Hoger scoren in Google afbeeldingen, zo doe je dat

Christel de Wolff 751
Als fotograaf wil je graag goed gevonden worden op het internet. Meer bereik levert immers meer potentiële klanten op. Behalve dat jouw website goed gevonden moet kunnen worden in Google, loont het ook om hoog in de afbeeldingsresultaten te komen. Hoe je dat doet, leer je in dit artikel.

Wanneer je graag goed scoort op zoekmachines zoals Google, is de tijd van gewoon een paar foto’s uploaden naar je portfolio wel voorbij. Foto’s plaatsen vergt ook het plaatsen van de juiste metatags, alleen dan kun je hoog scoren in Google en in de afbeeldingsresultaten van Google. Gelukkig hoeft het ook weer niet uren te duren, je moet gewoon deze simpele stappen volgen…

SEO toevoegen aan je website

SEO voor afbeeldingen is net zo belangrijk als search engine optimization voor teksten. Wanneer je een paar aanpassingen toevoegt aan jouw routine, zal je zien dat je veel beter scoort in Google en dus meer potentiële klanten naar jouw website trekt.

Lees ook: 7 websitefouten die je als fotograaf moet voorkomen

Stap 1: Geef je foto’s een vertellende bestandsnaam

Wanneer je foto uit je camera komt rollen heeft die een technische naam waarin vaak het type camera en een opvolgend nummer wordt genoemd.  Wanneer jij al je foto’s op je harde schijf zet en geen nette mapjes maakt waarin je aangeeft welke datum, onderwerp of locatie je hebt gefotografeerd, is de kans groot dat je die ene mooie foto nóóit meer terug vindt. Zo werkt het ook een beetje voor SEO-optimalisatie van afbeeldingen. Geef je afbeelding een goede naam die aangeeft wat er in de foto staat. Denk aan ‘Trouwfoto in het bos.jpg’, ‘newbornshoot in zwembad.jpg’ of ‘familieportret aan het strand.jpg’. Dat is de eerste geoptimaliseerde tag, of tekst in je foto.

Stap 2: Geef je foto extra informatie met zoekwoorden

Met alleen het aanpassen van de titel ben je er nog niet. Nog belangrijker is het schrijven van een goede alternatieve tekst voor de foto’s.  Dat hoeft geen heel boekwerk te zijn. In het geval van de trouwfoto in het bos schrijf je bijvoorbeeld: unieke bruidsfotografie van getrouwd koppel in kleurrijk herfstbos in Drenthe. Op die manier laat je weten wat er precies op de foto staat. Google neemt dit mee in de ranking van jouw foto.

Tip #3: Kijk om je heen en kijk zoekwoorden af bij anderen

Het heeft geen zin om moeilijke termen en vakjargon in de metatags van jouw afbeeldingen te zetten. In de regel zullen er namelijk geen professionele fotografen die deze termen gebruiken op zoek zijn naar een goede familie- of trouwfotograaf. Jij wil juist scoren bij het publiek dat minder kennis van fotografie heeft want op die manier kun jij wat voor hen betekenen. Gebruik in de teksten bij jouw afbeeldingen dan ook geen moeilijke woorden of vaktermen. Kijk ook welke woorden andere succesvolle fotografen gebruiken bij hun foto’s en hou de meest gebruikte zoekwoorden in Google in de gaten. Ga ook eens naar Google en begin met het typen van jouw zoekwoord. Let goed op met welke woorden de zoekmachine jouw zoektermen aanvult, dat betekent namelijk dat er meer mensen voor jou op die woordencombinatie hebben gezocht.

Wil je meer artikelen lezen over ondernemen? Klik hier

afbeelding van Christel de Wolff

Christel de Wolff | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanChristel