Templeton, een van de meest invloedrijke skateboarders aller tijden, fotografeerde vanaf 1995 zijn omgeving, vrienden en skate avonturen. Van 15 april tot 17 september 2023 presenteert het Bonnefanten het imposante oeuvre van Ed Templeton in Wires Crossed.

15.04.2023 - 17.09.2023*

*Te zien vanaf vrijdagavond 14 april tijdens Museumnacht Maastricht.

Van triomfen, rampen, verveling, zelfmedicatie, toxic masculinity tot opoffering. Ed Templeton (1972, Garden Grove, Californië), een van de meest invloedrijke skateboarders aller tijden, fotografeerde vanaf 1995 zijn omgeving, vrienden en skate avonturen. Het werd zijn levenswerk. Zijn foto's overstijgen het autobiografische en tonen het skateboarden van 1995 tot ongeveer 2012 als een unieke subcultuur. Nu, meer dan 25 jaar later en vele tentoonstellingen in galeries en musea over de hele wereld rijker, is Templeton uitgegroeid tot een legendarische naam in de straatfotografie. Van 15 april tot 17 september 2023 presenteert het Bonnefanten dit imposante oeuvre van Ed Templeton in Wires Crossed. 
 
“De titel Wires Crossed komt voort uit mijn overtuiging dat je als skateboarder een kronkel (crossed wires) in je hersens moet hebben,” zegt Ed Templeton. “Ik bedoel dat heel positief: skateboarden is een fysiek veeleisend staaltje performancekunst, dat wordt beoefend als reactie op en vaak met trotsering van een architecturale ruimte en de objecten daarin. Het is vluchtig. Daarom is fotografie nodig: het vangt de essentie.”

Visuele tijdcapsule

Templeton deelt in Wires Crossed alle aspecten van zijn leven en die van zijn vrienden en collega’s. “Het leek niemand iets uit te maken dat ik foto’s maakte,” zegt hij terugkijkend. Op de lange tournees verkenden ze hun eigen grenzen, zowel fysiek als mentaal. De foto's gaan over het schemergebied tussen adolescentie en volwassenheid. Grappen, gebroken botten, verveling, ruzies en seks. Met zijn gedetailleerde beeldverslagen, net voordat mobieltjes en social media de samenleving voorgoed zouden veranderen, geeft hij de skateboarders een gezicht. Het zijn geen karikaturen van losgeslagen kids, maar personages met diepgang, op de spectaculairste locaties op zoek naar zichzelf en hun plaats in het leven. Een visuele tijdcapsule van een fascinerende subcultuur.

Voyeur

Je zou Ed Templeton een voyeur kunnen noemen. Als professioneel skater keek hij met een nuchtere blik naar zijn eigen community. Zijn foto’s laten ons die subcultuur beleven, vaak ontstaan uit verbazing over de absurditeit van die wereld. Hij maakt deel uit van de skateboard-scene, maar staat er ook buiten. Die relatie geeft zijn foto’s een contemplatief karakter. Templeton is als het oog van de storm: kalm en observerend, terwijl het leven om hem heen wervelt.

Foto's met een extra dimensie

Templeton kan als geen ander mensen vastleggen wie ze zijn; eerlijk en ongepolijst. Hij zoekt daarbij de schoonheid in het ongewone. Vaak beschildert hij de achtergrond van zijn foto’s of voegt hij teksten toe, waardoor het onderwerp, de mens, extra uitgelicht wordt. Met deze signatuur laat hij een onuitwisbare indruk achter, zoals hij dat eerder ook al deed als professioneel skateboarder.

Publicatie Ed Templeton - Wires Crossed 

Bij de tentoonstelling verschijnt een omvangrijke hardcover publicatie met memoires, die het skaten als subcultuur tussen 1995 en 2012 in beeld brengen. Het boek bevat tekeningen en foto’s, al dan niet beschilderd en voorzien van tekst, die door Ed Templeton intuïtief gegroepeerd zijn. Het kunstenaarsboek wordt uitgegeven door Aperture, is Engelstalig en verkrijgbaar in de Bonnefanten museumshop en bij online boekwinkels. Prijs: € 55,-. ISBN: 9781597115360.

www.bonnefanten.nl

Ed Templeton, Mike Maldonado skateboardde een full pipe, Davenport, Iowa, 1998. Courtesy van de kunstenaar.
afbeelding van Redactie

Redactiedigifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanRedactie