Review: Panasonic Lumix TZ100

Review: Panasonic Lumix TZ100

Redactie digifoto Starter 3859
Hij is klein, licht en valt haast niet op als je ermee over straat loopt. De Panasonic TZ100 is een uiterst compacte camera, die echter alles in huis heeft om met de grotere spelers mee te doen. De nieuwste snufjes als Post Focus, 4K-video, 49 focuspunten, focus peaking en een uitstekende sensor gaan verscholen in deze kleine krachtpatser. Maar hoe bevalt de camera in de praktijk?

De TZ100 is de nieuwste camera in de Travel Zoom-lijn van Panasonic; het is een compactcamera gericht op de semiprofessionele fotograaf die altijd en overal een degelijke camera bij zich wil hebben. Om die reden heeft Panasonic de TZ100 voorzien van een grotere sensor dan de meeste compactcamera’s (een 20 megapixel 1-inch mos-sensor), waardoor hij beter presteert bij weinig licht en je in staat stelt om meer detail vast te leggen.

Als je de TZ100 in je handen neemt, voel je meteen dat de camera keurig is afgewerkt met aluminium en zeer stijlvol oogt. Ook het gewicht voelt goed gebalanceerd in combinatie met de vaste Leica DC Vario-Elmarit 9.1-91mm f/2.8-5.9-lens. Op de bovenkant bevindt zich een bescheiden ingebouwde flitser en een elektronische zoeker met 1,1 miljoen beeldpunten, niet gek voor een camera in deze prijsklasse. Achterop vinden we een groot 3-inch lcd-aanraakscherm met een miljoen beeldpunten. Al deze elementen werken prima en geven je het gevoel dat je inderdaad met een heel degelijke camera aan het werk bent. Zo is de zoeker goed te gebruiken en geeft ook het lcd-scherm een heldere en gedetailleerde representatie van de uiteindelijke foto. Het is wel jammer dat het scherm niet uitklapbaar is, wat de camera nog net een stukje veelzijdiger had kunnen maken. Positief is daarentegen het kleine ingebouwde flitsertje, dat eventueel nog te buigen is om direct flitslicht te vermijden.

Panasonic Lumix TZ100

Beeldkwaliteit

De lens van de camera biedt een bereik van 9.1-91mm (10x zoom met een 25-250mm kleinbeeldequivalent). Dit is prima voor alledaags gebruik en zal in de meeste gevallen voldoende zijn om tal van onderwerpen goed in beeld te brengen. In de uiterste groothoekstand heb je de beschikking over een grote diafragmaopening van f/2.8. Dit zorgt ervoor dat je ook bij weinig licht nog goede foto’s kunt maken zonder al te veel ruis. Zodra je inzoomt wordt dit aanzienlijk minder en gaat de diafragmaopening snel richting de f/5.9. Dit zorgt ervoor dat je bij een ingezoomd beeld vrijwel altijd wat ruis tegenkomt in donkere situaties.

De grotere sensor helpt hier wel bij; de ruis is minder dan bij de meeste andere compactcamera’s van eenzelfde formaat. Wat ook helpt is de vijf-assige beeldstabilisatie in de vorm van Hybrid OIS, die ervoor zorgt dat je bij relatief lange sluitertijden nog scherpe foto’s kunt maken. Ook dit helpt om ruis te voorkomen en levert scherpe foto’s uit de hand op, wat indrukwekkend goed werkt in de praktijk. Op de lens is een draairing bevestigd, die in de camera via het menu kan worden gebruikt voor het verstellen van het diafragma (de opening van de lens) of als handmatige focusring om scherp te stellen. Automatisch scherpstellen doet de camera uitstekend (verdeeld tot maximaal 49 focuspunten) en gaat over het algemeen heel soepel en snel, ook bij weinig licht. De beeldkwaliteit van de uiteindelijke foto’s, die als jpeg- of raw-bestanden kunnen worden opgeslagen, is uitstekend en zelfs indrukwekkend te noemen voor het kleine formaat van de camera. Het is met recht een camera die ook voor de semiprofessionele fotograaf zeer interessant is.

Filmfunctie

Een belangrijke meerwaarde van de camera is de 4K-filmfunctie, die in een zeer hoge resolutie (vier keer zo groot als full-hd) videobeelden opneemt met een snelheid van 25 beelden per seconde. Als je kiest voor full-hd kun je zelfs tot 50 beelden per seconde opnemen. Dit is een flinke prestatie, zeker gezien de prijs en de compacte kwaliteiten van het toestel. Naast een prima fotocamera heb je met de TZ100 eigenlijk ook meteen een capabele filmcamera op zak, inclusief een handmatige scherpstelling en focus peaking (een techniek waarbij de scherpe delen worden gemarkeerd op het scherm).

Panasonic Lumix TZ100

Ontelbare opties

Het mooie aan de Panasonic Lumix TZ100 is dat de camera je alle snufjes geeft die je maar kunt wensen en je daarbij (desgewenst) alles zelf laat instellen. Handige technieken, zoals Post Focus (een techniek waar we op pagina 54 dieper op in gaan), wifi of focus peaking, zijn allemaal in de haast eindeloze menustructuur op te zoeken. Ook zijn er meerdere fysieke en digitale functieknoppen om handmatig een functie toe te wijzen. Op zich is dit heel positief, aangezien deze keuzes veel vrijheid bieden om de camera helemaal naar je hand te zetten, maar dit kan voor sommige mensen ook wat overweldigend zijn.

Panasonic Lumix TZ100

Conclusie

'De beste camera is de camera die je bij je hebt', is een belangrijk gezegde in de fotografie. De Panasonic TZ100 is met zijn uiterst compacte formaat en uitstekende beeldkwaliteit zeker een camera die je altijd bij je kunt dragen, ongeacht de situatie. De grotere 1-inch sensor levert goede prestaties (ook in het donker) en alle technische hoogstandjes van Panasonic staan tot je dienst, hoewel dit ook een flinke menustructuur met zich meebrengt. De elektronische zoeker, een uitklapbaar flitsertje en een helder 3-inch lcd-aanraakscherm zorgen voor een veelzijdige camera. Wel jammer is dat het scherm niet kantelbaar is. Toch mag dit de pret niet drukken en raden we de Panasonic TZ100 van harte aan, zeker gezien de relatief lage adviesprijs ten opzichte van de concurrentie, zoals de Sony RX100 IV.

Kenmerken

20 megapixels
Compact formaat