Coverfoto interview met Costas Ganasos

Redactie digifoto Starter 1344

een interviewtje uit de oude doos. Costas Ganasos schoot de coverfoto van digifoto Starter 2.2018. we spraken hem over zijn foto én passie voor het medium.

'Ik fotografeer pas sinds 2013. Dat begon met de geboorte van onze eerste dochter. Die wilde ik graag mooi vastleggen. Om die reden ben ik me gaan verdiepen in fotografie. Vervolgens wilde ik meer. Ik was altijd al gek van landschappen dus dat was een logische volgende stap. Om mijzelf daarin te ontwikkelen, ben ik steeds meer gaan lezen en bekijken over landschapsfotografie. Met name op Youtube vind je daarover veel info. Ik heb er in mijn vrije tijd een zelfstudie van gemaakt en vervolgens ben ik in het veld gaan experimenteren. Op die manier ontwikkel ik mijzelf.'

Ik fotografeer het liefste in de vroege ochtenden net voor of tijdens zons­opkomst. Dan heb je simpelweg het mooiste licht. Bovendien is het dan heerlijk rustig en stil. Daar kan ik intens van genieten. Dat betekent, met name in de zomer, heel vroeg je bed uit. Doe je dat niet, dan kun je maar beter uitslapen want dan ben je voor het mooiste licht altijd te laat. Voor uitslapers is deze tak van fotografie kortom ongeschikt.  Om er zeker van te zijn dat ik niet voor niets afreis naar een locatie, ben ik inmiddels ook een halve weerman geworden. Voor de juiste omstandigheden, is het simpelweg zaak dat je goed kunt inschatten wat het weer gaat doen die ochtend. Op dagen met een mooie, strak blauwe hemel blijf ik liever thuis een biertje drinken. Ik kijk dus heel vaak naar de weerberichten en volg buienradar en allerlei weer-apps op mijn mobiele telefoon op de voet. Wanneer ik het idee heb dat alles op de juiste wijze gaat samenval­len, begint het te kriebelen. Dan moet ik de deur uit. Mits de tijd het toelaat natuurlijk, want ik heb wel gewoon een fulltime baan.'  

'Ik ga nooit zo maar naar een locatie toe. Ik zorg er altijd voor dat ik de locaties van te voren al goed heb bestudeerd. Dat doe ik op dagen dat het geen fotografeer weer is. Zo bepaal ik vooraf al de mooie plekken om te fotograferen en ont­staan er ook al bepaalde beelden in mijn hoofd.  Voor mijn fotografie maak ik eigenlijk altijd gebruik van filters. Van grijsverloop filters tot de big- en de little stoppers van Lee. Natuurlijk kun je achteraf nog van alles doen in photoshop maar ik vind het gebruik van filters juist tof. Het op correcte wijze gebruiken van filters is vak­werk en ik wil bovendien zo veel als mogelijk in-camera doen. Daarnaast is het werken met die filters ook gewoon leuk. Daarmee kun je allerlei extra effecten creëren die je achteraf simpelweg niet of slechts met heel veel moeite kunt aan­brengen. Bovendien, alles wat je in camera hebt, hoef je achteraf niet meer te doen.

Little Stopper  

Voor het beeld, Historical Zaanse Schans, maak­te ik gebruik van de Little Stopper om dat mooie effect in de lucht te creëren. Met deze filter kun je zes stops onderbelichten. Ik maakte dit beeld in januari dit jaar met een groepje bevriende Griekse fotografen. Ik ben zelf afkomstig uit Griekenland maar woon al 10 jaar hier in Neder­land. Het was zo'n ochtend waarop alles samen­viel. Echt verrukkelijk! Het licht was prachtig, de juiste bewolking... Toen we aankwamen, draaide de windmolens nog niet, maar toen ik begon met fotograferen werden die twee molens in het midden van het beeld aangezet. Dat was hele­maal perfect. Dat geeft dit beeld wat mij betreft nu juist die extra dynamiek.

'Ik ben altijd erg nauwkeurig met fotografe­ren en schiet op een ochtend nooit heel veel beelden. Hooguit een beeld of twintig per ochtend. Met dit beeld was en ben ik super tevreden. Ik vind de kleuren prachtig en ook de lange sluitertijd effecten komen hier mooi tot hun recht. Het was echt genieten die dag.'  

'De cover, The Burning Sunrise, maakte ik in juli vorig jaar om 05:09u. Dat was ook al zo'n magische ochtend. Zelden stond de lucht zo in brand als op deze zomerse ochtend. Ook deze foto maakte ik op de Zaanse Schans. Dat is absoluut een van mijn favoriete spots. Ik vind het super tof dat dat beeld op de cover staat. Echt een eer.'

Belangrijke bronnen van inspiratie  

Belangrijke bronnen van inspiratie zijn voor mij de Britse landschapfotograaf Thomas Heaton en natuurlijk Bas Meelker. Ik heb ooit het geluk gehad om via Cameraland een workshop te volgen bij Bas. Daar heb ik veel van opgestoken en kan ik iedereen aanra­den.'

 

 

Dit artikel werd geschreven door Remco Stunnenberg en gepubliceerd in editie 3.2018

afbeelding van Redactie

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie