Instagram: meer dan een social media-platform

Basiscursus: zo word je een Instagram-baas

Peter Güldenpfennig 1255
Instagram wordt steeds populairder en vooral jongeren gebruiken het medium meer en meer. Voor fotografen is het echter een ideaal platform voor het online tentoonstellen van foto's. Wij geven je een goede Instagram-strategie.

Zie Instagram als een portfolio

Bedenk dat iedereen je Instagramfoto's kan zien. Het is in feite een visitekaartje voor je fotografie.

Denk daarom na over wat je laat zien en hoe. Post niet lukraak elke foto die je maakt, maar werk bijvoorbeeld met een thema. Zo breng je uniformiteit en sfeer in je "portfolio" en creëer je een Instagram-account met een visie. Je verhoogt zo de kans om "toevallige" opdrachten binnen te slepen van mensen die je account bezoeken.

Gebruik #hashtags

Het mooie van social media is het deelelement. Met hashtags breng je je foto's onder de aandacht van mensen die je niet als Instagramvolger hebt. Probeer algemene hashtags, zoals #fotografie, te vermijden of gebruik het in combinatie met specifieke hashtags die met je onderwerp te maken hebben.

Maak je een foto van een herfstachtig tafereel in het Vroesenpark in Rotterdam gebruik dan bijvoorbeeld #vroesenpark #rotterdam #herfst, om maar wat te noemen.

Houd je account actief

Door regelmatig foto's te uploaden houd je je volgers tevreden en laat je zien dat je fotografie serieus neemt. Overdrijf overigens niet, want post je teveel dan kan dit juist averechts werken en volgers afstoten. Zoek dus naar een prettige frequentie en hou je daar aan.

Probeer ook de interactie aan te gaan met andere Instagrammers. Reageer op reacties bij eigen foto's, maar volg ook andere fotografen en reageer op hun foto's. Zo groeit je netwerk en krijg je naamsbekendheid.

afbeelding van Peter Güldenpfennig

Peter Güldenpfennig | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Peter